בשיתוף Ewave Nadlan
הזדמנויות ההשקעה בישראל, לפחות כרגע, אינן בשיאן. לכן, כנראה שבמידה ויש לכם סכום כסף משמעותי פנוי, עברה בראשכם המחשבה וההתלבטות לגבי השקעה בנדל"ן מעבר לים. אז אם מצאתם את עצמכם נאבדים בין שלל הפרויקטים, המדינות, האפשרויות והבירוקרטיה, החלטנו לעשות לכם קצת סדר, ולשמוע המלצות וטיפים חשובים.
שוחחנו באולפן ynet עם אסף כהנר, מנכ"ל Ewave Nadlan, עורכת הדין רונית אמיר יניב, שותפה במשרד ארנון את תדמור-לוי. ודוד אסודרי, מתכנן פרישה, ובעלים של תקומה, סוכנות לביטוח.
המדריך להשקעה נבונה בחו"ל
"בתור נדלינסטים, אנחנו עוסקים ביצירת ערך, מחפשים השבחה. מנסים לאתר את היעדים שהם 'בננות ירוקות' שצריך קצת סבלנות איתן, בשוק מתפתח שאפשר ליהנות ממנו עד שהוא מגיע לבשלות", אומר כהנר.
בישראל, לדבריו, "זו משימה מורכבת. פעלנו הרבה בדרום תל אביב וחיפשנו את דרום תל אביב הבא. לפני 7 שנים נחתנו בקפריסין, בשדה התעופה הבינלאומי של לרנקה. 40 דקות מתל אביב, כמו לטוס לאילת".
בכל הנוגע לפוטנציאל של קפריסין, כהנר מספר כי "זה הזכיר לנו את תל אביב של שנות ה-90. יש תכניות של המדינה לבניית מרינה משמעותית וטיילת, יש תכניות להביא חברות טכנולוגיה, למשוך כוח אדם איכותי בעזרת הטבות מס. העיר בתהליך התפתחות".

4 כללי הזהב לרכישת נדל"ן בחו"ל

מבחינת כהנר, ישנם ארבעה כללי זהב כאשר ניגשים להשקעה בחו"ל:
1. ממי קונים - כדאי לחפש יזם עם ניסיון שפועל כאן בישראל וייקח אחריות על מה שקורה שם.
2. מה קונים - צריך לחפש נכס שהוא חלק מהעולם החדש. מתחם המשלב מגורים, עבודה ופנאי. מתחמים כאלו, עם ספא, ומסעדה, ובריכה, מייצרים נחשקות למגורים, שמייצרים בתורם שכירות גבוהה יותר וביקוש גבוה יותר.
3. מי ינהל את האירוע - לקנות זה קל, אבל מי יתעסק עם כל הניהול בעשור הקרוב? מי יגרום לזה שהנכס לא יהיה נטל? כדאי לחפש גוף שייקח על עצמו את הניהול השוטף של הנכס ויעזור ליצור תשואה גבוהה.
4. איך קונים - המיומנות של משקיע בדירה שניה ושלישית היא יכולת מינוף סכום כמה שיותר קטן לקפיצת ערך כמה שיותר גדולה, ויש כלים מופלאים לכך.
1 צפייה בגלריה
קפריסין
קפריסין
קפריסין - עיר בתהליך התפתחות
(צילום: shutterstock)
"תפקיד עורך הדין הישראלי, יחד עם עורך הדין המקומי, הוא ליצור שקט נפשי"
עו"ד אמיר-יניב אומרת כי "הקונה הישראלי מחפש ביטחון ברמה המשפטית. אנחנו נותנים לו, יחד עם עורך הדין המקומי בקפריסין, את הדברים החשובים לו ביותר. ראשית, הידיעה שהוא קונה נכס באופן מסודר כמו קניית דירה בישראל. הדירה על שמו, הוא יכול למכור ולהוריש אותה".
התפקיד של עורכי הדין, לדבריה, "הוא להביא למקסימום שקט נפשי. לדאוג למיסוי במכירה ובשכירות, או באופן כללי נושא הניהול". עוד היבט חשוב הוא המימון. "בבנק בישראל לא ייתנו מימון אם הדירה לא בישראל. לכן, היתרון של יזם מבוסס הוא היכולת לעזור בהשגת מימון מבנק מקומי וגם מימון חלקי מהבנק הישראלי".
"הקצבאות בקופות הפנסיה ככל הנראה לא יספיקו כדי לשמור על רמת החיים - מינוף הוא הפתרון"
אסודרי מבהיר כי "החיסכון הפנסיוני הוא דבר מבורך. עם זאת, אנחנו רואים תופעה משמעותית של הגעה לפרישה עם קצבה נמוכה מההכנסה השוטפת לפני כן, שאינה מספיקה כדי לשמור על אותה רמת חיים. לכן חשוב לי ליידע את הלקוחות ואת הציבור בנוגע להשקעות בגיל צעיר, כדי לייצר לעצמם את הערך".
כדי להגיע לקצבה של 5,000 שקלים, לדוגמה, "צריך לחסוך כמיליון שקלים. אם נדע לייצר מאותו מיליון השקעה נוספת שתביא לנו תשואה שוטפת בעקבות הכנסה משכירות – מדובר בכסף מעולה והשקעה נבונה".
לסיום, כהנר אומר כי בכל הנוגע לתשואה מובטחת, "אפשר לראות בתחום הבטחות בלי סוף. כאשר העניין מתורגם לנייר והסכם, ההבטחות האלו נוטות להתפזר. כללי הזהב הם הבסיס. צריך לבחור את השותף הנכון כדי לקבל ערך מוסף במקום הבטחות באוויר".
בשיתוף Ewave Nadlan