לראשונה, תינתן האפשרות לשלם קנסות בתשלומים לפני שיהפכו לחובות ולפני שיתווספו פיגורים. כך אושר היום (ג') בקריאה ראשונה בכנסת. התיקון לחוק המרכז לגביית קנסות אגרות והוצאות, שיזם שר המשפטים, יריב לוין, נועד להקל עם אזרחים שמתקשים לשלם קנסות במועד.
כיום, על מנת לחלק קנס לתשלומים, נאלץ החייב להמתין עד חלוף המועד לתשלום, אלא שאז מתווספות לסכום שעליו לשלם תוספות פיגורים. התיקון שיזם שר המשפטים צפוי לאפשר לאחר שיעבור בקריאה שנייה ושלישית, פריסת תשלומים עוד בטרם הפכו לחוב ולפני שהתווספו עליהם תוספות פיגורים.
1 צפייה בגלריה
תשלום
תשלום
(צילום: shutterstock)
כמו כן, התיקון אמור לתת מענה למצב שבו דווקא החלשים ביותר בחברה מתקשים לשלם קנסות בשל העובדה שעד כה לא היה ניתן לחלק אותם לתשלומים. הפריסה תתאפשר לגבי חובות שאינם עולים על 50 אלף שקל וחובות מסוימים לא יהיו ניתנים לפריסה. מרבית סוגי הקנסות יהיו ניתנים לפריסה כמו קנסות משטרה, קנסות על קנאביס (מצבים בהם השימוש ו/או האחזקה אסורים על פי חוק), קנסות מנהליים ועוד. לעומת זאת, עיצומים כספיים לא יהיו ניתנים לפריסה.
שר המשפטים, יריב לוין מסר כי "התיקון לחוק הוא סוף לאבסורד במסגרתו דווקא החלשים ביותר בחברה מתקשים לעמוד בקנסות, בשל העובדה שלא ניתן לחלקם לתשלומים. אני תקווה כי הסדר זה יקל על האזרחים ויעלה את שיעור והיקף הקנסות המשולמים במועדם".
מנהל רשות האכיפה והגבייה, אורי ולרשטיין, מסר כי "תיקון החוק החשוב שמוביל השר לוין ייתן את ההזדמנות להרבה יותר חייבי קנסות לשלם את חיוביהם מתוך רצון לפרוע אותם כמותאמים ליכולתם, ומבלי שחיובי הקנסות יהפכו לחובות ברי גבייה משפטית, הגוררים גם תוספות פיגורים וזקיפת הוצאות הליכי גבייה. המנגנון הטכנולוגי המוקם לכך בימים אלה ברשות האכיפה והגבייה ייתן בידי כל אזרח אפשרות קלה ועצמאית לבחור בפריסת תשלום הכפופה לעמידתו בתנאי החוק, ויגביר משמעותית את גביית חיובי הקנסות שהוטלו בחקיקות שונות, לטובת אוצר המדינה והציבור. מדובר במהלך חקיקתי שיוסיף לשיפור השירות לציבור, יגביר את מוסר התשלומים ויחזק את אכיפת שלטון החוק".