אם גם אתם שאלתם בשבועות האחרונים לאן נעלמו דגי הבורי מהמקררים, הרי שהתשובה היא שיש מחסור זמני בענף. במשרד החקלאות מסרו שהמחסור עשוי להימשך בשבועות הקרובים, אך יצוין, כי בסוגים אחרים של דגים אין מחסור.
בנוסף, הסבירו במשרד החקלאות כי חודשי הקיץ החמים משפיעים על דגי הבורי, הרגישים לטמפרטורות גבוהות המאפיינות את בריכות הדגים בעונה הזאת, ועל כן, בקיץ שואפים ככל שניתן שלא לדוג אותם במאגרי הדגים הגדולים. זאת ועוד, השנה שלל דגי הבורי נמוך יותר מהממוצע, בשל מחסור באספקת דגיגי בורי שהיה לפני שנתיים (גיל השיווק הוא שנתיים).
1 צפייה בגלריה
בשאר סוגי הדגים אין מחסור
בשאר סוגי הדגים אין מחסור
בשאר סוגי הדגים אין מחסור
(צילום: רפי ברבירו)
במשרד החקלאות וביטחון המזון מציינים כי יחד עם החקלאים קיימת השקעה בעידוד ייצור של דגיגי בורי מבויתים במכוני רבייה כחלופה לאיסופם מהים ומשפכי הנחלים. דבר זה מייצר גמישות תפעולית ואמור להבטיח אספקה רציפה יותר גם בחודשי הקיץ החמים בשנים הקרובות.
עם זאת מדגישים במשרד החקלאות כי 93% מהדגים שנאכלים היום בישראל הם למעשה מיבוא ורק 7% הם תוצרת של השוק מקומי. זו תולדה של הורדת המכס המתמשכת על יבוא דגים לישראל, כך שהיכולת של 7% מהשוק להשפיע על ביקוש (מחסור או עודף) הוא יחסית אפסי.
הבורי משתייך למיני הדגים המסוגלים לחיות בטווח רחב מאוד של מליחויות מים וניתן למצוא אותו בנהרות ונחלי מים מתוקים, כמו גם במאגרי מים מלוחים, שבהם מליחות המים גבוהה בהרבה ממליחות מי הים. בחופי ישראל בלבד ניתן למצוא אחד עשר סוגים של בורי.
הבורי נחשב לדג מאכל פופולרי מאוד באגן הים התיכון. בבשרו הלבן אין כמעט עצמות, וטעמו משתלב בקלות עם סוגי מזון רבים וטעמים שונים. ביצי הדג הן מעדן בפני עצמן. בארצות רבות נוהגים להמליח ולייבש אותן, לצפותן בשעוות דבורים ולשמרן כך לאכילה.
רוב דגי הבורי הנמכרים כיום בשווקים, גדלים בבריכות דגים ולכן ניתן להשיגם בחנויות הדגים כמעט בכל ימות השנה.