גם הביטוח לדירה ולרכב מתייקר

מדד המחירים לצרכן שפורסם בשבוע שעבר והציג אינפלציה שנתית של 4.6%, הציג בין היתר גם התייקרות משמעותית יחסית בתחום הביטוח. המחיר של ביטוח רכב עלה בספטמבר ב-1.9%, התייקרות שנתית של 14.5%, והמחיר של ביטוח דירה עלה בלא פחות מ-23% בחישוב שנתי. שי שדה, יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח, הסביר בתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio כי "בצל גל ההתייקרויות שאנחנו חווים גם מחירי הביטוח לא נמצאים בתוך בועה, והם מושפעים ממה שקורה בשוק".
שדה הסביר כי התייקרות הביטוח נובעת בעיקר בגלל עליות המחירים הכלליות. "מה זה ביטוח דירה בעצם? הוא אמור לשקף את הסיכון שחברת הביטוח לוקחת למקרה שתצטרך לשלם על נזקים בדירה. בעידן של עליות מחירים כל כך גבוהות, גם הנזקים אוטומטית מתייקרים, כי אם מדד תשומות הבנייה, שהפוליסות גם צמודות אליו בחלק מהמקומות, עולה, והיום לבנות דירה עולה יותר כסף, אז גם לשפץ או לשקם דירה עם נזקים עולה יותר ממה שעלה לפני שנה. ואם צריך עכשיו לייבא חומרים או לקנות ציוד חדש כדי לתקן את אותו נזק - זה יקר יותר".
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock ואבי רוקח)
בנוגע לתחרות בתחום ביטוחי הרכב ובעיקר האופנועים, שדה אומר כי "יש היעדר תחרות בתחום הזה, וככל שתאונות הדרכים מתרבות והפציעות הופכות להיות משמעותיות יותר כך גם עלות הטיפול יותר משמעותי, ואוטומטית המחיר מתייקר".
עו"ד שי שדהשי שדהצילום: אלבום פרטי
בגלל שמחיר הביטוח למשל באופנועים כל כך יקר יחסית למחיר של הכלי עצמו, יש אנשים שעוברים על החוק ולא עושים ביטוח? "זאת באמת הופכת לתופעה שכיחה מדי. הרבה מאוד אנשים, בעיקר חבר'ה צעירים פשוט נוסעים בלי ביטוח. וזאת אכן תופעה שפוגעת בכולם".
לסיכום אמר כי "אנחנו בלשכת סוכני הביטוח חושבים שהפתרון הוא לפתוח את השוק לתחרות יותר גדולה, אנחנו המדינה היחידה ב-OECD שלא עובדים בה מבטחים זרים, כלומר אנחנו בישראל יכולים לקנות רק פוליסות מחברות ביטוח ישראליות לעומת תושבים באירופה שיכולים לרכוש פוליסה גם בחברת ביטוח אמריקנית ולהפך. השוק שלנו מאוד מאוד ריכוזי, וצריך לפתוח אותו שהתחרות תהיה גלובלית ולא רק מקומית".
האזינו לריאיון המלא עם צחי שדה בפתח הכתבה>>

"אסור ששילוב חרדים בעבודה יהפוך למלחמת זהות"

בצל ההתבטאויות של מנהיגי הציבור החרדי בנוגע ללימודי ליבה ושילוב האוכלוסייה בשוק העבודה, איציק קרומבי, מנהל מרכזי תעסוקה והכשרות לחרדים, אמר בתוכנית "כסף חדש" כי "בסופו של דבר 12% מהאוכלוסייה בישראל היום הם חרדים, ובכיתות א' אנחנו רואים שזה מגיע כבר ל-20% מהתלמידים, אז ברור שאי אפשר להמשיך להתקיים כך לאורך זמן, שציבור גדול כל כך מגיע לשוק העבודה בלי כישורים בסיסיים. זה ברור גם למנהיגות החרדית".
קרומבי הסביר כי הבעיה נעוצה בסוגייה מורכבת יותר, של המתח בין להעניק לילדים החרדים את הכישורים הרלוונטיים לשוק העבודה לבין לחנך ולשנות את האוכלוסייה החרדית - מה שמעורר התנגדות בקרב נבחרי הציבור. "ראינו מה קרה עכשיו עם לימודי הליבה בבעל"ז. נכון שזה התמסמס בסופו של דבר, אבל בסוף זה יקרה. יש הבדל בין לבוא ולהגיד שצריך לתת את הכישורים לילדים לבין לנסות לחנך את האוכלוסייה החרדית, לשנות אותה. והדבר הזה חוזר על עצמו כל הזמן. אפשר לראות את זה למשל במאבקים שיש סביב נושא ההפרדה באקדמיה. זה מפריע למאבק החשוב יותר".
איציק קרומביאיציק קרומביצילום: ריקי רייכמן
עוד הסביר כי "האפשרות של בחור חרדי בגיל 22-23 לצאת לעבוד היא כמעט אפסית, מאוד קשה לו בשלב הזה כשהוא מגיע בלי אנגלית ובלי מתמטיקה ובלי עוד הרבה כישורים. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה המחיר שהחברה החרדית צריכה לשלם כדי לעשות את השינוי הזה. מה שקורה עכשיו זה קרב בין הפוליטיקאים החרדים שמושכים באופן קיצוני לצד אחד, ואנשים אחרים שמושכים לצד אחר. זה נובע מהפחד של הציבור החרדי והחוסר אמון שלו בגלל המחשבה שרוצים לשנות את הציבור החרדי כולו. אנשים מרגישים מאוימים כשמנסים לשנות אותם כשבצד השני יש אמירות כמו אלה של ליברמן למשל. אנשים מסתגרים והופכים להיות עוד יותר לוחמניים - ואז אנחנו מתרחקים מהמטרה".
עוד הוסיף קרומבי כי "הדיון הזה בנוגע לשילוב בשוק העבודה קיים בחברה החרדית, ואנחנו רואים אותו הופך משמעותי יותר משנה לשנה. אני חושב שחלק גדול מהציבור החרדי לא מזדהה עם האמירות של הפוליטיקאים, בלשון המעטה. כמובן שלא כולם. ככל שנוכל לאפשר את השילוב הזה בלי להפוך אותו לאיזושהי מלחמת זהות או מלחמת כל בכל - בסופו של דבר כולנו נרוויח. והאמירות של שני הצדדים לא ממש תורמות למטרה הזאת".
לריאיון המלא עם רועי כ"ץ>>

גל ההתייקרויות והמחסור השנתי בחלב

כתבת הצרכנות של ynet ו"ידיעות אחרונות" מירב קריסטל הסבירה בתוכנית "כסף חדש" מה קורה עם גל ההתייקרויות של היצרניות והיבואניות הגדולות, שדחו בעבר את רוב העלאות המחירים לאחרי החגים. אילו מוצרים התייקרו ומה צפוי להתייקר בהמשך, מה עומד מאחורי ההצהרות של הרשתות הגדולות שטוענות שלא ישתפו פעולה עם העלאות המחיר של הספקיות, ובעיקר מה הצרכנים יכולים לעשות כדי להתמודד עם המחירים הגבוהים בסופמרקט?
"לנו אין צל של מושג כמה עולים רוב המוצרים בסל הקניות שלנו, ונוכל לדעת אם הסל התייקר רק בקופה או בסיכום הוצאות החודש", מסבירה קריסטל. "לכן הגיע הזמן שאנחנו נהיה חכמים ונפסיק לסמוך על חברות ענק ואנשי עסקים שיורידו לנו מחירים מטוב ליבם. הגיע הזמן לפעול. אפשר למצוא תחליפים שיאפשרו ויתור זמני או סופי על מותגים שהתייקרו. צמצום קנייה יביא לירידה במכירות של הספקים, שינסו לעודד קניות במבצעים. אין פה קריאה לחרם: תחרימו עד שיגיע מבצע מפתה. אנחנו רוצים להתפתות: נפסיק לקנות כשהמחיר גבוה מדי ונחזור בזכות מבצע מתאים".
גל נוסף של התייקרויות
(צילום: אבי חי, שמוליק דודפור)

בנוסף דיברנו השבוע על המחסור בחלב ומוצריו, ועל העלאות המחירים של טרה: בעקבות חודש החגים קיים מחסור בחלב ניגר בכל נקודות המכירה, קשה למצוא חלב תנובה וטרה וזה מצטרף למחסור שיצרה טרה עוד קודם לכן כשהפסיקה לייצר שקיות חלב. במקביל, טרה העלתה מחירים אך לא כל הרשתות נענו לה, ותנובה שיווקה חלב 2 ליטר עם הדפסת תוקף שגויה: ארוכה בחודש מהתאריך הנכון.
לריאיון המלא עם צחי שדה>>

מה עוד היה לנו השבוע ב"כסף חדש"?

בריאיון לרועי כ"ץ הסבירה עורכת ערוץ הנדל"ן ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" הילה ציאון על הצניחה בהתחלות הבנייה בחודש אוגוסט, והאם היא עשויה לצנן סוף סוף את מחירי הדירות שעלו ב-19% בשנה האחרונה. גד ליאור, הכתב הכלכלי של ynet ו"ידיעות אחרונות", סיפר מה קורה במצעים הכלכליים של המפלגות שבועיים לפני הבחירות, והאם הנושאים הכלכליים שמטרידים כל כך את הציבור הישראלי בכלל עולים בסדר היום שמציעות המפלגות, ובנוסף פירט על התמיכה של בנק ישראל בהפרדת כאל מדיסקונט - והאם זה צפוי לעודד את התחרות. לסיום, השף מושיק רוט סיפר על הסכם ההסעדה החדש שלו עם חברת אמדוקס - ואיך זה לעבור ממסעדת מישלן שבה אתה מאכיל קומץ אנשים לאופרציה כזאת גדולה ומורכבת.
לתוכנית המלאה עם רועי כ"ץ>>

בריאיון לצחי שדה הסביר גד ליאור על ההסכם שהתגבש בין משרד האוצר למורים במשך השבוע, ומה עומד מאחוריו. יאיר קטן, ראש דסק החוץ של מדור ספורט ב-ynet, חשף את המספרים הגדולים מאחורי עונת ה-NBA ה-88 שנפתחה השבוע - מי המרוויחים העיקריים מהכסף הגדול, על החוזים של השחקנים הכי טובים בעולם ומה הסדרי גודל של הסכומים ב-NBA בהשוואה לתחומי ספורט אחרים כמו כדורגל, בייסבול או פוטבול. דניאל סלאמה, כתב התעופה של ynet ו"ידיעות אחרונות", סיפר על המטוסים הפרטיים של האנשים הכי עשירים בעולם, איך זה מתכתב עם מחאות על הפגיעה בסביבה מהשימוש במטוסים האלה ומה קורה עם המעקב אחריהם?
לתוכנית המלאה עם צחי שדה>>