פוטנציאל ל-300 אלף דירות חדשות, יממה לפני תחילת השנה החדשה: המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה היום (ג') את תוכנית המתאר הארצית המתווה את מדיניות התכנון והפיתוח האורבני במרחב תחנות המטרו במטרופולין גוש דן (תמ"א 70). נכון להיום מקודמות בתחום תמ"א 70 יותר מ-100 יוזמות תכנוניות שונות, הן בתחום ההתחדשות העירונית והן בתחום הבנייה החדשה. הזמן שארך עד לאישור התוכנית הוביל לאי ודאות בשטח, וכעת יוכלו היזמים והרשויות המקומיות לקדם תוכניות שנתקעו סביב תחנות המטרו העתידיות.
מטרתה של תמ"א 70 לייצר מרחב עירוני המנצל את יתרונות מערכת המטרו עבור מטרופולין תל אביב, שצפוי להגיע לכ-5.5 מיליון נפש בתוך כעשור. התוכנית מתווה את מדיניות התכנון סביב התחנות, תוך קביעת הוראות להכנת תוכניות בנייה מקומיות, שבין היתר לא יהיו תלויות ברכב פרטי וימוקמו במרחב הליכה מתחנות המטרו העתידיות.
נזכיר כי אתמול אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) את המקטע האחרון במערכת המטרו - M1 צפון (תת"ל 101/ ג). מדובר בפרויקט התחבורה הגדול והמורכב ביותר במדינת ישראל, הכולל 150 ק"מ של מנהרות תת-קרקעיות ו-109 תחנות שישרתו 24 רשויות מקומיות כולל שלוחה לנתב"ג.
במינהל התכנון הסבירו כי "במגמות שנצפו בעולם, נראה כי המטרו מהווה מנוע צמיחה והתחדשות ומסוגל להשפיע על התפקוד האורבני של סביבת התחנות הרבה מעבר לפונקציה התחבורתית שהוא ממלא. מערכת המטרו מאפשרת העברה מהירה ויעלה של היקף משמעותי של אוכלוסייה בין מוקדי מגורים, תעסוקה ומסחר, חינוך ותרבות, מוקדי בריאות ועוד. תחנת המטרו מהווה למעשה מוקד עירוני ומנוע להתפתחות אורבנית וכלכלית".
מערך התכנון, הבינוי והפיתוח בסביבת תחנות המטרו מבוסס על עקרונות תכנון מוטה תחבורה ציבורית (TOD-Transit Oriented Development), כפי שפותחו ויושמו ברחבי העולם לאורך השנים מאז ביסוסן של מערכות המטרו. התוכנית גובשה על ידי צוות בראשות ד"ר אדריכל יאיר אביגדור ממשרד אדריכלים מנעד, ולוותה על ידי אגף מטרו והסעת המונים במטה מינהל התכנון. הנחות העבודה בעת גיבוש התוכנית התבססו על סקר למעלה מ-80 תקדימים מהעולם של תכנון מוטה תחבורה ציבורית.
התוכנית שמה דגש על העצמת הבנייה באזורים המצויים במרחק של כ-600 עד 800 מתחנות המטרו, מרחקים שניתן לעבור בהליכה/רכיבה קצרה, תוך צמצום השימוש ברכב פרטי, במטרה לקרב כמה שיותר אוכלוסייה להתגורר, לעבוד ולבלות במרחק הליכה מתחנות המטרו. לשם כך, התמ"א קובעת עוצמות בינוי מינימליות הגבוהות באופן משמעותי מהצפיפויות המוכרות במטרופולין. עוד קובעת התוכנית עירוב שימושים מגוון בקרבת התחנות וכן יצירת תמהילי דיור מגוונים, כולל דיור בהישג יד, לצד כאמור שינוי מדיניות החניה באמצעות צמצום הדרגתי של תקני החניה הפרטית במרחבי המטרו.
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, נתן אלנתן, מסר: "עמדנו ביעדים שהצבנו לעצמנו לאשר את תוכניות המטרו עד שנת 2024. תמ"א 70 מביאה בשורה אדירה לתושבי המטרופולין בפרט ולכלל התושבים בכלל. התמ"א מייצרת ודאות תכנונית ליזמים ממשלתיים ומהמגזר הפרטי אשר יממשו הלכה למעשה את מדיניות התכנון שלה בשטח לרווחת תושבי המטרופולין בהווה ובעתיד".
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, הוסיף: "אישור תמ"א 70 הוא אבן דרך משמעותית במהפכת התחבורה הציבורית של ישראל והשפעתה האדירה על המערך האורבני הסובב של התחנות. המטרו ישנה את פני מטרופולין גוש דן ויאפשר למיליוני אנשים להתנייד במהירות, ביעילות ובנוחות כך שכולם יוכלו להגיע עד כחצי שעה מכל מקום לכל מקום במטרופולין. התוכנית מייצרת הזדמנויות לפיתוח עירוני מתקדם תוך עידוד התחדשות עירונית וייעול השימוש בקרקע עי פיתוח מועצם מוטה תחבורה ציבורית ובכך מממשת את עקרונות התכנון שמוביל מינהל התכנון מזה שנים".
סמנכ"לית תשתיות במינהל התכנון, יעל סלומון, ציינה: "פרויקט המטרו ותמ"א 70 הכוללת תחום השפעה של 120,00 דונם סביב תחנות המטרו, ישנו את המציאות של תושבי מטרופולין תל אביב. רשת המטרו תאפשר להתנייד מכל מקום לכל מקום במטרופולין ותמ"א 70 תאפשר להסיר את הרכב הפרטי מהמרחב הציבורי לטובת מוקדים אורבניים מועצמים, התחדשות עירונית, בניה מעורבת תוך שמירה על איכות חיים גבוהה לתושבים והבטחת נגישות לשירותים ציבורים ושטחים ירוקים".
יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יעקב אשר, מברך על החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר את תמ"א 70: "לאחר שאישרנו בוועדת הפנים את פרויקט המטרו, אני מברך את שר הפנים, משה ארבל, ואת יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הרב נתן אלנתן, על עמידתם בהתחייבותם לקדם את תמ"א 70. המהלך יבטיח ודאות כלכלית לפרויקט המטרו ויקדם יזמות במתחמי ההשפעה שבאזור המטרו".