מאז ה-7 באוקטובר, ארגון הבונדס, המוסמך הבלעדי למכירת אגרות חוב ישראליות, מדווח על שיאים חדשים במכירות בארצות הברית. תחקיר של האיגוד הבינלאומי של עיתונאים חוקרים (ICIJ) מגלה כי פקידי מדינות ורשויות מקומיות בארה"ב השקיעו סכום שיא של 1.7 מיליארד דולר באג"ח ישראלי מאז 7 באוקטובר, תוך יצירת קשרים אישיים קרובים עם נציגי הארגון. קשרים אלו, לפי התחקיר, כללו שידול, חיזור ו"מגעים קרובים מדי בין המוכרים לקונים, שעלולים לחצות את הגבול". אלו, לטענת הכותבים, מעלים שאלות אתיות בנוגע להשקעות.
1 צפייה בגלריה
איש עסקים
איש עסקים
(צילום: shutterstock)
באוגוסט 2023, למשל, פנה מנהל בארגון הבונדס למשרד גזבר מדינת אוהיו בבקשה לרכוש אג"ח ישראליות בשווי 5 מיליון דולר. תוך פחות מ-40 דקות, אושרה הרכישה, והוצאות המדינה על אג"ח ישראליות באותה שנה הגיעו ל-35 מיליון דולר. ממש במקביל לרכישה, הארגון הזמין את הגזבר אז, רוברט ספראג, לנסיעה יוקרתית לישראל. במהלך הטיול המתוכנן - שלבסוף בוטל אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר - ספראג היה אמור לשהות במלון חמישה כוכבים בירושלים, לערוך סיור פרטי בעיר דוד, להשתתף בארוחות ערב חגיגיות, טעימות יין בכרם ישראלי, סיורים בשני בסיסי צה"ל וסיור פרטי במוזיאון העם היהודי בתל אביב, בו מוצג העותק הקדום ביותר של התנ"ך העברי. ביום האחרון של הטיול היה ספראג אמור לנסוע למעון הנשיאות בירושלים לפגישה אישית עם הנשיא הרצוג. עוד במסלול: ביקור במשרד החוץ לפגישה עם השר דאז אלי כהן, ונסיעה לכנסת לפגישה עם היו״ר אמיר אוחנה.
ימים ספורים לאחר התקפת חמאס ב-7 באוקטובר, אישר ספראג השקעה נוספת של 20 מיליון דולר. דובר מטעמו אמר שאין שום דבר חריג או בלתי הולם ביחסיו עם ישראל וכי כל גזבר של אוהיו מאז 1993 השקיע באג"ח ישראליות, אשר "הוכחו באופן עקבי כהשקעה חזקה ואמינה".
מטעם ארגון הבונדס נמסר כי ספראג תכנן לשלם עבור הטיול בעצמו, וטען כי הוא עורך לעיתים קרובות משלחות לישראל "עבור המנהיגות והמשקיעים שלו" ומכנה את הטיולים "הזדמנויות חינוכיות משמעותיות עבור המשקיעים שלנו ללמוד יותר על הבריאות הפיננסית והכלכלה של המדינה שבה הם השקיעו".
זו לא הייתה הפעם הראשונה שהבונדס עזרו לתכנן נסיעות עבור ספראג. במרץ 2023 הוא הוזמן לדבר בכנס הארגון בוושינגטון הבירה לציון 75 שנים להקמת ישראל. הבונדס סגר עבורו חדר במלון גרנד הייאט והחזיר לו הוצאות על סעודות. לגבי נסיעה לאירוע אחר של הארגון בפלורידה ספראג אמר כי היא "כללה עבודה שלא קשורה לעסקים של המדינה וכי לא נעשה שימוש בכספי ציבור לתשלום עבורו", אלא בכספי מסע קמפיין הבחירות שלו. חוקי האתיקה של מדינת אוהיו אוסרים על פקידי ציבור לקבל מתנות או הטבות משמעותיות מ"מקור לא ראוי", לרבות מכל אדם או ארגון "המבקש לעשות עסקים עם הסוכנות". דברים בעלי ערך ״משמעותי" כוללים "ארוחות מפוארות, פעילויות בידור ונסיעות למקומות אקזוטיים".
לפי התחקיר, הסיפור חוזר על עצמו עם עוד פקידי ממשל של מדינות בארצות הברית. במדינת אילינוי, למשל, גזבר המדינה מייק פאריץ’, אישר השקעה של 10 מיליון דולר באג"ח ישראליות, ובמקביל הוזמן לקחת חלק באירועים יוקרתיים של הארגון ופגישות אישיות עם נציגיו. בתחקיר נטען כי הוצעו לו הטבות כולל חדרים במלונות יוקרה ומסעדות במהלך השתתפות באירועים חברתיים אקסלוסייבים ונסיעות לישראל, וכן פגישה פרטית עם שר האוצר של ישראל באירוע. מטעם ארגון הבונדס נמסר כי הארגון משלם את ההוצאות עבור הדוברים באירועים שלו, וכי ״ההוצאות היו צנועות״ וכי כל הדרישות החוקיות המתאימות התקיימו. משרדו של גזבר אילינוי לא הגיב לבקשות של ה-ICIJ להגיב על השאלה מי שילם עבורו על עלויות המלון והסעודות היוקרתיות.
"בדיוק כמו כל עסק אחר, מקובל שסוחרים מארחים סמינרים, פגישות וכנסים, שבמהלכם מגיעים לקוחות ולקוחות פוטנציאליים כדי לדון בנושאים המעניינים אותם", נמסר מטעם הארגון בהצהרה. "אנחנו מזמינים מגוון דוברים להציג, כולל נבחרי ציבור, ולעתים קרובות משלמים עבור דיור ותחבורה עבור דוברים שמגיעים מרחוק".
תחקיר ה-ICIJ מדווח גם על תמיכה חסרת התקדים של פלורידה ברכישת אג"ח ישראליות, כאשר היא מחזיקה בתיק ההשקעות שלה סכום כולל של יותר מ-250 מיליון דולר. ג'ימי פטרוניס, מנהל הכספים הכללי של המדינה, הוא אחד התומכים הגדולים ברכישות אלו ובהתאם - קיבל מספר פעמים פרסי הוקרה מארגון הבונדס, כולל ״פרס מנהיגות האג״ח״ ופרס מהנספח הצבאי של ישראל בארה״ב.
"במובנים מסוימים, תוכנית האג"ח של ישראל היא אחת מהתוכניות - אם לא - המוצלחות ביותר להנפקת חוב ריבוני בהיסטוריה של העולם", אמר מיטו גולאטי, פרופסור למשפטים המתמחה במימון חוב בינלאומי באוניברסיטת וירג'יניה.
יחד עם זאת, מומחים בתחום הממשל ציינו כי הקשרים האישיים בין נציגים אמריקניים לרכישות אג"ח ישראליות וההטבות שמוענקות להם עשויים להעלות שאלות אתיות רבות. לדבריהם, השילוב בין חיי הפרטיים לעסקיים חורג מגבולות המקובל ומדגיש את הצורך בשקיפות ובהגינות, במיוחד בתנאים של מלחמה וביקורת ציבורית גוברת.
בחודשים האחרונים הסוגייה של השקעות אמריקניות באג"ח ישראלי מייצרת לא פעם עימותים מקומיים בין הרשויות שמשקיעות את הכספים לבין גורמים שמתנגדים להשקעה בישראל. בחודש מאי, למשל, קבוצה של פלסטינים-אמריקנים תבעה את מחוז פאלם ביץ׳ בפלורידה על ההחלטה להשקיע יותר מ-700 מיליון דולר באג"ח ישראלי במטרה לסייע למאמץ המלחמתי בעזה.

הבונדס: "דמוניזציה לפעילות עסקית לגיטימית לחלוטין"

מארגון הבונדס נמסר בתגובה כי "התחקיר מגיע על רקע קמפיין BDS מזיק המכוון לארגון שלנו. מכירת איגרות חוב ישראליות חצתה 3 מיליארד דולר במכירות גלובליות מאז הפיגועים הנוראיים ב-7 באוקטובר. סכום שיא זה - המונע על ידי שילוב של רכישות קמעונאיות, מוסדיות וממשל מקומי - הוא כמעט פי שלושה מנפח המכירות השנתי הממוצע של החברה. קבוצות BDS נואשות למנוע את המשך המגמה הזו. אין ערך חדשותי בסיפור, שמנסה לעשות דמוניזציה לפעילות עסקית רגילה ולגיטימית לחלוטין. זה מסתמך על חוות דעת לא מושכלת של מומחה כביכול שאין לו שום ידע על הארגון או נהלי הפעולה שלנו. הדיווח מבוסס גם על הטענות של ארגון רדיקלי שיש לו מספר חברי דירקטוריון וצוות עם קשרים רבים עם ארגונים קיצוניים.
"ארגון הבונדס מקיים מערכת איתנה של בקרה פנימית וחיצונית על מנת להבטיח שהפעילות שלנו תואמת את לשון ורוח החוק. כל טענה להיפך היא שקר. הטענות במאמר זה מהדהדות את אלה שהשמיעו ההמונים מלאי השנאה שהתאספו בחודשים האחרונים מחוץ למשרדי הארגון ובפגישות פומביות. הארגונים הרדיקליים האנטי-ישראליים האלה קטנים, אבל רועשים. הם אינם משקפים את השקפות המיינסטרים של הקהילות שבהן הם פועלים. המטרה שלהם היא להפיץ מידע שווא על הבונדס, ולתקוף ולהפחיד את הלקוחות הנוכחיים והעתידיים שלנו. עד כמה שהם מתאמצים, קבוצות השנאה האלה לא יכולות להסתיר את האמת. בין אם הלקוחות שלנו נותנים מתנת בר מצווה ובין אם רוכשים אג"ח, רובם בוחרים באג"ח ישראל כי זה מחזק את בעלת הברית הקרובה ביותר של אמריקה במזרח התיכון, תוך מתן תשואה חזקה ויציבה למשקיעים. זה - וימשיך להיות - סוד ההצלחה שלנו".