כארבעה חודשים לאחר שיצרנית מנועי המטוסים האמריקאית פראט אנד וויטני הביעה הסכמתה להעמיד את מפעל טכנולוגיית להבים שבנהריה ובתפן למשא ומתן למכירתו, היא מעדכנת לראשונה כי היא נמצאת "בשלבים מוקדמים של משא ומתן עם גורמים שמעוניינים ברכישת פעילות להבי הקומפרסור מטכנולוגיית להבים".
נציגי ועד העובדים היו אמורים להיפגש השבוע עם שר הביטחון יואב גלנט ולגייס אותו למאבקם נגד סגירת המפעל בתקווה כי יתנה את המשך הקשרים העסקיים של משרדו עם החברה האמריקנית, בתמורה להצלת המפעל, אבל לאור הדחתו מתפקידו על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו זה כבר לא יקרה, ולא ברור מתי אם בכלל יפגשו העובדים עם מחליפו. יש לציין כי עד כה נפגשו נציגי העובדים פעמיים עם שר הכלכלה, ניר ברקת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מחאת עובדי מפעל להבים
מחאת עובדי מפעל להבים
מחאת עובדי מפעל להבים
(צילום: דוברות ההסתדרות)
מאז חודש דצמבר, כשהכריזו נציגי החברה האמריקאית על כוונתם לסגור את המפעל לייצור הלהבים למנועי סילון, התקיימו בעניינו שני דיונים בוועדת הכספים בכנסת ובהם הצהירו נציגי הבעלים כי לא ראו כל היתכנות כלכלית מעשית למכירתו, ואין מנוס מסגירתו ופיטורי כל עובדיו. בעקבות הלחצים שהופעלו עליהם, נענו בעלי החברה לקיים הידברות מול לפחות חמש חברות וקרנות השקעות ישראליות ובינלאומיות שהביעו עניין ברכישת המפעל והצלתו.
תהליך המשא ומתן לרכישתו צפוי להיות ארוך, אך בשלב הראשון בחנו החברות את נאותות העסקה לבחינת כדאיות ההשקעה וכעת מתברר כי הוא הושלם בהצלחה. מהודעת החברה עולה כי אחת החברות האמריקאיות, שהגיעה למשא ומתן בתיווך ההסתדרות, החליטה להתקדם במשא ומתן לרכישתו. לאחר שבמשך חודשים
מאות העובדים באתרי החברה בגליל המערבי, היו משוכנעים שבכוונתה לסגור את המפעל כ'עסק מת' כדי למנוע אפשרות ממתחרים לייצר בו ולמכור להבים למנועים, אומרים בחברת פראט אנד וויטני כי "החברה נותנת עדיפות לגורמים שהביעו עניין בהמשך הפעלת העסק באופן עצמאי".
בסוף השבוע האחרון, לאחר משא ומתן בין הנהלת המפעל לנציגות העובדים וההסתדרות, נחתם הסכם קיבוצי חדש לעובדי המפעל, על רקע סכנת הסגירה. ההסכם משפר את תנאי עובדי החברה וכולל בין היתר תוספות שכר ומענקים, ויעמוד בתוקף למשך שלוש שנים - עד לסגירתה הסופית או לכל התפתחות חיובית אחרת.
בחודש שעבר עלה באש בתאילנד מפעל דומה לזה הישראלי, לייצור להבי קומפרסור למנועי מטוסים, שהוא ספק של חברת פראט אנד ויטני. העובדים מספרים כי נודע להם שייתכן ועל רקע הפגיעה החמורה במפעל בתאילנד יאריכו את המשך פעילותם עד לשנת 2026. בפראט אנד וויטני אומרים בתגובה כי "אין שינוי בלוחות הזמנים לסיום פעילות ייצור להבי הקומפרסור בטכנולוגיית להבים".
פריד סעיד, יו"ר ועד עובדי טכנולוגיית להבים אמר כי "אני שמח שהצלחנו להשיג הסכם קיבוצי שמיטיב עם העובדים לשנתיים-שלוש הקרובות ומקווה שנצליח להציל את המפעל ולשמור על פרנסתנו". לדבריו "אנחנו יודעים שיש עלייה בהזמנות ללהבים שאנחנו מייצרים ומשוכנעים שגם בעוד 30 שנה יהיה בעבודה המקצועית שלנו צורך". אשר שמואלי, יו"ר מרחב הגליל המערבי בהסתדרות הוסיף כי הוא מעודכן בהתפתחויות במגעים בין החברה שגייס למשא ומתן ומקווה שיוכל לברך על פתרון לעתידם של העובדים, בזכות מכירתו של המפעל לבעלים חדשים.