בזמן שהתחלות הבנייה יורדות בשל המצב בענף הנדל"ן ההיצע התכנוני ממשיך לצמוח. שתי דוגמאות לכך אפשר למצוא בערים ירושלים ובאר שבע שמקדמות כעת תוכניות ענק. חשוב לציין שבשני המקרים מדובר בתוכניות שיובילו לבנייה בפועל רק בטווח הארוך ולא בשלב המיידי.
בירושלים המליצה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לוועדה המחוזית לאשר מרחב שימושים מעורבים ומגוונים בסמיכות לתוואי הקו הכחול העתידי של הרכבת הקלה בדרך חברון. במסגרת התוכנית, הממוקמת בדרום תלפיות ומערבית לקיבוץ רמת רחל, מוצע לבנות מבני מגורים בני 19 עד 50 קומות, ובהם 3,500 יחידות דיור – מתוכן 30% מיועדות להשכרה לתקופה של 10 שנים ו-20% יהיו בשטח של עד 55 מ"ר.
2 צפייה בגלריה
הדמיית תוכנית בנייה רחבה לאורך ציר הרכבת הקלה בירושלים
הדמיית תוכנית בנייה רחבה לאורך ציר הרכבת הקלה בירושלים
הדמיית תוכנית בנייה רחבה לאורך ציר הרכבת הקלה בירושלים
(הדמיה: יגאל לוי אדריכלים)
עוד במסגרת התוכנית המדוברת מוצע לקדם בנייה של כ-1,300 חדרי מלון ב-5 מבנים בני 13 עד 31 קומות עם דפנות מסחריות לאורך ציר דרך חברון. בנוסף מוצע לאפשר הקמה של מגדל תעסוקה בן 39 קומות לצד מבני ציבור. מגישת התוכנית היא חברת פרויקט גבעת תלפיות החדשה. נדגיש כי התוכנית טרם אושרה סופית ועוברת כעת לוועדה המחוזית.
מעיריית ירושלים נמסר כי: "התוכנית ממוקמת בשטח ארכיאולוגי חשוב על דרך חברון ובמרחב נופי היסטורי רב ערך על קו פרשת המים הארצית. במסגרת התכנון, מוצע לשמור על אתרים ארכיאולוגיים חשובים, ובהם: קבר הנזיר, מבנה כבשן הסיד ואמות המים הקדומות. התוכנית מגדירה אזור עתיקות לשימור בתיאום עם רשות העתיקות, תוך שילוב אזור העתיקות בשטחים הפתוחים המוצעים במסגרת הבנייה החדשה".
משה ליאוןמשה ליאוןצילום: אלכס קולומויסקי
ראש העיר ירושלים, משה ליאון מסר: "בירת ישראל ממשיכה להתקדם בתחום הבנייה והתשתיות, תוך התמקדות בעיבוי צירי הרכבת הקלה בבנייה. התוכנית בדרך חברון היא דוגמה מצוינת לשילוב אלפי יחידות דיור לצד מבני ציבור, שטחי מסחר ותעסוקה ופיתוח תשתיות תחבורה. כל זאת, תוך שמירה על אתרים היסטוריים חשובים".

באר שבע: מסמך מדיניות לאלפי יח"ד

בבאר שבע, החליטה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר לאשר תוכנית מדיניות מקיפה להתחדשות שדרות טוביהו - אחד מצירי התנועה המרכזיים בעיר. התוכנית ביוזמת עיריית באר שבע, באמצעות המנהלת להתחדשות עירונית ובשיתוף משרד הבינוי והשיכון, משתרעת על פני שטח של כ-1,360 דונם לאורך 3.8 ק"מ. נציין כי מדובר במסמך מדיניות בלבד, אחד מתוך מספר מסמכי מדיניות לתכנון אזורי ליבת העיר המתבצעים כפועל יוצא של תכנית המתאר הכוללנית לעיר באר שבע.
מהעירייה נמסר כי התוכנית החדשה שהוכנה על ידי ארי כהן אדריכלות ובינוי ערים מציעה תוספת משמעותית של כ-6,500 יחידות דיור חדשות, שיצטרפו ל-3,700 יחידות הדיור הקיימות לאורך הציר. במסגרת התכנון החדש, תיווצר טיילת עירונית חדשה לאורך הדופן הצפונית של השדרה, שתתחבר לשדרות רגר ותשמש כציר ירוק משמעותי במרקם העירוני ותיתן מענה לצרכי תושבי השכונות הסמוכות ולדיירים העתידיים במתחמי ההתחדשות לאורך שדרות טוביהו. הציר הירוק יכלול גינון, מתקני ספורט נופש הצללות עצים מתקני אופניים ועוד.
במסגרת התוכנית, יעבור ציר טוביהו שינוי משמעותי בתפיסה התחבורתית. העורק הראשי, שאורכו 4.3 ק"מ מדרך רמון ועד דרך חברון, יתוכנן מחדש כולל נתיבי תחבורה ציבורית ייעודיים והכנה לרכבת קלה עתידית. התכנון כולל שני נתיבי רכב ונתיב תחבורה ציבורית בכל כיוון, כאשר נתיב התחבורה הציבורית מתוכנן להפוך בעתיד למסלול רכבת קלה.
רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבערוביק דנילוביץ'צילום: מישל אמזלג
רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע ציין כי: " אנחנו ממשיכים ליישם את התוכנית האסטרטגית לפיתוח באר שבע כמטרופולין מוביל בישראל הכולל איכויות אורבניות בכל שכונותיו ומספק שירותים מתקדמים לתושבי העיר והאזור. שדרות טוביהו יהפכו לציר ירוק שיחבר בין השכונות השונות לאורכו וייצר מהפך בכל המרחב העירוני סביבו"

"התוכנית תאפשר וודאות תכנונית"

אדריכל מחוז דרום במשרד הבינוי והשיכון , אדריכל טמיר פיקר ציין כי: " משרד הבינוי והשיכון במחוז דרום יזם את הכנתו של מסמך המדיניות לשדרות טוביהו, בתיאום ובשיתוף פעולה עם עיריית באר שבע. המשרד רואה חשיבות רבה בקידום תהליכי התחדשות עירונית בלב העיר, לצד פיתוח שכונות חדשות. תוצרי העבודה כוללים גיבוש מדיניות תכנונית, וכן איתור של מתחמים בעלי פוטנציאל לקידום תכניות מפורטות להתחדשות עירונית. מטרה מרכזית של מסמך המדיניות היא להגדיר מדיניות מוסכמת עבור מוסדות התכנון, וכן ודאות עבור יזמים ותושבים, אשר יוכלו לקדם מטעמם יוזמות לפרויקטים נקודתיים מוצלחים ואיכותיים".
סגן ומ"מ ראש העיר ויו"ר הועדה המקומית, שלומי נומה : "העירייה שמה לה כמטרה לחזק ולחדש את השכונות הוותיקות במרכז העיר על ידי התחדשות עירונית ויצירה של סביבת מגורים טובה שתמשוך אוכלוסיות חזקות חזרה למרכז העיר, תוך שמירה על תושביה הקיימים. התכנית מייצרת שטחים ירוקים ופתוחים מגוון של פעילויות ספורט ופנאי ומשפרת את הנגישות התחבורתית בכל האזור".
2 צפייה בגלריה
באר שבע
באר שבע
בניין ישן בבאר שבע
(צילום: ישראל יוסף)
תמר פוריה, מהנדסת העיר אמרה כי "התוכנית משלבת בין צרכי הדיור העתידיים של העיר, שדרוג המרחב הציבורי, ויצירת מוקדי פעילות חדשים לרווחת התושבים התוכנית תאפשר הקמת בניינים בגובה עד 30 קומות, תוך שילוב בנייה מרקמית ומגדלית , פיתוח שטחים ציבוריים פתוחים, שילוב שימושי מסחר ותעסוקה לאורך הציר ויצירת חיבורים חדשים בין השכונות הסמוכות".
קובי אוחיון ראש המנהלת להתחדשות עירונית בבאר שבע ציין כי "התוכנית גובשה תוך שיתוף ציבור נרחב, שכלל מפגשים עם תושבים, סיורים בשטח, וקבוצות מיקוד. שמנו דגש מיוחד על שמיעת צרכי התושבים והטמעתם בתכנון. התוכנית מאזנת בין הצורך בהתחדשות עירונית לבין שמירה על איכות החיים של התושבים הקיימים. בשנים האחרונות אנו עדים להתגבשות של יוזמות רבות להתחדשות עירונית בשדרות טוביהו. תוכנית האב להתחדשות השדרה תאפשר ודאות תכנונית ותיקבע עקרונות תכנוניים שיתמרצו את קידום הפרויקטים והתחדשות הסביבה תוך יצירת סביבת מגורים אורבנית ואיכותית".