ראש השנה מתקרב ומשרד החקלאות פירסם מכרז ליבוא 500 טון של דבש לישראל באריזות של 1.5 ק"ג בפטור ממכס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
מדובר במכרז בהליך תחרותי, כלומר הזוכים יהיו אלו שיציעו את המחיר הנמוך ביותר כפי שנעשה ביבוא הבשר לטחינה או בעבר ביבוא גבינות צהובות פטורות ממכס. אלא שבמכרז יש תנאי מפתיע: רק קמעונאים גדולים, קרי - רשתות שיווק גדולות, כדוגמת שופרסל, רמי לוי ועוד, יכולות לגשת למכרז. היבואנים נותרו מחוץ למשחק.

איגוד לשכות המסחר, המייצג את היבואנים, התקומם על התנאי המגביל ופנה בכתב למשרד החקלאות כדי לפתוח את המכרז ליבואנים (כיום שיעור המכס על דבש הוא 16.3 שקל לק"ג כדי להגן על הדבוראים המקומיים). במכתב נאמר "הופתענו לגלות כי בהתאם להליך התחרותי שפורסם על ידכם, רק מי שנחשב קמעונאי גדול כהגדרתו בחוק המזון יכול להשתתף במכרז. אנחנו מתנגדים בתוקף שכן ההליך צריך להיות פתוח לכולם על מנת ליצור תחרות הוגנת ללא אפליה לטובת הקמעונאים. מניסיון העבר במכרזים של משרד הכלכלה לשמן זית וגבינות גם כאשר הוגשו הצעות על ידי רשתות שיווק עדיין המחיר הנמוך ביותר הוצע על ידי היבואנים. נבקשך לפעול לשינוי תנאי הסף כדי שהמכרז יהיה פתוח לכלל היבואנים".
ממשרד החקלאות נמסר, כי "כדי להבטיח שההטבה המוענקת בהליך אכן מגולגלת לצרכן, באופן בהיר וקל למעקב, החלטנו להגביל את המכרז לקמעונאים גדולים כהגדרתם בחוק, שעיקרה בעלות על מעל 3 חנויות. זאת בדומה למגבלה בהליך שניהלנו לפני כשנה.
"בהתחשב באופי המוצר המדובר, הדבר מצמצם משמעותית את יכולת ההפרה של תנאי ההליך, כפי שקרה לא פעם בהליכים תחרותיים, ומקלה במקביל על הוודאות שהדבש יימכר בתפוצה גאוגרפית נרחבת".
נזכיר, כי הדבוראים ניהלו מאבק נגד פתיחת יבוא הדבש שכיום המכס הגבוה המוטל עליו מהווה חסם לייבאו. לטענתם, משמעות פגיעה בענף היא צמצום מספר הדבורים בישראל, שעלול לחבל קשות בחקלאות וביבול הפירות משום שהדבורים מפרות את פריחת המטעים והפרדסים. רק לאחרונה הושג סיכום כי סיוע ממשלתי בסך 30 מיליון שקל יעבור לדבוראים הישראלים.