ברבעון הראשון של 2024 נרשמה התאוששות במספר עסקאות הנדל"ן, לאחר השפל שנרשם ברבעון האחרון אשתקד עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל. כך עולה מסקירת נדל"ן למגורים לחודשים ינואר-מרץ השנה, שפרסם היום (ד') הכלכלן הראשי במשרד האוצר. על פי הנתונים, סך העסקאות בשוק החופשי עמד על 21 אלף דירות שנמכרו - עלייה של 14% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והרמה הגבוהה ביותר מאז הרבעון השלישי של 2022. בכך גם נבלמה הירידה הרצופה ברכישות אלו מאז הרבעון הראשון של 2022.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בהכללת המכירות בסבסוד ממשלתי (במסגרת תוכניות דירה בהנחה - מחיר למשתכן, מחיר מופחת, מחיר מטרה) עמד מספר העסקאות על 23,703 דירות - עלייה של 17% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, מהנתונים עולה כי חרף ההתאוששות במספר העסקאות, בהשוואה היסטורית נמצא כי הרבעון הראשון של 2024 מדורג בשליש התחתון של מספר העסקאות הרבעוני מאז תחילת שנות האלפיים, זאת בעיקר על רקע רמה נמוכה בעסקאות של מכירת דירות יד שנייה. בעוד שאזור באר-שבע נמצא בדירוג היחסי הגבוה ביותר בהשוואה היסטורית זו, מנגד אזור תל אביב רשם את אחד מרבעוני השפל ב-20 השנים האחרונות.
1 צפייה בגלריה
באר שבע, פארק הנחל
באר שבע, פארק הנחל
באר שבע, פארק הנחל
(צילום: הרצל יוסף)
מבין 10 הערים המובילות ברכישת דירות בשוק החופשי ברבעון הראשון של 2024, העיר חיפה, המדורגת שנייה אחרי ירושלים, היא היחידה שרשמה ירידה במספר העסקאות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, זאת על רקע ירידה חדה ברכישות המשקיעים בעיר. בצל המתיחות הביטחונית, באוצר מזכירים כי חיפה גם סבלה מירידה חדה בעסקאות במהלך מלחמת לבנון השנייה.
אשר לרכישות דירה ראשונה בשוק החופשי ברבעון הראשון, אלה הסתכמו ב-10,900 דירות, גידול חד של 31% בהשוואה לרבעון המקביל בשנת 2023. שיעור הדירות החדשות שנרכשו בשוק החופשי הגיע לשליש מסך רכישות סגמנט זה, רמתו הגבוהה ביותר לפחות ב-12 השנים האחרונות. באוצר מניחים כי מבצעי המימון של הקבלנים תרמו לגידול זה.
רכישות "משחלפי הדיור" (משפרי דיור ומצמצמי דיור) ברבעון הראשון הסתכמו ב-6,468 דירות, ירידה של 4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בכך היה זה הסגמנט היחידי בשוק בו המשיכה מגמת הירידה בעסקאות גם ברבעון הראשון השנה, בהמשך לירידות רצופות מאז הרבעון הראשון של 2022. סביר להניח כי המשך הירידה ברכישות משפרי הדיור מוסבר בין היתר בקושי שלהם למכור את דירתם הקודמת. "מלאי" הדירות בהמתנה של משחלפי הדיור שרכשו דירה חדשה וטרם מכרו את דירתם הקודמת הגיע בסוף הרבעון הראשון השנה ל-22,490 דירות, רמתו הגבוהה ביותר מאז 2010. בהתבסס על קצב מכירת דירות יד שנייה, מספיק מלאי זה ליותר מ-5 חודשי מכירה. זוהי רמתו הגבוהה ביותר של פרמטר זה לפחות מאז תחילת שנות האלפיים.

זינוק ברכישות המשקיעים בת"א ובית שמש

רכישות המשקיעים ברבעון הראשון הסתכמו ב-3,600 דירות, עלייה של 8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. תל אביב הובילה רכישות אלו עם גידול של 44% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. קפיצה חריגה נרשמה בבית שמש. רכישות תושבי החוץ (הנכללים בתוך סגמנט המשקיעים) ברבעון הראשון של 2024 הסתכמו ב-314 דירות, ירידה של 20% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. שיעורם מסך העסקאות עמד על 1.3% בלבד. כך, חרף ציפיות של גורמים בענף לגידול חד ברכישות תושבי החוץ לאחר פרוץ המלחמה, אלו עדיין לא באו לידי ביטוי בפועל.
מכירות המשקיעים ברבעון הראשון של 2024 הסתכמו ב-4,00 דירות, ירידה של 8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. רווח ההון הממוצע בדירות שמכרו המשקיעים ברבעון הראשון השנה היה נמוך משמעותית מאשר ברבעון הראשון אשתקד. אזור באר- שבע הוסיף לבלוט עם שיעור גבוה יחסית של דירות שנמכרו בהפסד הון ריאלי.
מכירות דירות יד שנייה הסתכמו ברבעון הראשון ב-12,600 דירות, גידול מתון של 2% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. כאמור, אזור תל אביב בלט עם ירידה חדה של 18% במכירות אלו, בהמשך לירידות חדות מאז הרבעון הראשון של 2022. מנגד, באזור זה נרשם גידול חד במכירת דירות חדשות. בכך, לראשונה, השתווה מספר העסקאות בדירות יד שנייה לזה של דירות חדשות באזור זה.
ועידת האנשים של המדינה 2024- זמן נדל"ן: שוק הדיור בזמן מלחמה- שבי שמר, סמנכ"לית, מנהלת החטיבה הקמעונאית, בנק מזרחי טפחות
(צילום: סנטרל הפקות)
מכירות הקבלנים בשוק החופשי ברבעון הראשון הסתכמו ב-8,400 דירות, זינוק של 39% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מספר הדירות שנמכרו "על הנייר" בשוק החופשי הגיע ל-5,000 דירות, רמתו הגבוהה ביותר מאז הרבעון האחרון של 2021, שעמד בצל הקדמת רכישות המשקיעים טרם העלאת מס הרכישה עליהם. בכך באים לידי ביטוי בין היתר מבצעי המימון של הקבלנים, המתמרצים את הרוכשים, לצד המשך הדשדוש בעסקאות יד שנייה.