רשת הפארם האוסטרלית Chemist Warehouse שוב בוחנת כניסה לישראל, כך טוענים במשרד הכלכלה. לפי המשרד, הרשת נמצאת בשלבים מתקדמים של בחינת התרחבות בשוק המקומי, למרות שברשת גוד פארם שבוחנת התקשרות עמה כזכיין טוענים שהדרך עוד ארוכה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"נפגשנו איתם לפני שבועיים לפגישות מקדמיות ביותר. זה ממש מוקדם לדבר על זה. ורחוק שנות אור מלצאת לדרך", מסביר אדם פרידלנדר מבעלי הרשת. "מוטב יעשו במשרד הכלכלה אם יתמקדו בהורדת יוקר המחיה הנובע מריכוזיות בקרב הספקים, רגולציה עודפת וחסמי יבוא ולא בהודעות לעיתונות שמריחות כמו 'בשורה' לקראת תקופת בחירות".
2 צפייה בגלריה
רשת הפארם האוסטרלית Chemist Warehouse
רשת הפארם האוסטרלית Chemist Warehouse
רשת הפארם האוסטרלית Chemist Warehouse
(צילום: שאטר סטוק)

פרסומים של המשרד על הגעת הרשת ארצה וגאולת הצרכן הישראלי ממחירים גבוהים בשוק המקומי צצו כבר ב-2019, אבל כעת התחדשו המגעים וההיתכנות שלהם לקרום עור וגידים גבוהה יותר לכאורה, בזכות רפורמת הייבוא.
במשרד מבקשים לעודד תחרות בשוק המקומי, בכך שיקלו על הגעת רשת הדיסקאונט, ששולטת ב-50% מהשוק באוסטרליה. הרשת משרתת כ-120 מיליון לקוחות עם יותר מ-500 חנויות פיזיות ופעילות מקוונת באוסטרליה, ניו-זילנד, אירלנד וסין.
2 צפייה בגלריה
גוד פארם
גוד פארם
גוד פארם
(צילום: טל כהן)
כלומר, למרות שהרשת היא כמו מונופול בארץ מוצאה, היא מצליחה לשמור על מחירים נמוכים. ייתכן שדווקא כוח הקנייה האדיר שלה שם הוא שמאפשר לה למכור במחירים נמוכים. בישראל לסופר-פארם יש כוח דומה בשוק, אבל היא לרוב לא נחשבת לרשת זולה.
הנה דוגמה למחירים הנמוכים ברשת האוסטרלית לעומת ישראל: סופר-פארם מוכרת מוצרי באלם להרגעת העור והשפתיים שמכילים תמצית פאו פאו (Paw Paw) ומקורם באוסטרליה ב-40 שקל ל-25 מ"ל או במבצע: 30 שקל. באוסטרליה מוצרים דומים נמכרים ב-16-9 שקלים ל-25 מ"ל. באתר אייהרב האמריקני אפשר למצוא את אותו מותג שנמכר בסופר-פארם (שמו "ד"ר פאו פאו") ב-16 שקל בלבד, פער של כ-150%.
עוד דוגמה: מאך 3 טורבו של ג'ילט - ידית ושני סכינים נמכר ברשת האוסטרלית ב-30.97 שקל או במבצע: 23 שקל. בסופר-פארם ב-49.90 שקל, פער של 61% ללא מבצע.
כעת נותר לראות האם תגיע לארץ - למרות קשיים רגולטוריים והאם אכן תמכור פה בזול. בישראל נמכרים מוצרי פארם גם ב-Be ובבתי מרקחת פרטיים ורשתות קטנות, אך לרוב ללא תחרות מחירים עזה. מוצרי פארם נמכרים גם ברשתות השיווק וכן ברשת גוד פארם שמסתמכת חלקית על יבוא מקביל (יבוא חוקי שלא דרך היבואן הרשמי), שמאפשר לה להוריד מחירים.
לפי אתר Chemist Warehouse, נראה שחלק ניכר מעסקיה הוא מכירת תרופות ותוספי תזונה (לצד בשמים ומוצרי טיפוח נוספים), מה שידרוש התערבות של משרד הבריאות כדי לזרז את בואה לישראל. הרשת אגב הואשמה בהעסקת רוקחים בשכר נמוך מדי.
רשת בינ"ל נוספת שכבר החלה בצעדים ראשונים בישראל היא קארפור הצרפתית שסניפיה יחליפו את סניפי מגה ויינות ביתן שבשליטת אלקטרה. כרגע היא לא מציעה מחירים שוברי שוק במוצרים שכבר הגיעו לארץ ואף מתכוונת לקצץ במצבת העובדים של מגה ויינות ביתן.
מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה ד"ר רון מלכא, מסר כי "שוחח השבוע עם ג'ק גנץ, יו"ר ומייסד-שותף של ענקית הפארמה האוסטרלית במסגרת התהליך שמקיימת הרשת לבחינת כניסתה לישראל שהחל בעקבות יוזמה של משרד הכלכלה והתעשייה והנספחות הכלכלית של המשרד באוסטרליה".
שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, מסרה בתגובה: "הרצון של רשת בינ"ל נוספת להיכנס לישראל בעקבות רפורמת היבוא, מהווה אבן דרך חשובה בהגברת התחרות בשוק הישראלי.
"הגברת התחרות במקצה הקמעונאי היא צעד משלים לרפורמת היבוא אשר לפי הערכת המשרד עשוי לגרום לכך שההקלות הגלומות ברפורמה יגולגלו לצרכן הישראלי ויביאו לירידת מחירים".