במשרד האוצר ממשיכים להסביר שאין צורך בפיצויים כי המשק במצב מצויין, אך מודיעים על מספר הקלות לעסקים: היום (ג') הודיעו כי רשות המיסים תקדים את החזרי המס לעסקים ששילמו יותר מהנדרש וכבר אושרו להם ההחזרים, ליום שלישי הבא, 1 בפברואר. בנוסף, תוארך תקופת ההחזר להלוואות בערבות מדינה מתקופה של חמש שנים ל-10 שנים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
פתיחת חנויות בירושלים
פתיחת חנויות בירושלים
חנויות בירושלים. האוצר פרסם הקלות
(צילום: רויטרס)
עוד הודיעו באוצר כי הממשלה לא תשלם לעסקים שהיו בקשר עמה בשוטף פלוס 30 אלא באופן מיידי למשך החודשיים הראשונים של 2022, וכן יתאפשר לפרוס הלוואות שניתנו כבר לעסקים לתקופה ארוכה יותר. כמו כן ציינו כי יקלו בהליכים בירוקרטיים לעסקים, כמו ארכה של חודשיים להגשת הצהרת עוסק פטור, עד לתאריך 31 במרץ, וייפתח מסלול ירוק לקבלת אורכות פרטניות בתשלומי מע"מ, מקדמות מס הכנסה וניכויים, לעסקים שמשרדם נסגר/צומצמה פעילותם עקב הקורונה.
על אף שבאוצר טענו כי מדובר בהקלות בשווי 1.3 מיליארד שקל, לא מדובר בכסף נוסף שהאוצר מקציב לפיצוי לעסקים, כי אם בהקדמת תשלומים שהמדינה הייתה צריכה לשלם בכל מקרה לאותם עסקים, או בדחיית חיובים שהעסקים נדרשים לשלם.
בין ההטבות הנוספות לעסקים שהודיעו עליהם היום:
  • תשלום מקדמות למוסדות נתמכים בתחום התרבות בהיקף של כ-25% מסכום התמיכות.
  • מתן גרייס להלוואות בערבות מדינה: מתן גרייס לתקופה של עד שנה נוספת (ומקסימום שנתיים). גרייס לתקופה של 3 חודשים בהלוואות בערבות מדינה שניתנו בקרן ההלוואות הרגילה (קרן 2016).
  • הקטנת מכסות למייצגים להגשת דוחות חברות ל-45% במקום 55% ליום 31.1.22.
בתוך כך, הודיעו באוצר על הטבות ליצואנים קטנים ובינוניים, ביניהן:
  • מסלול מיוחד להלוואות בערבות מדינה לייצואנים קטנים ובינוניים: הלוואות למטרת הון חוזר או השקעה.
  • הלוואה מרבית בסכום של 15% מהמחזור השנתי לתקופה של 5 שנים, מתוכם 6 חודשי גרייס. ההלוואות יכולות להינתן בשקל, דולר או אירו.
  • יינתנו ביטחונות מופחתים בשיעור של 10% בלבד.
  • ביטוח אשראי לטווח קצר (Top Up Cover): סיוע ליצואנים ועסקים מקומיים באמצעות ביטוח אשראי לטווח קצר המעניק הגנה מפני סיכוני חדלות פירעון של קונים. התוכנית בתוקף עד סוף דצמבר 2022 ומבוצעת בשיתוף עם חברות ביטוח האשראי הפרטיות.
  • ביטוח אשראי לטווח בינוני (Long Up Cover): סיוע ליצואנים קטנים ובינוניים בביצוע עסקאות ייצוא וסחר חוץ, הביטוח מסייע ליצואנים בחדירה לשווקים מתפתחים המגלמים תשואה גובהה יותר על העסקאות.
על ההקלות החדשות הודיעו היום בכירי האוצר בתדריך פתאומי, שברובו הוצגו נתונים מגוונים לפיהם המשק במצב מצויין בינתיים על אף גל האומיקרון. בין הנתונים שהוצגו היה היקף תשלומי המיסים של העסקים, שנותר גבוה ומעיד על הכנסות גבוהות, וכמו כן נתוני תשלומים בכרטיסי האשראי, שמראים פעילות גבוהה יותר מאשר בחודש המקביל ב-2019, שנה לפני הקורונה.
שר האוצר, אביגדור ליברמן: "אנחנו בשיאו של הגל הנוכחי ורוצים לאפשר למבודדים, לעצמאים, לעסקים ולענפים שנפגעו לצלוח את התקופה המורכבת עם הסיוע המתאים. למדנו מגלים קודמים שהדבר שפוגע ביותר בכלכלה הוא סגרים ולכן אנחנו נמנעים מהם ושומרים על מגמת צמיחה וירידה באבטלה. חשוב לנו לתת ודאות לעסקים, להעניק סיוע תזרימי משמעותי ולהקל איפה שרק ניתן. נמשיך לעקוב אחר הנתונים, לפעול באחריות ולדאוג שאף אחד לא יופקר".

העצמאים לא התרשמו ויצאו להפגין

עצמאים ובעלי חנויות רחוב לא התרשמו במיוחד מתוכנית האוצר וחזרו היום להפגין נגד הממשלה. המפגינים נשאו שלטים וקראו קריאות נגד מדיניות הממשלה שלא מפצה עצמאים בזמן אמת. בהפגנה הוכן שולחן כבוד לחברי הממשלה שהבטיחו לעזור כשהיו באופוזיציה ועכשיו "השאירו מאחור ציבור שלם".
2 צפייה בגלריה
עצמאים מפגינים
עצמאים מפגינים
עצמאים מפגינים
(צילום: אבשלום ששוני)

עו"ד רועי כהן, נשיא ארגון העצמאים לה"ב: "לא ציפינו שממשלת השינוי תגרום לנו לחזור לרחובות. הפגנת העצמאים חוזרת היום לדרום תל אביב בדרישה לפיצוי מיידי על ירידה בהכנסות על בסיס מתווה 'צוק איתן'. כהן הוסיף: "חנויות הרחוב, התיירות, מורי החוגים, כולנו יחד אומרים לממשלת ישראל: אל תמרחו אותנו עם הבטחות ומילים יפות. שבענו מדיבורים, אנחנו רעבים למעשים. תאשרו תכנית פיצויים על בסיס ירידה בהכנסות, סיוע בארנונה והוצאות קבועות. מספיק עם ההתעלמות והפגיעה בנו".
העצמאים טענו כי מדובר במחאה שתלך ותתרחב עד שיאושר מתווה פיצויים על ירידה בהכנסות והוצאות קבועות.
דני אלחרר, יו"ר העמותה לעידוד האופנה: "ליברמן ובנט מוכרים לנו סיפורים, מנסים למרוח אותנו בדחייה של תשלומים. קחו אחריות. אנחנו עם ירידה בהכנסות עם הוצאות קבועות שלא עצרו לרגע אחד. הבטחתם ממשלת שינוי והבאתם לנו שנוי לרעה. נילחם על מה שמגיע לנו".
יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "מדובר פשוט בבדיחה גרועה. יש כאן רשימת מכולת של הקלות שלא נוגעות לעסקים הקטנים. נגיד את זה ברור: לא פיצוי-לא מעניין! איפה בדיוק העזרה לעסקים הקטנים? זו עבודה בעיניים על אנשים שבקושי מצליחים לסיים את החודש, מגל קורונה אחד לאחר כבר שנתיים. לצערי הרב, העסקים הקטנים לא זוכים במכרזים של הממשלה (רק 13% מהם) ולכן ביטול ״השוטף פלוס״ כלל אינו רלוונטי. תשלום מקדמות ומתן מענקים לענפים ממוקדים זה עצימת עיניים וטמינת הראש בחול. לכל ענף יש הרבה ענפים אחרים, שמנוהלים בד"כ על ידי עסקים קטנים, שנשענים עליו שלא מקבלים את הסיוע כי הם לא ״נופלים בקטגוריה". גם נושא הרחבת הקרן בערבות מדינה לא רלוונטית עבור העסקים שבסיכון גבוה כיוון שהבנקים לא נותנים להם תזרימים. מדובר במפרט לקוי מייסודו שלא מיטיב בשום צורה עם בעלי העסקים הקטנים האמורים לשמש כמנופי צמיחה למשק כולו. אני קורא לשר האוצר לטפל במהירות האפשרית בנושא האבסורדי הזה ולתקן את העוולות שרק הולכות ומצטברות אל מול בעלי העסקים הקטנים".
לעומת זאת בהתאחדות התעשיינים בירכו על הצעדים: נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר אמר כי "אנו שמחים ששר האוצר אימץ את מרבית המלצותינו כפי שהוגשו לפני מספר שבועות. זהו צעד חשוב ללעזרת העסקים בישראל שבעקבות משבר האומיקרון חווים האטה משמעותית בהכנסותיהם והצעדים הללו יספקו חמצן תזרימי שכה חשוב בעת הזאת. עם סיום המשבר אנו מצפים שהאוצר ימפה את הענפים שנפגעו ממנוע ואז יוכלו למקד להם עוד כלי סיוע".