ועדת השרים לענייני חקיקה (תקציב) בראשות מ"מ היו"ר השר חיים כץ, החליטה הבוקר (א') להסיר מחוק ההסדרים את ביטול הגדלת הפטור ממס לפנסיונרים. זאת לאחר שכבר במעמד חתימת הסכם השכר במגזר הציבורי הביע יו"ר ההסתדרות את התנגדותו לחוק, אך נטען כי לא סוכם להסירו. מדובר בהישג להסתדרות ולשר חיים כץ שתבעו את הוצאת החוק באופן מיידי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לפי החוק, בשנת 2025 אמור לגדול הסכום החודשי של קצבת הפנסיה הפטור ממס מ-4,742 שקל ל-6,110 שקל. באוצר רצו לעצור את הגידול הזה ולהותיר את חישוב הקצבה הפטורה ממס כפי שהוא היום (52% מתוך הקצבה המזכה שהם כאמור 4,742 שקלים כיום). באוצר העריכו שבלימת הגידול בהטבה הזו תגדיל את הכנסות המדינה ממיסים ב-700 מיליון שקל בשנה החל משנת 2025 על חשבון הפורשים לפנסיה, וכעת יאלצו למצוא מקור מימון חלופי או לערוך קיצוץ רוחבי נרחב יותר ממה שתוכנן.
1 צפייה בגלריה
קופה פנסיונית
קופה פנסיונית
קופה פנסיונית
(צילום: Shutterstock)

הטבת המס הזו נקבעה בעבר כחלק מהרצון של המדינה לעודד את הציבור לחסוך לפנסיה. הטבות המס ניתנות כבר בשלב ההפקדה לפנסיה. הסכום שהופרש לפנסיה ולא שולם עליו מס בעת ההפקדה נקרא קצבה מזכה - קרי יש לגבות עליו מס בעת משיכת הכספים בתקופת הפרישה. אלא, שכדי לעודד את החוסכים לפנסיה להותיר את הסכומים עד לפרישה, נקבע במסגרת החוק כי גם בעת משיכת הכספים לאחר הפרישה, יינתן פטור ממס על חלק מהקצבה המזכה.
משרד האוצר ניסה בחוק ההסדרים להרע כאמור את התנאים שנקבעו, אולם בעקבות הסכמות בין שר התיירות חיים כץ לבין שר האוצר בצלאל סמוטריץ, הוחלט להשאיר את הטבת המס לחוסכים.
שר התיירות ומ"מ יו"ר והוועדה חיים כץ אמר: "מנענו פגיעה בחיסכון הפנסיוני בהיקף של 700 מליון שקל בשנה. הורדת הסעיף לביטול המס מחוק ההסדרים מכניס בפועל את הטבת המס לתוקף. המדינה חייבת לכבד הסכמים ולקיים את החוקים שהיא מחוקקת גם אחרי עשרות שנים. אני מודה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' שנענה לפנייתי, ובעקבות ההסכמות והחקיקה שהוצגה בפניו, הסכים לתמוך בהורדת הסעיף מחוק ההסדרים".
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, "הבשורה החשובה שיצאה היום מוועדת שרים לתיקוני חקיקה לא הייתה מגיעה לולא הערנות שלנו והלחץ שהפעלתי בשבועות האחרונים כדי למנוע את הפגיעה החמורה במקבלי קצבאות הפנסיה".