טלטלה בשווקים ברחבי העולם: ריאיון עם יואל נווה, לשעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר
(צילום: ירון ברנר)

הבורסה ביפן ננעלה היום (ג') בעליות חדות אחרי המפולת אתמול. מדד ניקיי זינק ב-10.5% לאחר שאתמול ננעל בירידות של 12.5%, ביום המסחר הגרוע ביותר שלו מאז 1987. עליות קלות גם בבורסות אירופה, מדד דאקס בבורסת פרנקפורט עולה ב-0.6%, פוטסי הלונדוני מתחזק ב-0.4% וקאק בפריז שומר על רמת הפתיחה. החוזים העתידיים על וול סטריט עולים גם הם - נאסד"ק ב-1.5%, דאו ג'ונס ב-0.9% ו-S&P 500 ב-1.3%.
אתמול הירידות הגדולות נרשמו ברוב רחבי הבורסות בעולם, כאשר וול סטריט נעלה את המסחר עם מסכים אדומים, אך עם ירידות שהתמתנו מעט לקראת הנעילה: נאסד"ק ירד ב-3.4% אחרי שכבר נפל בכ-6% בפתיחת המסחר אתמול, S&P 500 ירד ב-3% ודאו ג'ונס ב-2.6%. מניית אנבידיה צנחה ב-7.3%, אפל ב-5.5%, טסלה ב-5%, אלפאבית (גוגל) ב-4.6%, אמזון ב-4.3%, מיקרוסופט ב-3.6% ומטא (פייסבוק) ב-2.7%.
גם המסחר בבורסה בתל אביב התנהל בירידות חדות במשך רוב היום אתמול, שהגיעו כבר לקרוב ל-3%. אולם, לקראת הנעילה הירידות התמתנו, בטח בהשוואה לירידות שנרשמו בשאר העולם, והמדדים המובילים ננעלו בירידות של 0.9%.
1 צפייה בגלריה
וול סטריט
וול סטריט
וול סטריט
(צילום: shutterstock)
ברקע לירידות עם פתיחת שבוע המסחר אתמול, דוח התעסוקה המאכזב בארה"ב שפורסם בשישי בצהריים, שהגביר את החשש מכניסה של ארה"ב למיתון. בעקבות נתוני התעסוקה החלשים שפורסמו בארה"ב בסוף השבוע, השווקים מעריכים כעת בסבירות של כמעט 70% שהפדרל ריזרב לא רק יוריד את הריבית בספטמבר, אלא יקצץ אותה בחצי אחוז. אנליסטים בגולדמן זאקס העלו את הסיכוי למיתון ב-12 החודשים הקרובים ל-25%, בעוד שבבנק JPMorgan מעריכים את הסיכוי למיתון ב-50%. אתמול אף דווח שבפד שוקלים לכנס ישיבת חירום דחופה לאור הירידות ולהודיע על הורדת ריבית עוד לפני מועד ההחלטה הבאה.
בנוסף, העלאת הריבית ביפן מסתמנת גם היא כאחד הגורמים המרכזיים שהובילו לטלטלה. בשנים האחרונות הריבית ביפן הייתה מהנמוכות בעולם. משקיעים הצטיידו בהלוואות ענק בכסף זול שנטלו בריבית אפסית ביפן, והשקיעו אותן במניות בבורסות שבהן זכו לתשואה גבוהה. לפתע הבנק המרכזי ביפן העלה את הריבית, וערך היין היפני זינק אל מול הדולר. נוטלי ההלוואות החלו למהר ולהחזיר לפני שאלה יתייקרו. וכך החל גל של מכירת מניות, מטבעות קריפטו ונכסים אחרים, ויצר מערבולת עולמית, עד כדי מפולת של ממש בבורסת טוקיו שהשפיעה אתמול על הבורסות באירופה ושוב על הנאסד"ק.
פורסם לראשונה: 08:22, 06.08.24