אין הפתעות: הריבית הבסיסית במשק תישאר גם בששת השבועות הקרובים בשיעור של 4.5%, שהם 6.0% ריבית פריים. בכך שומר בנק ישראל על זהירות רבה במדיניות הריבית ונמנע מהפחתה שנייה, לאחר שהיה הראשון בעולם שעשה זאת, ב-1 בינואר 2024, מאז הזינוק באינפלציה.
בנק ישראל העדיף לא להסתכן בהפחתת ריבית בעת האווירה הביטחונית המתוחה בגבול לבנון ולקראת פעולה אפשרית ברפיח, על רקע הגירעון הגדול בתקציב המדינה שפורסם היום על ידי משרד האוצר. כמו כן צפויות מיד לאחר חג הפסח התייקרויות במשק, על פי הודעת חברות ויבואנים רבים. אי-הפחתת הריבית לא הפתיעה את רוב החזאים, על אף שהאינפלציה ירדה כבר לשיעור שנתי נמוך מ-3%, הרף העליון של היעד שקבעה הממשלה, והיא צפויה להיות מתחת לרף העליון של היעד - 1% עד 3% - גם בחודשיים הבאים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
( צילום: Gettyimages)
על פי התחזית המעודכנת של בנק ישראל, התוצר צפוי לצמוח בשיעור של 2.0% בשנת 2024 ושל 5.0% בשנת 2025, כמו ההערכה בתחזית ינואר. שיעור האינפלציה הצפוי גבוה יותר מהעדכון הקודם, ובארבעת הרבעונים הקרובים (המסתיימים ברבעון הראשון של שנת 2025) צפוי להיות 2.8%. שיעור האינפלציה במהלך שנת 2024 צפוי להיות 2.7% (לעומת 2.4% בתחזית ינואר) ואילו במהלך שנת 2025 הוא צפוי לעמוד על 2.3% (לעומת 2.0% בתחזית ינואר). ברבעון הראשון של 2025 הריבית צפויה לעמוד על 3.75%.
בתוך כך, בנק ישראל העלה את תחזיות הגירעונות בתקציב הממשלה כתוצאה מהתקציב המעודכן. הגירעונות בתקציב הממשלה בשנים 2024 ו-2025 צפויים לעלות בהשוואה לתחזית הקודמת בכ-1.7 נקודות אחוז במצטבר ויסתכמו ב-6.6% תוצר ו-4.6% תוצר בהתאמה. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר במסיבת העיתונאים כי "לאור שינויים אלו יחס החוב לתוצר, אחד המדדים הפיסקליים המשמעותיים ביותר, צפוי לעלות לרמה של 67% ב-2024 ולהישאר ברמה דומה גם במהלך 2025".
בתשובה לשאלת ynet במסיבת העיתונאים, התחמק הנגיד מלהשיב האם הוא נקרא להתייעצויות אצל ראש הממשלה ושר האוצר בדבר משמעות העלויות למשק ולביטחון שיהיו להפסקת או להמשך המלחמה, לכניסה לרפיח או להרחבת המלחמה בגבול הצפון. הנגיד: "הם מכירים באופן כללי את העמדות והנתונים שלנו".
בנק ישראל נמנע בפעם השנייה מהפחתת ריבית, מאז הורדתה בפעם היחידה בראשית חודש ינואר. זאת למרות התמשכות המלחמה ומצבם הכלכלי הפחות טוב של בעלי עסקים ומשקי בית רבים. הוועדה המוניטארית של בנק ישראל החליטה בכך שלא לשנות את גובה הריבית במשק, 4.5%, אולם ההערכה כעת היא שהמשך תהליך הפחתת הריבית צפוי כבר ב-27 במאי, בהחלטה הבאה.
החלטת בנק ישראל התקבלה למרות המלחמה המתמשכת, שגרמה כבר להאטה בפעילות המשק, כולל הוצאת עובדים רבים לחל"ת, גיוס אלפי חיילי מילואים, היותם של יותר ממאה אלף מפונים מחוץ לבתיהם, מצפון הארץ ומדרומה, בתי עסק שנקלעו לקשיים ומשקי בית שמצבם הכלכלי הורע.
נראה שבבנק ישראל עדיין מודאגים מסכנת האינפלציה ולא מרוצים מפעולות שמבצעת ממשלת ישראל לאחרונה, העלולות להוביל להורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת סטנדרד אנד פור בעוד שבועות אחדים. כמו כן ההחלטה לא להוריד את הריבית התקבלה גם בשל עליית שערי הדולר והאירו לאחרונה. יצוין, שהורדת ריבית בתקופה הזאת הייתה מסייעת למשקי הבית ולחברות ולבתי עסק בהחזרי ההלוואות הרבות שנטלו בעת המלחמה, ובעיקר לנוטלי המשכנתאות.
עשר העלאות הריבית הרצופות תוך שנה ורבע הסתיימו בקיץ האחרון, כאשר הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, החליטה להותיר את הריבית הבסיסית במשק על שיעור של 4.75% ואת ריבית הפריים על 6.25%. בינואר השנה הופחתה הריבית לראשונה מאז ההעלאות והועמדה על שיעור בסיסי של 4.5%.