בנק ישראל צפוי לפרסם היום (ב') אחר הצהריים את החלטת הריבית במשק - הראשונה מאז פרוץ המלחמה, שנכנסת ליומה ה-17. לפי ההערכות, הריבית תישאר ללא שינוי או תרד ברבע אחוז, אך בפני בנק ישראל עומדת התלבטות קשה עקב היחלשות משמעותית של השקל מצד אחד ומשק שנכנס להאטה וסחרור בשל המלחמה.
בינתיים, לקראת ההחלטה, בשוק המט"ח נרשמת יציבות יחסית: הדולר נסחר סביב 4.06 שקלים והאירו נסחר סביב שער של 4.29 שקלים. בסוף המסחר הרציף ביום שישי בערב הדולר נסחר סביב קצת יותר מ-4.05 אחרי שהגיע ביום שישי גם ל-4.08. במקביל, בבורסה נרשמו עליות שערים בתחילה וכעת המסחר מתנהל בירידות קלות.
אתמול, הבורסה נסגרה בירידות חדות: מדד ת"א 35 ירד ב-2.23%, ת"א 125 ב-2.52%, ת"א בנקים ירד ב-2.6%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
לדברי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, "למרות החלשות השקל, בנק ישראל חייב להוריד את הריבית באופן מיידי. חרף העובדה שעליית הדולר מתגלגלת להתייקרות מחירי מוצרים מיובאים, ישראל נמצאת במצב של האטה כלכלית, הוצאות עובדים לחל"ת, וירידה חדה בפעילות העסקית במשק. במצב זה, אין כבר סיכון ממשי לאינפלציה מצד הביקוש".
הוא הוסיף, כי "האתגר הכלכלי המרכזי כיום הוא החזרת המשק לצמיחה. למלחמה מחיר כלכלי כבד, אך חייבים לצאת ממנו עם כלכלה בעלת יסודות איתנים. האינסטינקט הטבעי בשעת חירום הוא לעצור השקעות ולהתכנס בתוך עצמנו, אך המחויבות הכלכלית לשיקום החוסן הכלכלי הלאומי הפוכה, ומחייבת הורדת ריבית יחד עם תמיכה ממשלתית בהגדלת והאצת ההשקעות בתשתיות, בנייה מחדש של ישובי עוטף עזה, והאצת השקעות בחיזוק התעשייה הישראלית וחיזוק העסקים הקטנים והבינוניים.
"בנק ישראל צריך לפעול מיידית לחיזוק החוסן הכלכלי הלאומי באמצעות הפחתת הריבית במשק, כדי לעודד השקעות ולהחזיר את המשק לתוואי של צמיחה. ריבית בנק ישראל הגבוהה נועדה לצנן את הכלכלה ואינה מתאימה לתנאים הכלכליים בעקבות המלחמה. למרות הפיחות בשקל, איום המיתון וההאטה הכלכלית הם הסכנה הכלכלית המרכזית, ומחייבת את בנק ישראל למדיניות חירום להפחתת ריבית להאצת ההשקעות במשק".
פורסם לראשונה: 09:23, 23.10.23