ברבעון הראשון של 2022 נרשמה ירידה חדה של 23% במספר עסקאות הנדל"ן בשוק החופשי לעומת הרבעון הקודם. כך עולה מסקירת הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, שפורסמה היום (שלישי). יחד עם זאת, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לא נרשם שינוי מהותי. סך הדירות שנמכרו בשוק החופשי ברבעון זה עמד על 31.2 אלף דירות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע: הרבעון הראשון של השנה היה הרבעון המלא הראשון לאחר העלאת מס הרכישה על משקיעים בסוף נובמבר ובכך למעשה נבלם הגידול המהיר במספר העסקאות בשוק החופשי אשר נמשך מאז הרבעון האחרון של 2020 ועד הרבעון האחרון אשתקד. בנוסף, העלאות הריבית במשק ב-0.65% בחודשים האחרונים והציפיות לקראת העלאות נוספות שצפויות בתקופה הקרובה סייעו ככל הנראה למתן את מגמת העלייה.
1 צפייה בגלריה
דירות בישראל
דירות בישראל
טירוף הנדל"ן
(צילום: אוראל כהן)
עם זאת, כאמור, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד מדובר בגידול מתון של 0.8% בלבד, לאחר רצף עליות בשיעורים של 29% עד 99% בחמשת הרבעונים שקדמו לו.
גם במספר העסקאות בסבסוד ממשלתי נרשמה עלייה מתונה בלבד של כ-2% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וירידה חדה של 21% בהשוואה לרבעון הקודם. סך עסקאות אלו עמד על 34.9 אלף דירות.

הרכישות בפריפריה זינקו, במרכז צנחו

לדברי הכלכלנית הראשית, היציבות במספר העסקאות בהשוואה לרבעון המקביל הושגה על רקע גידול משמעותי במספר העסקאות בפריפריה לעומת ירידה במספר העסקאות באזורי הביקוש במרכז הארץ.
בהשוואה היסטורית, מדורג רבעון זה במקום השלישי בעשרים השנה האחרונות באזורי חיפה, באר שבע ונצרת. זאת, לעומת אזורי תל אביב והמרכז שדורג במקום ה-35 מבין 81 הרבעונים שעברו מאז שנת 2002.
כלומר, בפילוח העסקאות בין האזורים השונים בארץ בולטת העובדה כי בעוד שבכל אזורי הפריפריה נרשם גידול במספר העסקאות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, נרשמו מנגד ירידות ברכישות אלו בכל אזורי הביקוש במרכז הארץ (למעט יציבות באזור רחובות). כך למשל, בעוד שבמספר העסקאות בשוק החופשי באזור באר שבע נרשם גידול של 14%, באזור תל אביב נרשמה ירידה של 12%.
סך העסקאות בפריפריה היוו כ-44% מכלל העסקאות בשוק החופשי ברבעון זה - רמת שיא של לפחות עשרים שנה. החלק שרשם את הגידול החד ביותר בתוך העסקאות בפריפריה בשנתיים האחרונות היה דווקא זה של רוכשי דירה ראשונה.

פחות משקיעים, יותר דירות ראשונות

עוד עולה מהסקירה של האוצר כי רכישות המשקיעים ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ב-5,000 דירות בלבד, ירידה של 23% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וירידה חדה עוד יותר של 60% בהשוואה לרבעון הקודם. "עוצמת ירידות אלו דומה לזו שנרשמה ברבעון הראשון שלאחר העלאת המס הקודמת על משקיעים ביוני 2015", טענו באוצר.
במקביל, מכירות המשקיעים ברבעון הראשון של 2022 עמדו על 7.4 אלף דירות - עלייה של 6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. "מלאי" הדירות בידי משקיעים ירד במהלך הרבעון ב-2,500 דירות - הירידה הרבעונית הגבוהה ביותר לפחות מאז תחילת העשור הקודם.
מנגד, סך הרכישות של דירה ראשונה בשוק החופי הסתכמו ב-13.9 אלף - רמת שיא המהווה גידול של 22% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וגידול של 5% בהשוואה לשיא הקודם שנרשם ברבעון האחרון של 2021.
רכישות משפרי הדיור הסתכמו ברבעון הראשון ב-3.12 אלף דירות, ירידה של 4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.
באוצר טענו בהקשר זה כי "מתאם גבוה שנמצא בין קצב השינוי במחירי הדירות למשקל הפריפריה ברכישות דירה ראשונה ומשפרי דיור בלבד, עשוי לרמז כי האצה בקצב עליית מחירי דירות 'מאיצה' באוכלוסיות אלו לרכוש דירה באזורים בהם יכולתם הכספית מאפשרת זאת".