מדד גבוה במיוחד בחודש יולי. המדד עלה בשיעור של 0.6% והעלה בכך את שיעור האינפלציה השנתי בישראל ל-3.2% - מעל לרף העליון של יעד האינפלציה שקבעה הממשלה לכל שנת 2024 - 1% עד 3%. מדד יולי גבוה מתחזיות האנליסטים שצפו עלייה של 0.4% בלבד. יוקר המחיה בישראל יחייב כעת תוכנית חירום ממשלתית וספק רב אם בנק ישראל יוכל להוריד את הריבית במשק בעוד פחות משבועיים.
1 צפייה בגלריה
אינפלציה עליית מחירים
אינפלציה עליית מחירים
(צילום: shutterstock, צביקה טישלר)
עליות מחירים בולטות נרשמו בירקות ופירות שעלו (3.2%), תרבות ובידור (1.8%), דיור ותחזוקת הדירה (0.8% כל אחד) ומזון ותחבורה (0.5% כל אחד).
ירידות מחירים בולטות נרשמו בהלבשה והנעלה (2.4%) וריהוט וציוד לבית (0.6%).
בלמ"ס ציינו כי קצב עליית המדד באפריל עד יולי כולל הגיע כבר לשיעור של 3.4%.

גורם בכיר במשרד האוצר הביע הערב דאגה רבה מהעלייה הגבוהה מהצפוי באינפלציה. לדבריו מדובר בעלייה מסוכנת, כאשר הממשלה נמנעת מלבצע צעדים של מאבק ביוקר המחיה. "מרגישים את יוקר המחיה בחנויות. אנחנו עלולים להתדרדר למצב שבו האינפלציה תעלה עוד וגם הגירעון בתקציב יגדל בשל ייקור שירותים ותקציב הקניות של משרדי הממשלה". יצוין, כי זו הפעם הראשונה שנפרץ יעד האינפלציה שקבעה הממשלה מאז נובמבר בשנה שעברה.

שכר דירה

בשכר הדירה החודשי, עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של 2.6% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 3.4%.

מחירי הדירות

מחירי הדירות ממשיכים לזנק: מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי–יוני 2024 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אפריל–מאי 2024, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-0.7%. בפילוח לפי מחוזות נרשמו שינויי המחירים הבאים: ירושלים (0.7%), צפון (1.5%), חיפה (1.2%), מרכז (0.6%), תל אביב (0.5%) ודרום (0.2%). מחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.9%.
בהשוואה שנתית של מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי–יוני 2024 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים מאי–יוני 2023 עולה כי מדד מחירי הדירות השנתי עלה ב-4.7%. בפילוח לפי מחוזות נמצאו עליות מחירים במחוזות הבאים: חיפה (9.7%), צפון (6.3%), תל-אביב (4.0%), מרכז (3.9%), ירושלים (3.8%), ודרום (3.7%). מדד מחירי הדירות החדשות השנתי ירד ב-0.6%.
יצוין שבעיקר התייקרו מחירי הדירות יד שנייה בעוד שמחירי הדירות החדשות הוזלו ב-0.9% לאחר שקבלנים נתקעו עם מלאי דירות לא מכורות עקב המלחמה ונאלצים להוזיל מחירים בשל קשיי נזילות.
מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה בחודש יולי 2024 ב-0.4%. מתחילת השנה עלה מדד זה ב-1.5%.
ב-12 החודשים האחרונים (יולי 2024 לעומת יולי 2023) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב-1.9% בשל העלייה במחירי שכר העבודה ב-2.7% ושכירת ציוד ורכב ב-4.1%.

הערכות: בנק ישראל לא יוריד את הריבית בסוף החודש

החלטת הריבית של בנק ישראל ב-28 בחודש תכלול הפעם שיקולים רבים מעבר לנתוני מדד המחירים לצרכן ובראשם הורדת דירוג האשראי השלישית שעליה הודיעה השבוע חברת פיץ', ההתפתחויות במשא ומתן לעסקת החטופים והפסקת האש, עוצמת התגובה, אם תהיה, של איראן והחיזבאללה על החיסולים המיוחסים לישראל והאיחור הניכר בגיבוש תקציב מדינה חדש.
רוב האנליסטים וכלכלני הבנקים ובתי ההשקעות מעריכים שבנק ישראל לא יוכל להפחית את הריבית בעוד פחות משבועיים, אולם יש גם כלכלנים שציינו שתי סיבות שעשויות לגרום להפתעה של החלטה להורדת הריבית ברבע אחוז ל-4.25%:
- העובדה שהאינפלציה היורדת בארה"ב מקרבת מאוד הפחתת ריבית ראשונה בארה"ב כבר בחודש הקרוב, אחרי 11 העלאות ריבית שם בין מרץ 2022 ליולי 2023, ולכן ניתן יהיה להותיר את פער הריבית מארה"ב זהה רק אם תופחת הריבית כעת גם בישראל.
- דווקא הקפאת הדיונים על תקציב המדינה שמקרבים התדרדרות במצב הכלכלי שיכללו קשיים רבים במגזר העסקי ואצל משקי הבית, כאשר הפחתת ריבית תוכל לסייע מאוד למגזר העסקי ולאזרחים שנטלו הלוואות משמעותיות בעת המלחמה.
מדד חודש אוגוסט עלה אשתקד בחצי אחוז וכאשר התחזית למדד החודש הנוכחי אצל האנליסטים הוא למדד נמוך יותר של 0.2%-0.4% יוכל להפחית מחדש את הריבית השנתית בישראל לפחות בחודש הבא.
עם זאת, מדד חודש ספטמבר היה ב-2023 שלילי (0.1%-) ולכן האינפלציה השנתית צפויה שוב לעלות בישראל עם פרסום מדד חודש ספטמבר ב-15 באוקטובר. עוד חומר למחשבה לבנק ישראל לקראת החלטת הריבית ביום רביעי בעוד שבועיים.