div class="infogram-embed" data-id="ed2e4a60-81ec-4bae-941b-81f10ab35495" data-type="interactive" data-title="הפניות רדיו כסף חדש">
היום (רביעי) הגיע לסיומו קרב קטן בין משרדי האוצר והחקלאות עם שתי תוצאות לצרכן: מחיר מוצרי החלב המפוקח יעלה בעוד כאחוז ביום חמישי כפי שפרסמנו בתחילת השבוע, והצווים להפחתת מכסים על שורה של מוצרי צריכה שנחתמו עוד בממשלה הקודמת (רפורמת "מכס אפס") יוארכו מעבר לסוף החודש הקרוב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio

בתחילת החודש התייקרו מוצרי החלב בפיקוח ב-8.28%, בהתאם לצו שנחתם על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החקלאות אבי דיכטר, זאת אחרי שברגע האחרון הממשלה החליטה לפרוס את ההתייקרות המתוכננת של 16% תמורת פיצוי למחלבות. עם זאת, הסיכום היה שהמחיר יעלה מיידית ב-9.28% - ולא ב-8.28%, ולצורך כך סוכם שייחתם צו חדש עד סוף החודש הנוכחי - קרי יום רביעי השבוע, אך הדבר התעכב על ידי משרד החקלאות, שדרשו לשפר במקביל את התמיכה בחקלאים שסוכמה במסגרת רפורמת המכסים עוד בממשלה הקודמת.
במשרד החקלאות השתמשו בעובדה שאם לא יחתם הצו, העלייה תהיה כפי שתוכננה במקור - 16% - דבר שבאוצר לא רצו.
כעת נחתם הצו החדש ומחיר קרטון חלב יעלה 6.81 שקל החל מיום חמישי, ועלייה זהה תהיה בכל המוצרים המפוקחים. נזכיר כי גם במחירי המוצרים הלא מפוקחים חלה עליית מחיר לקמעונאים עליה הכריזו תנובה, טרה שטראוס ומחלבות גד.
בתמורה לחתימה על הצו קיבלו במשרד החקלאות שיפור בדרך החישוב של פיצוי בסך 700 מיליון שקלים לחקלאים שכאמור הובטח בתמורה להפחתת המכסים על פירות וירקות, כך שהחקלאים יוכלו לקבל את הפיצוי המקסימלי.

לאחר החתימה על צו מחיר החלב והסיכום עם החקלאים, האריך שר האוצר סמוטריץ' את תוקפם של הפטורים ממכס על מוצרי הצריכה שהיו אמורים לפוג בסוף החודש. מדובר על ביטול מכסים על שורה של מוצרי תעשיה וחקלאות כגון רהיטים, תרופות, חומרי בניין, חלקי חילוף לרכב, אופניים, בשר מעובד ומשומר כלי מטבח, שמנים צמחיים, מרבית מיצי פירות, זרעים ועוד.
בנוסף, פטור ממכס שחל כיום על כרוב ניצנים, במיה ושמני מאכל שונים, אשר גם תוקפו צפוי לפוג בסוף החודש, יחול באופן קבוע.

ביטן: "אין ברירה אלא לתכנן את משק החלב"

במקביל, ועדת הכלכלה אישרה תקנות לחלוקת מכסות חלב ליצרנים חדשים: העדפה לעוטף עזה, לאזורי עדיפות לאומית ולמיעוטים. בגלל הייבוא הגדל של מוצרי חלב מחו"ל, המכסה ליצור חלב לא עלתה ב-2023 ונשארה 1.580 מיליארד ליטר – והתוספת שתחולק ליצרנים חדשים היא מזערית - רק 9 מיליון ליטר.
מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר, אמר כי התקנות הן הזדמנות להכניס שחקנים חדשים, ולחזק את עוטף עזה בטח אחרי המבצע האחרון וכן את המשק המשפחתי והקיבוצי ואת הפריפריה בנגב וברמת הגולן. בדיון נוכחה גם מנכ"לית "האינטרס שלנו" , דריה שלייפר, שאמרה כי יש ציבור שלם שבעיניו התכנון במשק החלב לא לגיטימי. שניידר האשים אותה כי "האינטרס שלנו" ממומן על ידי פורום קהלת ובין השניים התפתחו חילופי דברים. שלייפר דחתה את ההאשמה ואמרה כי את הארגון מממנים 400 תורמים מהציבור. סמנכ"ל משרד החקלאות אמר כי ענף החלב ברוב המדינות מתוכנן, השאלה רק מי מבצע את התכנון. לדבריו, בחלק מהמדינות התכנון נעשה על ידי מחלבות או קואופרטיבים, ובחלק מהמדינות, כמו בישראל, המדינה היא שמבצעת תכנון בשל התועלות המשקיות שבכך. היו"ר ביטן הוסיף כי בישראל רוצים לשמר את החקלאות ואין ברירה אלא לתכנן, אחרת לא יהיה חלב במדינה.