על רקע ההסלמה במצב הביטחוני: אושר מסלול מהיר להקמת ממ"דים. המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות יו"ר מטה התכנון במשרד הפנים שלומי הייזלר, אישרה היום (ג') תקנות הכוללות צמצום הנטל הרגולטורי, לוחות הזמנים והעלויות הכרוכים בהליכי הרישוי למיגון דירות קיימות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת ההחלטה, אישרה המועצה להקל על תקנות התכנון והבנייה הנוגעות להליכי הרישוי של מרחב מוגן דירתי (ממ"ד), זאת, כאמור, בצל המצב הביטחוני ועל מנת לאפשר מיגון יעיל לכלל האוכלוסייה. מדובר במהלך שהוביל מינהל התכנון בשיתוף פיקוד העורף.
1 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבית באשקלון
פגיעה ישירה בבית באשקלון
הרס מפגיעה ישירה בבית באשקלון
(צילום: גיל נחושתן)
ההקלות באות לידי ביטוי בעיקר בפטור ממידע לקבלת היתר בנייה (וכך חוסכים 30 ימים) ובאופן הגשת המסמכים הנדרשים להיתר. מהמועצה נמסר כי השינוי מקל ומפשט הן את הליך הגשת הבקשה להיתר והן את בדיקתה בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. בכך צופים במועצה כי יוסר חסם משמעותי ותתאפשר הקמת ממ"דים בצורה מהירה וקלה בכל רחבי הארץ.
על פי הנוסח שאושר במועצה הארצית, מי שמבקש להקים ממ"ד בדירה קיימת יהיה פטור, כאמור, מהחובה לבקש מידע להיתר - שהיא חובה החלה כיום על כלל הבקשות להיתר. כלומר, מדובר בחובה עבור מי שמבקש לבנות ממ"ד כפי שמדובר בחובה עבור מי שמבקש לבנות מגדל מגורים. כמו כן, התוכנית הראשית של הבקשה להיתר תצומצם ותתמקד רק בתוספת הממ"ד.
סוגיה נוספת שנדונה במועצה נגעה לבנייה בלתי חוקית. הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה לא מאשרות מתן היתרי בנייה למי שיש לו חריגות בנייה בביתו, אולם במהלך הדיון אמר נציג פיקוד העורף כי "גם לעברייני בנייה מגיע להתמגן". באופן עקרוני, המטרה היא לאפשר לכל אחד להגיש בקשה להיתר עבור ממ"ד, גם מי שיש לו חריגות בנייה. המטרה היא להסיר את חריגות הבנייה או להכשירן בטרם הגשת הבקשה. בכל אופן, סוגיה זו אינה מהות התוכנית.
מהמועצה נמסר כי ההקלות נועדו לאפשר הן לאזרחים פרטיים והן למדינה למגן באופן מהיר מבנים למגורים אשר אין בהם פתרון מיגון תקני, בין אם על ידי הוספת מרחב ממ"ד ובין אם על ידי מיגון חדר במבנים קיימים.
שרת הפנים, איילת שקד, מסרה: "עם כניסתי לתפקיד הצהרתי שבכוונתי להוריד ככל הניתן רגולציה בכל הקשור לתחום התכנון והבנייה. התקנות שאושרו היום, מעבר להיותן עוד צעד חשוב בהורדת רגולציה, הן תקנות מצילות חיים שיביאו לקיצור לוחות הזמנים בהוצאת היתר לממ"ד בכל דירה בצורה מהירה ופשוטה".