1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה תכנון ובנייה
אילוסטרציה תכנון ובנייה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ועדת הערר של מחוז תל אביב קיבלה לאחרונה עררים שהגישו בעלי זכויות בשני בניינים בבת ים, שבסמוך להם אושר פרויקט תמ"א 38 שיהפוך מבנה בן ארבע קומות לבן תשע קומות. הוועדה מתחה ביקורת על האישור הכמעט אוטומטי של פרויקטים בבת ים והבהירה כי יש לתת עדיפות למיזמים המביאים בחשבון את טובתם של הבניינים הסמוכים, לצד שיפור תשתיות והוספת שטחים ציבוריים.
הבניין נשוא המחלוקת הוא בן ארבע קומות מעל קומת עמודים ובו 12 דירות. בבקשה להיתר הוצע לחזק אותו, להוסיף מעלית וממ"דים לדירות הקיימות תוך חריגה מקווי הבניין וכן לבנות ארבע קומות נוספות ובהן 14 דירות חדשות. הבניין הסופי היה אמור להיות בגובה של תשע קומות ובו 26 דירות.
דיירים שגרים בבניינים סמוכים התנגדו לתוכנית אך הוועדה המקומית דחתה אותם ואישרה את הבקשה להיתר הבנייה. בעררים שהגישו השכנים באמצעות עו"ד נעה ברגר יוניוב, נטען כי אישור הבקשה מייצר קרבה מרובה בין המבנים ברחוב, מה שיגרום לפגיעה במעבר אוויר, אור ושמש וכן לפגיעה בפרטיות.
לדברי העוררים, תוספת הדירות גם תעמיס על התשתיות הישנות הקיימות ותביא להגברת מצוקת החניה הקשה שקיימת כבר היום באזור. לטענתם, מאחר שההיתר ניתן לתוכנית שמגיעה עד "קו בניין אפס" היא פוגעת בפוטנציאל ההתחדשות העירונית של הבניין שלהם, אשר בעצמו נושא בלאי בן כ-50 שנים.
ואכן, ועדת הערר בראשות עו"ד אפרת דון-יחייא סטולמן קיבלה את הטענות וקבעה שלא היה ראוי לאשר את הבקשה להיתר. היא ציינה שתוספת הזכויות בהיקף כפי שמוצע בבקשה מייצרת צפיפות שאינה ראויה. כמו כן לקביעתה, ההיתר המאפשר ניצול מקסימלי של זכויות הבניין עד לקו האפס של הבניין פוגע באפשרויות העוררים להתחדשות עירונית ובזכותם לחיזוק הבניין שלהם ולבניית ממ"דים.
הוועדה הדגישה שבקשות להיתר מכוח תמ"א 38 מחייבות בחינתן בהתייחס למכלול השיקולים ובין היתר שיקולים תכנוניים, אדריכליים, נופיים, כושר נשיאה של תשתיות ועוד. כמו כן, הוסיפה הוועדה, יש לשמור על עקרונות תכנון שנועדו להבטיח שחידוש המבנים יהיה תוך שמירה על מרחב עירוני שיש בו מענה לכלל צורכי התושבים, לרבות קיומן של תשתיות ציבוריות.
עוד הבהירה הוועדה שכיום קיימת עדיפות תכנונית מובהקת לקידומם של מיזמי פינוי בינוי בהם יש ראייה תכנונית למתחם כולל, ולא לבניין הבודד. במסגרת מיזם כאמור יש אפשרות להוסיף שטחי ציבור שישמשו כמענה הכרחי לתשתיות הציבור הנדרשות בעיר. לדבריה, לאור החשיבות וההכרח בהתחדשות עירונית במדינה קטנה, כשמשאב הקרקע הולך ומתכלה, יש לוודא שהליכי החידוש ייעשו באופן מושכל.
הוועדה כתבה שלפי הנתונים, בת ים היא עיר צפופה והיקף מבני הציבור הקיים בה היום לא יכול לספק מענה לתוספת הדירות והאוכלוסייה הצפויה החל משנת הלימודים 2023/4. לפיכך, אין כל סבירות לאשר היקף זכויות מקסימלי של שטחי בניה, קומות ודירות מכוח התמ"א כפי שנעשה במקרה זה.
עוד נכתב בהחלטה כי התכנון המוצע אינו מייצר ממשק ראוי בין הבניין לבין הרחוב והמבנים הגובלים, והוא גם לא עומד בתקן מבחינת מקומות החניה.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ העוררים: עו"ד נעה ברגר יוניוב • ב"כ הוועדה המקומית: עו"ד תמר איגרא, עו"ד יהונתן אילון הירש • ב"כ היזם והדיירים: לא צוין • ynet הוא שותף באתר פסקדין