לפעמים משחק כדורגל מוכרע במה שמכונה "זמן פציעות", מעבר לדקה ה-90, למעשה אחרי שהמשחק אמור היה כבר להסתיים. היום, באיחור של חודש וחצי, כאשר הכלכלה הישראלית כבר חבולה, פצועה ומדממת גירעון עצום, עלייה מדאיגה בחובות, צמיחה שלילית לנפש, בריחת השקעות ועליה מסוכנת באינפלציה - עלה על המגרש שר האוצר בצלאל סמוטריץ. ברגע האחרון הוא ניסה להציל את המצב בהצגתה, די בבהילות, של מסגרת תקציב לשנת 2025. זאת, בטרם השופטים בחברות הדירוג ייטלו את המשרוקית לפיהם ויפסקו על הורדת דירוג האשראי של המשק הישראלי.
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
האמנם אין בתוכנית העלאות מיסים? סמוטריץ' במסיבת העיתונאים
(צילום: עמית שאבי)
אחרי שהתעמת עם בכירי משרדו בשבועות האחרונים, והציע אפילו לראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, "להניח את המפתחות", זימן היום לפתע שר האוצר מסיבת עיתונאים פתאומית והושיב לידו על שולחן נשיאות האוצר את כל אנשי המקצוע הבכירים במשרדו, אלה שלעצותיהם לא שעה בשבועות האחרונים.
לפתע התייצב בפני הכתבים הכלכליים שר אוצר אחר. הוא הציג בנועם את עיקרי תקציב שנת 2025, תוך שהוא משבח את אנשי המקצוע במשרדו ומרעיף שבחים אפילו על גורדוס. למרבה הפלא התברר עד מהרה כי סמוטריץ החדש מקבל גם את רוב עצותיהם של בכירי משרדו מהעת האחרונה.
על העצות הללו נמנו צעדים שאותם שלל למעשה בעבר. אמנם סמוטריץ טען שאין בתוכנית שהציג העלאות מיסים, אולם כאשר מקפיאים את מדרגות המס ונקודות הזיכוי, מטילים מס על רווחים כלואים של חברות שלא חילקו דיבידנדים וממילא הממשלה כבר אישרה בעבר את העלאת המע"מ ומס הבריאות החל בחודש ינואר - לא ניתן בשום פנים לטעון כי "החלטתי שתקציב 2025 לא יכלול הפעם שום העלאות מיסים".

בממשלה לא ישמחו לראות אלפי נכים מפגינים ברחובות

אמנם השר סמוטריץ הציג היום רק רעיונות כלליים, אך עד מהרה התברר כי מדובר בעיקר בשורה של גזירות מתוכננות על הציבור כולו, רבות מהן בתחום הקפאת הקצבאות. כך "ייכנסו כולם מתחת לאלונקה" כהגדרתו. יהיו אלה עשירים, עניים, תושבי הפריפריה והמרכז, גברים ונשים, נכים וחד הוריות, הורים לילדים וקשישים.
שר האוצר לא הסתיר בשיחה עמנו כי הוא מודע לכך שמצפים לו ימים לא קלים, שיכללו מאבקים ליישום רעיונות התקציב שלו ושל ראשי משרדו עם שורה ארוכה של ארגונים במשק וחלק מהמפלגות. כבר עתה ברור שחלק מהגזירות לא יוכלו לצאת אל הפועל או שיצומצמו. 35 מיליארד השקלים - סכום הגזירות הכולל - עלולים במהרה להצטמצם בהרבה מאוד מיליארדים - ולא ברור כיצד הם יספיקו לכיסוי הבור התקציבי.
כאשר בכוונת משרד האוצר להמליץ על הקפאת כל קצבאות הביטוח הלאומי, מדרגות מס הכנסה, נקודות הזיכוי ותשלומים שונים נוספים, זאת בהחלט הרעת המצב הכלכלי של כל אזרחי ישראל.
4 צפייה בגלריה
רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'
רה"מ לא יאהב את המראות ברחובות. נתניהו וסמוטריץ
(צילום: יריב כץ)
ההסבר: הקפאה פירושה שבכל קצבה או תשלום יפסידו הזכאים להם כ-3%, שיעור האינפלציה הצפוי השנה. ההקפאה תגרום להפסד של אלפי שקלים בממוצע למשק בית. ואת "המכות" הללו שום ארגון חברתי וגם לא חברי כנסת פופוליסטים רבים יסכימו לספוג.
כבר עתה ניתן לדמיין אלפי נכים על כסאות גלגלים, שקצבתם תוקפא, מפגינים ברחובות, כאשר ארגונים חברתיים יתנגדו בהפגנות סוערות לפגיעה בשכבות החלשות. ראש הממשלה בנימין נתניהו, החושש מבחירות קרובות, בוודאי לא יאהב את המראות האלה, ובדיוק בגלל זה הורה על הקפאת דיוני התקציב.
כך גם במפלגות החרדיות, ובראשן שר העבודה יואב בן-צור, כבר הודיעו הערב כי לא יעברו לסדר היום על הכוונה להקפיא את קצבאות הביטוח הלאומי. ראשי קהילות חרדיות כבר שלחו הודעות כי יתנגדו במיוחד לקיצוץ קצבאות הילדים, שכן במגזר הזה, כמו אצל ערביי ישראל, מצוי מספר הילדים הגבוה ביותר במשפחה, והקצבאות מסייעות לגדל את ילדיהם ברמת חיים מינימלית סבירה.

הצעדים יוצגו לנתניהו רק ביום חמישי

מה שמתבשל במשרד האוצר כעת הן לא מעט גזירות: קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה של כ-6 מיליארד שקלים, הקפאת השכר למאות אלפי עובדי המגזר הציבורי, איחוד שתי מדרגות המס הנמוכות ביותר, כך שבעלי שכר נמוך דווקא ישלמו יותר מס (14% במקום 10%), גביית כ-5 מיליארד שקל מחברות על רווחים שצברו במשך שנים (רווחים כלואים) והקפאת השכר הממוצע במשק, גזירה שתשפיע על כל התשלומים שהממשלה מעבירה לאזרחים.
שר האוצר אמר היום במסיבת העיתונאים כי "אני גאה בדרך שאנחנו הובלנו את הכלכלה במלחמה", אך לא התעכב יותר מדי על הנתונים החמורים במשק:
הגירעון כבר זינק לשיעור של 8.1% בתקציב, במקום 6.6% לפי חוק התקציב. נרשם גידול מ-59% ל-67% של חובות ישראל לעומת התוצר. הצמיחה במשק הפכה לשלילית לנפש, רק 1.2% בשנה לעומת גידול של 2% באוכלוסייה. 50 מיליארד דולר של השקעות ברחו מהארץ. ומעבר לכך מצבם ההולך ורע של אלפי עסקים, בעיקר בצפון, לא מעודד, מה עוד שכ-80 אלף מפונים לא מתגוררים בבתיהם כבר 11 חודשים.
בעת שליד השולחן במסיבת העיתונאים ישבו הפעם גם בכירי אגפי משרד האוצר, הציג השר סמוטריץ את עיקרי המדיניות הכלכלית, עוד טרם אישורו של ראש הממשלה נתניהו את הצעדים המתוכננים, שצפויים להיות מוצגים בפניו רק ביום חמישי.
כך מתכנן שר האוצר, הפעם בתמיכת הדרג המקצועי באוצר, שהצעדים השונים, כולל הקיצוצים והקפאת המיסים והקצבאות יצמצמו את הגירעון בכ-35 מיליארד שקל, ויביאו אותו ל-4% במקום ל-5.2% ללא ביצוע צעדי הצמצום והמיסים.

מאבקים מרים צפויים עם יו"ר ההסתדרות, שינסה לנקום

אחת הגזירות הקשות שכבר ברור שההסתדרות תתנגד לה היא הקפאת השכר במגזר הציבורי. גורם בהסתדרות כבר הבהיר שצעד כזה לא יצא אל הפועל ללא תיאום מוקדם עם ההסתדרות, תוך שהממשלה תתחייב מנגד לסגור משרדי ממשלה מיותרים ולבטל את הכספים הקואליציוניים.
בתשובה לשאלתי הגדיר השר סמוטריץ את שני הצעדים הללו כ"כסף קטן" ורמז שהם לא יקרו במשמרת שלו, גם מסיבות של שמירת הקואליציה.
שר האוצר הודה במסיבת העיתונאים כי כל אזרחי המדינה כולם יצטרכו לשאת הפעם בנטל - "כולם נכנסים תחת האלונקה" – בעלי ממון, כמו גם מעמד הביניים והשכבות החלשות, תושבי המרכז ותושבי הפריפריה, כולם. "תהיה מדיניות של שוויון בנטל", הכריז השר. קשה להשתמש במונח הזה, כאשר עיקר התנגדות החרדים לתקציב תהיה חוק השוויון בנטל הגיוס.
4 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ונציגי משפחות החטופים
הצהרה לתקשורת של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ונציגי משפחות החטופים
הפך ל"אריה פצוע". יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד
סמוטריץ גם הודיע כי תהיה הקפאה מלאה של שכר השרים, חברי הכנסת והבכירים, המגזר הציבורי יצטרך לתת את חלקו בוויתורים ויהיו מה שכינה "קיצוצי התייעלות במשרדי הממשלה".
את שכר הבכירים הוא יצליח לקצץ, אך עם ההסתדרות צפויים מאבקים מרים, מה עוד שמדובר כעת בארנון בר-דוד שהפך ל"אריה פצוע" אחרי המכה שהנחיתה עליו שופטת בית הדין לעבודה. כעת יגיע זמנו לנסות ו"לנקום" בשר האוצר שהשפיל אותו בכך שהביא להפסקת השביתה אתמול.
הזמן שנותר להכנת ואישור תקציב המדינה הוא מועט מאוד ולכן לא יהיה הפעם חוק הסדרים רחב שיוצמד לתקציב 2025. בכוונת השר להביא את התקציב בראשית חודש אוקטובר לאישור הממשלה, להביאו לקריאה ראשונה בכנסת בנובמבר, לאחר פגרת החגים, ולאשרו סופית בכנסת בדצמבר. ספק אם יעמוד בזמנים שהבטיח.

ההערה השחצנית על דירוג האשראי - וההבהרה

כאשר נשאל היום על הצעתו מלפני ימים אחדים לראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, שנכח היום רק בחלק ממסיבת העיתונאים, "להניח את המפתחות" הסביר סמוטריץ כי "אני שומע את כולם אבל בתזמורת יש רק מנצח אחד".
כאשר נשאל על המאבקים הצפויים לו מול ההסתדרות, ארגונים שונים והמפלגות החרדיות, אמר שר האוצר כי "יש להפנים את גודל השעה" והבטיח כי "אדע להסתדר עם כולם". ספק רב אם הוא מפנים את עוצמת ההתנגדויות לתקציב הגזירות שכבר צצו הערב ועוד ימתינו לו בימים הקרובים מעבר לפינה.
ואולי ההתבטאות המפתיעה ביותר – והלא מוצלחת - של שר האוצר התייחסה היום לשאלה בדבר סכנת הורדה נוספת של דירוג האשראי על ידי החברות הבינלאומיות הגדולות: "דירוג האשראי לא מטריד אותי. אני לא מוטרד מהדירוג. כולם יודעים שאנחנו עומדים תמיד בהחזרי החובות שלנו", הוא אמר כלאחר יד.
רק אחרי הערת לחישה שקטה של החשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג, תיקן השר מעט את דבריו הדי שחצניים: "אבל אנחנו לוקחים את הנושא ברצינות ומנסים לתווך את זה".
השאלה כעת היא האם דווקא הדברים הללו, יחד עם הכרזתו של סמוטריץ, תוך התערבות אסורה למעשה של שר אוצר בעצמאות בנק ישראל, לפני ימים אחדים, כאשר האשים את נגיד בנק ישראל כי "עשה טעות גדולה" כאשר לא הוריד את הריבית – לא יזרזו דווקא את הורדת הדירוג שך ישראל כבר בקרוב.