שופרסל היא גם רשת השיווק הגדולה בישראל וגם הוכרזה כספק גדול, לפי חוק קידום התחרות בענף המזון. כך לפי הרשימות המעודכנות של הספקים והקמעונאים הגדולים שפרסמה הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, לפי נתוני 2023.
עד כה שופרסל חיזקה מאוד את המותג הפרטי שלה, וכן היא מפעילה מערך מכירות של מותגים שאינם שלה - לקמעונאים אחרים. הרשת עברה לבעלות חדשה לאחרונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
סניף של שופרסל
(צילום: אביהו שפירא)
חברת ויסוצקי שהוכרזה כמונופול בתה ירוק נכנסה גם היא לרשימת הספקים הגדולים שפורסמה היום (ראשון) על ידי רשות התחרות. לרשימת הקמעונאים הגדולים נכנס מיזם משנת יוסף שמפעיל אתר אינטרנט ואספקת מוצרים בימים קבועים, לצרכני מהדרין, בלמעלה מ-100 נקודות חלוקה.

יותר מגבלות על הנכללים ברשימות

על ספקים וקמעונאים גדולים חלים איסורים שונים מכוח חוק המזון, ביניהם איסור התניית מכירת מוצר מסוים ברכישת מוצר אחר, איסור כולל על כל סוג של התערבות במחיר המוצר ללקוח הסופי ברשתות והגבלות נוספות המופיעות בחוק המזון. רשימת הספקים הגדולים כוללת 29 חברות ורשימת הקמעונאים הגדולים כוללת 26 חברות. הרשימות מתעדכנות מדי שנה.
לפי החוק, ספק גדול הוא מי ש"מחזור המכירות שלו לקמעונאים, או באמצעות קמעונאים בישראל בשנת הכספים הקודמת, עלה על 333,234,264.03 שקלים חדשים, או ספק שהוא בעל מונופולין כמשמעותו בסעיף 26 לחוק התחרות הכלכלית, לגבי מצרך מסוים שבשלו הוכרז מונופולין".
לפי החוק, "קמעונאי גדול הוא כל אחד מאלה: (1) קמעונאי המחזיק בשלוש חנויות לפחות שמחזור המכירות של חנויותיו בשנת הכספים הקודמת עולה על 277,695,220.03 שקלים חדשים. לעניין זה 'מחזור מכירות' לרבות מחזור המכירות של מצרכים שספק מככר בחנויות של קמעונאי. (2) קמעונאי המחזיק בחנות מקוונת שמחזור המכירות שלו בישראל מהחנות המקוונת, ואם הוא מחזיק גם בחנות שאינה מקוות אחת או יותר - יחד עם הכנסותיו ממנה וממצרכים שספק מכר בחנות של קמעונאי, בשנת הכספים הקודמת, עולה על 277,695,220.03 שקלים חדשים".
מרשות התחרות נמסר כי "לרשימת הספקים הגדולים נוספו השנה שתי חברות: ויסוצקי, שנכנסה לרשימה לאחר שהממונה על התחרות הכריזה עליה כבעלת מונופולין בשוק התה הירוק ובשוק חליטות הצמחים, ושופרסל, שנכנסה לרשימה לאור היקפי המכירות שלה במסגרת פעילותה הסיטונאית - מכירות של מוצרי המותג הפרטי ומכירות של מוצרי ספקים אחרים לקמעונאים אחרים (Cash & Carry). כניסתה של שופרסל לרשימה כספקית אינה מגבילה אותה בפעילותה כקמעונאית בכל הנוגע לחנויות המשתייכות לרשת הקמעונאית שלה.
"לרשימת הקמעונאים הגדולים נוספה חברת קי טי יבוא ושיווק בע"מ המוכרת בשם משנת יוסף - רשת קמעונאית הפועלת בעיקר במגזר החרדי".
מירב קריסטל, כתבתינו לענייני צרכנות על גל עליות המחירים
(צילום: ירון ברנר )