ממשיכה ההאטה בענף האופנה. בחודש מאי נרשמה ירידה של 1.5% במכירות מול החודש המקביל ב-2022. כך עולה מנתוני חברת ריס, שסוקרת מכירות ברשתות אופנה, בעיקר בקניונים ומרכזים מסחרים. עוד עולה מנתוני ריס כי במצטבר מינואר עד מאי 2023 (כולל חג הפסח), נרשמה אמנם עלייה של 1.5% במכירות בהשוואה לתקופה הקודמת, אבל מדובר למעשה בירידה ריאלית בעקבות האינפלציה. לעומת זאת, בשנת 2022, לאחר תום מגפת הקורונה, עלו המכירות בחודשים מסוימים, כמו למשל באפריל, ב-8.5%.
סימנים ראשונים לירידה השנה היו כבר בפסח, כאשר לפי נתוני סטורנקסט המכירות בקניונים בתקופה של שבוע לפני החג ועד סוף חול המועד ירדו ב-10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. סימן ודאי להאטה שהחלה היא מכירות סוף העונה. הסנונית הראשונה הייתה רשת תמנון, שהפתיעה והודיעה בשבוע שעבר על מכירת סוף עונה - כל הפריטים עד 70 שקל - מוקדם בהרבה מהמקובל, כשקולקציית הקיץ רק הגיעה לחנויות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
חנות תמנון
חנות תמנון
חנות תמנון
(צילום: מוריה באבאי)
בעלי תמנון ברוך ריינר אמר: "לאנשים אין היום את ההכנסה הפנויה לשלם מה שהיה בעבר. בפירמידות הצרכים האוכל נמצא במקום ראשון, ואחריו הדיור. הביגוד הצטמצם".
רשתות האופנה סובלות עדיין מהצטברות מלאים או מחשש להצטברות, ורוצות לנקות מדפים, והערכות הן שתוך שבוע כל הענף יהיה במכירות סוף עונה. קסטרו העלתה בשבוע שעבר קמפיין בדיגיטל המכריז שוב על מכירת פריטים ב-29.9 שקלים. כניסה לאתר האון-ליין שלה מגלה בפועל מכירת סוף עונה לביגוד ילדים בין 29.9-19.9 שקלים, וישנם גם פריטי לבוש למבוגרים המוצעים ב-29.9 שקלים. כבר עכשיו בחנויות קסטרו יש מבצעים רבים מ-1+1 ועד הנחות של עשרות אחוזים על חלק מהפריטים.
גם בקבוצת פוקס, למרות שלא הוכרז רשמית, יש קופונים שהועברו בדיגיטל ומעניקים הנחות של 40% על חלק ממותגי הקבוצה, ובחנויות עצמן יש מבצעים של 3 פריטים ב-100 שקלים.
נזכיר כי כפי שדווח לראשונה ב-ynet, בחודש דצמבר האחרון נרשם אירוע חריג כאשר מכירות ענף האופנה צנחו בכ-8% והיוו איתות לקמעונאים לגבי הבאות. החורף הלא קר יחסית בחודש האחרון של השנה, בתוספת ההאטה בצריכה, הניעו את הקמעונאים למכירות סוף עונה מוקדמות, כדי להיפטר ממלאי חורף שנצבר. המכירות כללו מבצעי הנחה עמוקים כדוגמת קסטרו שמכרה לראשונה אופנת חורף וסתיו במבצע של שלושה פריטים ב-100 שקל.