גובר הלחץ על שרת התחבורה מירי רגב להפעיל בשבת את אל על בזמן המלחמה: ביום שישי הוגשה עתירה דחופה לבג"ץ להורות על הפעלה מלאה ומיידית של אל על בשבת. בג"ץ הורה למדינה להגיב עד יום שני.
העותר, עו"ד מאיר הלר, ששירת כפקח טיסה בסדיר ובמילואים לרבות בנתב"ג, מציין בעתירה כי הוא מבקש לצייד את בתו שבשירות קרבי באפוד קרמי שבמחסור, טרם תצא לפעילות מבצעית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
מטוס אל על
מטוס אל על
מטוס אל על
(רויטרס)
בעתירה נטען כי בשל הפסקת טיסות של חברות זרות לישראל, ולאור מנהגה של חברת אל על להשיב את מטוסי אל על לישראל לשבת ולהשביתם למהלך השבת, נוצרים חורים ושיבושים במערך ההובלה, ונגרמים עיכובים משמעותיים בהגעת נוסעים ומטענים לישראל.
העתירה שהוגשה אתמול, מבקרת את מחדלה של השרה רגב לתת הוראה מחייבת לאל על לפעול בשבת, למרות שהיא עצמה כתבה לאל על ולחברות תעופה ישראליות אחרות במכתב מיום שישי 13.10 כי קיים "צורך דחוף להחזיר הביתה אזרחים ישראליים מהעולם: חיילי מילואים, משפחות נעדרים, חולים, צוותים רפואיים, תושבי ישראל וכן ציוד למערכת הביטחון וציוד רפואי, על מנת לסייע במאמץ המלחמתי בו נמצאת המדינה... לפיכך אבקשכם להפעיל את חברות התעופה במהלך כל ימות השבוע, כולל בימי שבת".
אולם, עד כה השרה רגב פנתה רק בבקשה לחברת אל על לפעול גם בשבת, במקום להפעיל את הסמכות שבידה באמצעות "מניית הזהב". בעתירה נטען כי לא ברור מדוע השרה רגב לא משתמשת בסמכות שבידה, כאשר לפי העתירה מדובר בסירוב בלתי מתקבל על הדעת לאור עמדתה של השרה רגב עצמה, ובנוסף נטען כי הסירוב להפעיל את אל על בשבת הוא בלתי סביר בעליל. חברת אל על, מצדה, מוכנה לפעול באופן מלא בשבת רק אם תקבל הוראה, ולא מוכנה להסתפק בבקשה של השרה.
לשרת התחבורה "מניית זהב" בחברת אל על שניתנה למדינה, ומאפשרת למדינה להכתיב לאל על כיצד לפעול במצבי חירום. הנהלת אל על, טייסיה ועובדיה הודיעו כי החברה תעבור לעבודה מלאה בשבת אם השרה רגב תורה על כך באמצעות "מניית הזהב", אך בינתיים כאמור זה לא קרה.
חברת אל על הודיעה ביום חמישי על שתי טיסות חילוץ נוספות ללא עלות בשישי בערב ובשבת מבנגקוק וממדריד עבור אנשי כוחות הביטחון, אנשי מילואים עם צו 8, וכוחות חילוץ והצלה. בשישי בבוקר הודיעה חברת התעופה הישראלית כי תפעיל בשבת גם שתי טיסות חילוץ במטוסים רחבי גוף מסוג 787, לארה"ב ולמזרח בכדי להשיב ארצה חיילי מילואים שקיבלו צו 8 ואנשים שהגעתם לארץ חיונית.
הטיסות מופעלות במחיר עלות ולא מטרת רווח במימון משותף של אל על וגופים פיננסים גדולים בארה"ב. טיסות אלו מוגדרות "פיקוח נפש" וקיבלו את כל האישורים ההלכתיים הרלוונטיים.