ועדת הכספים אישרה בצהריים במהירות העברת 11.3 מיליארד שקל למשרד הביטחון. הוועדה לא קיימה על כך דיון ולח"כים נמסר שמדובר בפנייה דחופה שיש לאשרה.
1 צפייה בגלריה
מטוס F-35 אדיר בבסיס נבטים
מטוס F-35 אדיר בבסיס נבטים
מטוס F-35 אדיר בבסיס נבטים
(צילום: דובר צה"ל)
הח"כים אישרו את העברת הכסף, כאשר הסברים לייעודו יימסרו לוועדה החסויה לתקציב הביטחון. מדובר בוועדה משותפת לוועדת הכספים ולוועדת החוץ והביטחון בראשותו של ח"כ משה גפני (יהדות התורה). העברת הכסף אושרה כ"הרשאה להתחייב", כלומר - הגדלת מסגרת ההוצאה של מערכת הביטחון.
ל"כלכליסט" נודע כי מדובר בתקצוב לצורך רכישת טייסת שלישית של מטוסי F35, נושא שגרם להתנגשות חזיתית בין שר הביטחון יואב גלנט לבין שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. שר האוצר עיכב את ביצוע הרכישה והתנה אותה בהקמת ועדה ציבורית לבחינת תקציב הביטחון. השבוע הגיעו הצדדים להסכמות על הקמת הוועדה, וסמוטריץ' "שחרר" את העסקה. המטוסים צפויים להגיע בשלוש השנים הקרובות.
בדברי ההסבר הכלליים שנכתבו בבקשה הוסבר כי "תוכנית זו כוללת את ההוצאות הביטחוניות של צה"ל ומשרד הביטחון עבור פרויקטים ביטחוניים".
עיון בבקשה מגלה שתקציב ההוצאה של מערכת הביטחון עומד השנה על 117.5 מיליארד שקל. תקציב ההרשאה להתחייב גדל מ-87.453 מיליארד שקל ל-98.753 מיליארד שקל.
לח"כים לא הוצג המקור התקציבי למימון 11.5 מיליארד שקל, וההערכה היא שמדובר בהתחייבות רב שנתית שתבוא לידי ביטוי בעיקר בשנים הבאות. יצוין כי הפנייה התקציבית הוצגה לח"כים זמן קצר לפני ההצבעה, כאשר ההצבעה התווספה ברגע האחרון לסדר היום של הוועדה.
מוועדת הכספים נמסר כי ההעברה שהגיעה היום הועלתה באופן חריג להצבעה באופן מיידי, לאור הסכמות כלל חברי הוועדה ששהו בדיון, ונוכח דחיפותה הביטחונית.