תוספת של מאות דירות, עירוב שימושים, שבילי אופניים ורכבת קלה: כשנתיים לאחר שפורסם לראשונה ב-ynet על התוכנית השאפתנית לפיתוח והתחדשות רחוב ארלוזורוב במרכז תל אביב, החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה לאשר אותה – למרות עשרות ההתנגדויות שהוגשו לה. מדובר בתוכנית שמטרתה להשלים את פיתוחו של הרחוב, המהווה ציר רוחב מרכזי המחבר בין תחנת רכבת מרכז לחוף הים, וצפוי לשנות את פניו עם התקדמות העבודות להקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התוכנית, שהופקדה להתנגדויות הציבור באוגוסט 2021, אושרה, כאמור, באופן סופי לאחר שנדחו מרבית ההתנגדויות. היא מאפשרת תוספת של כ-600 יחידות דיור חדשות לאורך הרחוב במסגרת של התחדשות עירונית, כאשר התחדשות המבנים והרחבתם יהיו בהתאם לבינוי המאושר לפי התוכניות לרובעים 3 ו-4 בעיר ובהתאם למיקומם. לגבי החלק של התוכנית המצוי בתחום העיר הלבנה, ישמרו עקרונות הבינוי כפי שנקבעו בהכרזת אונסקו.
3 צפייה בגלריה
פיתוח והתחדשות רחוב ארלוזורוב בתל אביב
פיתוח והתחדשות רחוב ארלוזורוב בתל אביב
פיתוח והתחדשות רחוב ארלוזורוב בתל אביב
(הדמיה: הפלטפורמה העירונית)
גובה הבנייה במסגרת התוכנית, שקודמה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב-יפו ונערכה על ידי הפלטפורמה העירונית, משתנה מאזור לאזור, כאמור בהתאם לתוכנית הרובעים. הבינוי הגבוה ביותר יהיה ממזרח לרחוב אבן גבירול - עד 10 קומות בסך הכול; ממערב לרחוב אבן גבירול בחלק הצפוני - עד 8 קומות; וממערב לרחוב אבן גבירול בדופן הדרומית עד 7 קומות.
נזכיר כי תוכנית הרובעים אושרה בתחילת שנת 2018 במטרה לקבוע את הזכויות לתוספות בנייה מכוח תמ"א 38 באזורים מבוקשים בתל אביב, כאשר זכויות הבנייה שניתנו הקפידו על שמירת האופי האדריכלי של העיר. היוזמה נבעה מהצורך של חידוש מבנים ישנים ורעועים ברובע 3 וברובע 4, המשתרעים על פני שטח של למעלה מ-5,000 דונם. מרבית הבניינים ברובעים אלה הוקמו בשנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת, לצד מבנים המוכרזים לשימור.
3 צפייה בגלריה
פיתוח והתחדשות רחוב ארלוזורוב בתל אביב
פיתוח והתחדשות רחוב ארלוזורוב בתל אביב
פיתוח והתחדשות רחוב ארלוזורוב בתל אביב
(הדמיה: הפלטפורמה העירונית)
הוועדה קבעה עוד כי קומת הקרקע וקומת הביניים במבנים החדשים יתרמו ליצירת חזית פעילה לאורך הרחוב. כלומר, בקומות הקרקע והביניים מתוכננים שימושים כגון מסחר, תעסוקה ושימושים בעלי אופי ציבורי. בנוסף, לצורך יצירת רחוב עירוני אינטנסיבי, התוכנית מרחיבה את תחום הדרך לאורך הרחוב כדי לאפשר יצירת רחוב משולב הכולל רכבת קלה, מדרכות להולכי רגל ושבילי אופניים.

ההחלטה לגבי החניה שונתה

לצורך כל אלה נדרשת במסגרת התוכנית הפקעת שטחים לא מבוטלים וכן ביטול הגישה לחניות קיימות בבניינים. כ-50 ההתנגדויות שהוגשו עסקו כמעט כולן סביב סוגיית הגישה לחניה ולנושא הרחבת הדרך. מבדיקת ynet עולה כי כמעט כל ההתנגדויות לגבי הרחבת הדרך נדחו, אולם התקבלה התנגדות לגבי מקטע בתחום המערבי של הרחוב, בין הרחובות בין יהודה והירקון שבו לא עובר קו הרכבת הקלה, ולכן הוחלט בחלק קטן זה לצמצם את תחום הרחבת הדרך.
3 צפייה בגלריה
פיתוח והתחדשות רחוב ארלוזורוב בתל אביב
פיתוח והתחדשות רחוב ארלוזורוב בתל אביב
פיתוח והתחדשות רחוב ארלוזורוב בתל אביב
(הדמיה: הפלטפורמה העירונית)
אשר לסוגיית ביטול הגישה לחניה, ההתנגדויות נדחו אך נוסח ההחלטה שונה ונקבע כי ככל שקיים מגרש עם חניה בהיתר, שדייריו לא יבצעו התחדשות עירונית בבניין שעל המגרש, הם יוכלו לעשות שימוש בחניה מרחוב ארלוזורוב. אולם ברגע שהדיירים יחליטו לקדם פרויקט התחדשות עירונית מכוח התוכנית שאושרה, לא תתאפשר גישה לחניות בבניין מרחוב ארלוזורוב. זאת מתוך המחשבה שליוותה את התוכנית – להפוך את האזור למוטה תחבורה ציבורית והסעות המונים על חשבון הרכב הפרטי. בכל מקרה, במגרשים עם חניות שאינן בהיתר לא תתאפשר גישה לחניות גם אם הדיירים לא יקדמו פרויקט התחדשות עירונית במגרש.

בהחלטתה כתבה הוועדה המחוזית כי "התוכנית מצויה בלב ליבו של המטרופולין באחד מהרחובות המרכזיים והחשובים בעיר. בהתאם, הנחת בסיס של התוכנית היא כי בלב העיר תל אביב-יפו, במקומות בהן עוברת הרכבת הקלה כמו ברחוב ארלוזורוב, יש להסב את הניידות, כך שהניידות המשמעותית תיעשה באמצעות הליכה ברגל, רכיבה באופניים ותחבורה ציבורית".
עוד נכתב כי "הרק"ל (הרכבת הקלה), אשר תעבור לאורך הרחוב, צפויה לתת מענה תחבורתי ולהסיט משתמשי רכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית... הוועדה סבורה כי יש לראות ברחוב ארלוזורוב כחוד החנית במרחב העירוני, ככזה אשר מתעדף באופן ברור הליכה ברגל, רכיבה על אופניים ותנועה באמצעים ציבוריים על פני תנועה וגישה לרכב פרטי".
"יצוין כי הוועדה ערה להימצאותם של חניות בהיתר אשר הגישה אליהם היא מרחוב ארלוזורוב, ולכן הוראות התוכנית מאפשרות את השימוש והגישה לחניות אלו עד למימוש הבנייה. בכך יוצרת התוכנית איזון אשר מאפשר מחד את הרחבת המדרכה לטובת משתמשי הדרך ומאידך את המשך השימוש בחניות עד למימוש הבנייה מכוח התוכנית".
מגרשים עורפיים שאינם מצויים ברחוב עצמו יקבלו תקן של מקום חניה אחד לדירה ומגרשים ברחוב ששבילי הגישה אליהם מרחובות ניצבים יקבלו תקן של 0.6 מקומות חניה לדירה.
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה תל אביב, ערן ניצן, מסר: "רחוב ארלוזורוב מהווה ציר מרכזי ביותר בתל אביב, המשנה את פניו בזכות תוכנית זו. ביחד עם עיריית תל אביב אישרה הוועדה את הפיכתו של רחוב ארלוזורוב לרחוב עם מרחב ציבורי נדיב, נטול גדרות, עם עדיפות לתנועת הולכי רגל ומשתמשי הרכבת הקלה. התוכנית מאפשרת את התפתחותם של מסחר ובתי קפה לאורך קו הרכבת העובר בליבו של הרחוב, ומקדמת את חיבורו של מתחם התחבורה המרכזי של ארלוזורוב עד לשפת הים ברחוב מוצל, נעים ומזמין".
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדריכל ארז בן אליעזר, הוסיף: "מדובר בתוכנית חשובה בלב המטרופולין, אשר נהנית מהקו הסגול של הרכבת הקלה שעובר לאורך התוכנית, מקרבה לתחנות הקו הירוק אשר עתיד לעבור לאורך רחוב אבן גבירול ומנגישות גבוה לתחום מרכז התחבורה העתידי ממזרח. לאור כל זאת, ראתה הוועדה לנכון לאשר תוכנית חדשנית, אשר רואה לנגד עיניה את פיתוח המרחב ככזה המבוסס על תנועה באמצעות רכבת קלה, הליכה ברגל ורכיבה על אופניים, ולצורך כל אלו יש מקום לייצר רחוב חדש אשר כולל חזית פעילה במבנים רחבים ורוחב רחוב אשר מאפשר מדרכות רחבות לתנועה ושהייה".