שיעור ומספר המובטלים בישראל התייצב במחצית הראשונה של חודש פברואר על שיעור נמוך במעט מלפני משבר הקורונה, אך בו בזמן שיעור התעסוקה עולה והדבר מוכיח עוד כי המשק הישראלי חזר לפעול למעשה במלוא התפוקה, כאשר רק בתחום אחד, תיירות החוץ, הפעילות עודנה נמוכה. כך עולה מנתונים שפרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יחד עם זאת, שיעור התעסוקה שעלה במחצית הראשונה של פברואר ל-61.9% לעומת 61.3% במחצית השנייה של חודש ינואר, הוא נמוך מאוד בהשוואה לרוב מדינות העולם, בשל השתתפות מעטה יחסית של עובדים גברים מהמגזר החרדי ושל נשים ערביות.
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
במשרד האוצר ובבנק ישראל מייחסים את התייצבות מספר המובטלים במספר ובשיעור נמוכים אף במעט מאשר ערב משבר הקורונה באי-קיום סגרים כבר שנה שלמה, מה-7 בפברואר 2021, ובהפסקת כל תשלומי דמי האבטלה למובטלי הקורונה ולשוהים בחל"ת עקב המשבר.
מהנתונים עוד עולה בישראל היו במחצית הראשונה של חודש פברואר 240.8 אלף מחוסרי עבודה, שהם 5.5%, לפי ההגדרה הרחבה, לעומת 236.5 אלף שהם 5.5% גם כן במחצית השנייה של חודש ינואר (העלייה השולית במספר המובטלים נובעת מהגידול בשיעור התעסוקה).
השיעור הבסיסי של האבטלה, על פי המדידה המקובלת בעולם בימים רגילים, עמד במחצית הראשונה של פברואר על 3.8% (161.6 מובטלים) בהשוואה ל-3.7% במחצית השנייה של חודש ינואר (155.4 מובטלים). כאמור, העלייה נובעת מהגידול בשיעור התעסוקה.
בישראל היו במחצית החודש האחרון 6,637,700 בני 15 ומעלה שיכולים היו לעבור, לפי ההגדרות הבינלאומיות, מתוכם היו בכוח העבודה 4,292,400, שהם 64.7%, ומי שלא עבדו ולא חיפשו עבודה היו 2,345,300 מהישראלים הבוגרים, שהם 35.3%, שיעור גבוה יחסית לעולם.
בגלל סיבות הקשורות עדיין במשבר הקורונה היו רק 25 אלף מובטלים, שהם רק 0.6% מכוח העבודה במשק הישראלי, משמע שהמשבר הגדול מצוי למעשה מאחורינו, כל עוד אין זן חדש שיגרום לעלייה בסעיף זה בדיווחי האבטלה.
לפי הגדרות הלמ"ס, הבלתי מועסקים הם בני 15 ומעלה שלא עבדו אפילו שעה אחת בשבוע הקובע, אין להם עבודה ממנה נעדרו, חיפשו עבודה באופן פעיל ב-4 שבועות שקדמו לסקר והיו זמינים לעבודה בשבוע הקובע. שיעור התעסוקה לא כולל נעדרים זמנית מעבודתם כל השבוע מסיבות הקשורות בקורונה.
פורסם לראשונה: 12:59, 07.03.22