בשיתוף אתר "המקצוענים"
השמש שחזרה במלוא עצמתה והקיץ המתקרב הם בדיוק הזמן לשלוף את הסוככים במרפסות ובחצרות. אלא שרבים עלולים לגלות שהחשיפה ממושכת לגשם ולשמש גרמה לתקלות ולנזקים וזה קורה גם לסוככים האיכותיים ביותר.
התקלות הנפוצות הן סדק או שבר בזרוע, קרעים או שחיקה בבד, גיר ידני (מנואלה) שהתבלה ומנוע חשמלי שהתקלקל. אבל יש בשורות המעודדות: לא חייבים לרוץ ולהחליף את הסוכך כולו, אפשר לתקן ואפילו לעצב מחדש. וכך, באמצעות תחזוקה וטיפול נכון להאריך את חיי הסוכך לעוד מספר שנים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בזרועות פתוחות: מה עושים עם זרוע סדוקה או חורקת?

סדק בזרוע הסוכך עלול להוות סיכון בטיחותי, אבל לא תמיד נדרשת החלפה. במקרים רבים ניתן לפתור את בעיית הסדק באמצעות הלחמה ולהחזיר את הזרוע לתפקוד תקין. במקרים של חריקה הפתרון אף פשוט יותר: ניתן לפתור את הבעיה בקלות באמצעות ריסוס ספריי נגד חלודה למרפק הזרוע, בעיקר במקרים שבהם הצטבר אבק. אבל חשוב לזכור שריסוס מאסיבי ולעתים תכופות עלול להוביל לתוצאה הפוכה ליצור מהאבק גושי אבנים ובכך להוציא את הזרוע מתפקוד. אז בעדינות עם הספריי, כן?
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מתי בכל זאת יש להחליף זרוע?

כאמור, עם זרועות הסוכך מוטב שלא לקחת סיכונים. במקרה שהזרוע שבורה לגמרי לא נותר אלא להחליפה. אולם גם במקרה של החלפה חשוב לא לשכוח את הזרוע התאומה ולוודא שגם הזרוע השנייה אינה בלויה ושחוקה. במקרה כזה, עדיף להחליף את שתי הזרועות. מחיר החלפת זרוע בסוכך נע בין 1,600-2,000 שקלים.
ומה קורה כשהקפיץ מתקלקל? במקרים שבו הקפיץ שנמצא בזרוע נשחק ואינו מאפשר פתיחה מלאה, הברירה היחידה היא להחליף את הזרוע כולה. הסיבה: לא ניתן להחליף את הקפיץ בלבד משום שהוא משמש למעשה כחלק מהזרוע כולה.

מחליפים זרוע? עכשיו תשמרו עליה

מלבד סנכרון בין הזרועות, חשוב להתאים אותן לדגם הסוכך. כלומר, זרוע מדגם חדש חייבת להיות מתואמת לדגם הסוכך, ובכך לאפשר פתיחה וסגירה קלה שבהכרח שומרת על אורח חיי המוצר כולו. גם סגירה של הסוכך כשאינם זקוקים לצל, בפרט במזג אוויר סוער עשויה להאריך את חייו ואת חיי הזרועות ולמנוע מפגש עם רוחות חזקות ורטיבות. בנוסף, חשוב לבדוק שהברגים אינם רופפים ושהזרועות מכוונות ומסונכרנות זו עם זו ועם הבד.

מבחן בד: מתי מחליפים את הבדים?

כמו הזרועות, כך גם הבדים חשופים לגשם ולשמש ולכן מתבלים ומתכלים. גם בגזרה הזאת יש לא מעט אפשרויות לחידוש הסוכך מבלי להחליפו ואף לחדש אותו.
הבד הרבה יותר "רגיש" מהזרועות ולכן הוא מתבלה עם הזמן. במקרים רבים ניתן להעניק לו מראה חדש באמצעות צביעה ואם אם החלטתם להחליפו לחלוטין, תגלו שמדובר בפעולה פשוטה יחסית, בפרט בדגמי הסוככים המתקדמים, ובדרך גם לשנות את העיצוב כולו.
בדגמים אלה ניתן למצוא בדים המונעים חדירה של מים וכאלה שמותאמים יותר להצללה ולהגנה מפני השמש. לאחר החלפת הבד חשוב לזכור ולחזור לזרועות ולוודא שלא יצאו מכיוון.
במקרה כזה בעל מקצוע יוכל לדאוג לכיוון הזרועות ולהתאמתן לבד, בפרט בדגמי הסוככים החשמליים. מחיר החלפת בד נע בין 180-300 שקלים בלבד.
נאלצים להחליף סוכך מבד מרקיזה? כאן תאלצו לשלם יותר. החלפת הסוכך דורשת יותר עבודה ולא פעם גם החלפה במפעל עצמו, דבר שמייקר את העלויות ליותר מ-500 שקלים למטר.
זאת, במידה שהסוכך הוא ידני. במקרה של סוכך חשמלי העלויות גבוהות יותר. אבל אפשר ליהנות מהיתרונות: הוא עמיד למים ומתקפל בקלות באמצעות מנגנון חשמלי או משיכת חבל.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך שומרים על הבד?

החלפתם את הבד? עכשיו תשמרו עליו. משום שהבד הוא החלק היותר רגיש בסוכך, חשוב להקפיד לשמור עליו ולהימנע מלהציב אותו מתחת לעצים וענפים שעלולים לקרוס ולפגוע, בעיקר במזג אוויר סוער.
דרך נוספת להבטיח שמירה על הבד היא באמצעות ניקוי והסרת לכלוך, בעיקר של לשלשת ציפורים ובכלל לא להציבו מתחת לעצים שמתאפיינים בשלכת ובלכלוך שהם משאירים ובחרקים והמזיקים שמושכים אליהם כמו הפיקוס.
החלטתם לנקות את הבד? אל תשכחו לייבש את הסוכך ובעיקר את החלקים המכאניים.

המנואלה תקועה?

הדור החדש של הסוככים כולל הפעלה באמצעות מנועים חשמליים, אולם רבים מהמוצרים מופעלים על ידי מנואלה ידנית: מנואלה שמאפשרת פתיחה וסגירה של הסוכך. הבעיה: לרוב, עם הזמן, היא מתבלה ונשחקת עד שהפעולה דורשת מאמץ רב במקרה הטוב ואינה מאפשרת את הפתיחה של הסוכך במקרה היותר גרוע.
במקרה של סוכך עם מנגנון הפעלה ידני, לא נותר אלא להחליף את הגיר בעלות ממוצעת של כ-700 שקלים.
4 צפייה בגלריה
(צילום:shutterstock)

מה קורה כשהולך המנוע?

גם במקרה של וסוכך חשמלי ולא ידני במקרה של תקלה במנוע החשמלי יש להחליפו, בתהליך מורכב יותר. המנוע החשמלי מאפשר פתיחה וסגירה קלה ונוחה בלחיצת כפתור.
אם המנוע החשמלי מתקלקל וכבר הגעתם למצב של אין ברירה, כדאי להשקיע במנוע איכותי שיבטיח שנים של שקט נפשי ואחריות.
המחיר של מנוע סטנדרטי נע סביב ה-1,500 שקלים עם כ-3 שנות אחריות, לעומת מנוע איכותי שמבטיח אחריות של כ-6 שנים, בסכום של 3,000 שקלים.