שוק השכירות הפרוץ ממילא בימי שגרה הפך ל"ג'ונגל" בימי המלחמה – כך טענו היום (ב') תושבים שפונו מבתיהם בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר וההסלמה בצפון בדיון שנערך בוועדת הכספים של הכנסת. הוועדה קיימה הצעה לדיון מהיר בנושא "מציאת פתרון למשכירי ושוכרי דירות באזורים מפונים" של חברי הכנסת ולדימיר בליאק, ינון אזולאי, יצחק קרויזר, מיכאל מרדכי ביטון וחוה אתי עטייה.
במהלך הדיון ציינו המשתתפים כי אחת הסוגיות המרכזיות איתה מתמודדים המפונים היא נושא השוכרים ומשכירי הדירות בשוק הפרטי. לדבריהם, בעוד שבעלי עסקים זכאים לפיצוי בגין שכר דירה לעסק, תושבים שמשכירים דירות בשוק הפרטי אינם זכאים לפיצוי. המדינה מצפה כי שוכרי הדירות ימשיכו לשלם שכירות מכיוון שהם מקבלים "מענקים" מהמדינה או "פיצוי מלא" בגין אובדן הכנסתם, אך בפועל מתקיימות הפרות חוזה רבות מצד השוכרים ומצד המשכירים. עוד ציינו בדיון כי שוכרים רבים שהכנסתם נפגעה משמעותית אינם מסוגלים לשלם את שכר הדירה, למשל תושבים שהוצאו לחל"ת.
1 צפייה בגלריה
שוכרים רבים שהכנסתם נפגעה אינם מסוגלים לשלם את שכר הדירה
שוכרים רבים שהכנסתם נפגעה אינם מסוגלים לשלם את שכר הדירה
שוכרים רבים שהכנסתם נפגעה אינם מסוגלים לשלם את שכר הדירה
(צילום: אוראל כהן)
חברי הכנסת שהשתתפו בדיון התייחסו להיעדר נציגי הקואליציה בחדר הוועדה. ח"כ נאור שירי אמר: "כותרת הדיון היא מציאת פתרון למשכירים ושוכרי דירות באזורים מפונים, כמובן שהדגש הוא על הצפון. תסתכלו על חדר הוועדה. זה היחס של נציגי הממשלה לתושבי הצפון, אין אנשים. כאילו אמרו נעשה העתק הדבק ממה שקורה בצפון לוועדה".
ח"כ בליאק הוסיף: "אני נזכר בדיון שהיה פה לפני שנה וחצי בערך על מימון שני הבתים של ראש הממשלה, היו פה 13 חברי כנסת מהליכוד. אני יושב פה כבר 3 שנים, לא זוכר שהיו פה 13 חברי כנסת מהליכוד באף דיון. זה מאוד עצוב, מאוד עלוב וזה בלתי נסבל".
לאחר מכן המשיך ח"כ בליאק והציג את הסוגיה: "שוק השכירות הוא שוק פרוץ גם בשגרה. ניסינו להסדיר אותו גם במסגרת חוק ההסדרים האחרון של התקציב, וגם הפעם הוא נפל. במצב של פינוי זה פוגש גם את השוכרים וגם את המשכירים - וכל אחד נפגע בדרכו. אני רוצה שנצא עם המסקנות ועם תוכנית אופרטיבית כיצד אנחנו פותרים את הבעיה הזו, כי הצפון הופקר על ידי הממשלה הזו ואני חושב שאפשר למצוא לזה פתרון".
אופיר יחזקאלי, מ"מ וסגן ראש עיריית קריית שמונה, סיפר: "ההורים שלי, בני 80 פלוס, עלו בשנת 1952 לישראל, ישנו במעברה וצברו שקל לשקל. במשך השנים קנו יחידת דיור קטנה בקריית שמונה, שאותה משכירים בכל חודש ב-2,800 שקל וזו עוד הכנסה לפנסיה שלהם. מה שקורה היום זה שחוזה השכירות של השוכר תם והוא לא מאריך אותו, כך שאוטומטית ההכנסה שלהם נפגעה".

לא זכאים למענק

שלי דדיה, מפונה מהיישוב שלומי שמשתכנת במלון דן בירושלים, הוסיפה כי היא מכירה לא מעט מפונים, חלקם חד הוריים, שנאלצים להמשיך לכבד את חוזה השכירות ולשלם שכר דירה על בית שהם כבר לא מתגוררים בו 9 חודשים. "גם המשכיר וגם השוכר מפסידים כאן. פנו אליי הרבה אנשים שלא יודעים מה לעשות, הם משלמים גם לשוכר וגם נמצאים בבית מלון ואין להם כסף כי הם לא זכאים למענק פינוי".
ח"כ לשעבר נירה שפק, תושבת כפר עזה, סיפרה על הקושי של המפונים למצוא נכס להשכרה והסבירה כי בעלי הדירות לא מוכנים להשכיר נכסים לפרקי זמן קצרים אלא רק לתקופות ארוכות של בין חצי שנה לשנה. "הקיץ זו העונה החמה בשוק הדירות", אמרה שפק והתכוונה לכך שבתקופה הנוכחית שכר הדירה מטפס ובעלי הדירות יכולים לדרוש שכירות גבוהה. הבעיה של מפוני עוטף עזה, למשל, שיכולים לעבור למגורי ביניים ביישוב רוחמה בחודש נובמבר הקרוב, היא שבעלי הדירות לא מוכנים להשכיר להם דירות עד נובמבר, "משום שזו עונה מתה". הכוונה היא שבעונה הזו שכר הדירה שיוכלו לגבות יהיה נמוך יותר משום שהביקושים לשכירות בתקופה הזו נמוכים יותר.
עוד הוסיפה שפק כי שכר הדירה בתל אביב, למשל, גבוה מאוד – אבל המפונים לא מקבלים מספיק כדי לשלם אותו. "תמצאו לי דירה ב-6,000 שקל בתל אביב – אין. ובמי פוגעים? באוכלוסיות החלשות", אמרה.
אסף וקסלר מאגף תקציבים במשרד האוצר אמר: "יש פה אירוע שהוא מאוד מורכב מהרבה גוונים, מבחינה משפטית, כלכלית, משקית. בסופו של דבר, המדינה סיפקה את הפתרון הראשוני של המלונות, והמדינה כן רואה לנכון שבסוף שוכר שמקבל פיצוי מהמדינה ישלם לאדם שממנו הוא שוכר, וימשיך להגיע איתו להסדר. אנחנו מבינים שיש עוד דברים מורכבים, אנחנו בוחנים את זה". וקסלר נשאל אם יצליח לספק פתרון עוד לפני היציאה של הכנסת לפגרה והשיב כי אינו יכול להתחייב על לוח הזמנים.
ח"כ בליאק סיכם את הדיון: "הדיון הזה חשוב וזו סוגיה שנוגעת בלא מעט אנשים, לחיים שלהם ולפרנסה שלהם. חבל לי מאוד שחברי הקואליציה בחרו להיעדר ממנו. אני אבקש מיו"ר הוועדה לקיים דיון נוסף בנושא תוך שבועיים, ואני מבקש ממשרדי הממשלה לבוא עם פתרונות. אשמח אם נוכל עוד שבועיים להניח על שולחן הכנסת לא רק את הפרוטוקול של הדיון, אלא גם את הפתרון שהגענו אליו".