ירידי התעסוקה בסין עושים קאמבק אחרי שהגבלות הקורונה במדינה בשלוש השנים האחרונות מנעו מהם מלהתקיים. עם זאת, שכר נמוך שמוצע למחפשי העבודה לצד היצע יחסית נמוך של משרות לאור ההיחלשות של לא מעט מגזרים במדינה, לא מבשרים טובות לכלכלה הסינית.
הרשויות הכריזו על מאות ירידי תעסוקה ברחבי המדינה החודש, כביכול הסימן האחרון לכך שסין חוזרת לאורח החיים של לפני הקורונה עם הסרת כל ההגבלות. אחת המטרות של אותם ירידים היא למשוך את האוכלוסייה הצעירה לעבוד, כאשר האבטלה בחתך הגילים הזה הגיע כבר לשיא של 20%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
אנשים בבייג'ינג
אנשים בבייג'ינג
מאות יריד תעסוקה בסין בחודש האחרון
(צילום: AP)
במדינה עצומה של 1.4 מיליארד בני אדם, ירידי תעסוקה מהווים את אחת הדרכים היעילות ביותר עבור מעסיקים ועובדים להתחבר. המשתתפים בירידים אמרו שחזרתם היא מעודדת, אבל היו פסימיים בנוגע לאפשרות שימצאו עבודה.
"אני מתפלל רק למקום עבודה יציב, ואין לי ציפיות שכר גבוהות", אמר ליו ליאנגליאנג (24), שמחפש עבודה במלון או בחברת ניהול נכסים, והגיע ליריד בבייג'ינג ביום חמישי האחרון, אחד מתוך 40 ירידים שנערכו בבירה הסינית החודש. "התפרצות הקורונה פגעה באנשים רבים. יש יותר מחפשי עבודה על מספר המשרות שמוצעות השנה", סיכם ליאנגליאנג.
ביריד תעסוקה אחר בבייג'ינג, וויי, מנקה לשעבר שמחפשת לחזור לעבוד בתחום, אמרה שהיא ובעלה המובטל נאבקים עם החובות. לזוג ילד בבית ספר יסודי, והיא עצמה עזבה את עבודה לאחר שהמעסיק שלה רצה להוריד את שכרה החודשי מ-3,500 יואן ל-3,200 (465 דולר). "אנחנו חייבים לבנקים מאות אלפי יואן וחרדים למצבנו", סיכמה וויי.
סקר שנערך בקרב 50,000 עובדים ממעמד הביניים על ידי אחת מחברות הגיוס הגדולות בסין (Zhaopin), הראה ש-47.3% מהמשיבים חוששים לאיבוד מקום עבודתם השנה, לעומת 39.8% בשנה שעברה. כ-60% ציינו את "חוסר הוודאות הכלכלית", כגורם העיקרי שמשפיע על תשובתם, לעומת 48.4% ב-2022.
יש גם הבדלים משמעותיים במספר המשרות בין המגזרים השונים. כך למשל, במקומות עבודה עם קשר פרונטלי לצרכנים, יש יותר משרות, ואילו במגזרים כמו ייצור, שמושפעים מהזמנות מחו"ל, למשל, נתקלים עדיין בבעיות ולא מצליחים להתרומם. "אנשים בתעשייה שלנו מחכים בזהירות. אנחנו מתכננים לקצץ כ-30% מהייצור שלנו במרץ לעומת השנה הקודמת", אמר ג'ין צ'אופנג, בעל חברה לייצוא רהיטי קש.
"מסעדות, בתי מלון ומקומות בילוי מתאמצים כעת להעסיק צוותים. זה מועיל במיוחד לעובדים צעירים יותר", אמר פרדריק נוימן, הכלכלן הראשי של HSBC באסיה. "שיעור האבטלה של האוכלוסייה הצעירה אמור להתחיל לרדת בחודשים הקרובים".
כלכלת סין צמחה ב-3% בשנה שעברה, אחת השנים החלשות ביותר שלה מזה כמעט חצי מאה. קובעי המדיניות מעריכים כי קצב הצמיחה בשנה הקרובה יעלה ל-5%, עדיין מתחת לקצב טרום מגפת הקורונה.