עליית מחירי חומרי הגלם, בעיקר של הקפה והקקאו, פגעו בתוצאות חברת שטראוס לרבעון השני של 2024. זאת, למרות עלייה של 4.9% במכירות, שהסתכמו ב-2.8 מיליארד שקל ברבעון. קפה ערביקה עלה ב-19%, רובוסטה עלה ב-50% ומחיר הקקאו עלה ב-237%.
כמו כן, הפעילות בחו"ל המשיכה לאתגר את שטראוס. סברה, יצרנית החומוס בארה"ב, המשיכה לאבד נתחי שוק ולרדת ברווח התפעולי. ברבעון השני רשמה יצרנית החומוס ירידה במכירות בגובה 5.5%, מסך של 116 מיליון שקל ל-110 מיליון שקל, והפסד תפעולי של שני מיליון שקל. נתח השוק של סברה ירד מ-38.5% ל-36.6%, ולפי הערכות, שטראוס בוחנת כעת את השותפות בסברה.
גם פעילות הקפה בברזיל סובלת מרווחיות תפעולית בירידה, בשל עלייה במחיר פולי הקפה הירוק. המכירות בברזיל, שהן החלק העיקרי של פעילות הקפה של שטראוס בעולם, הסתכמו ברבעון בסך של 842 מיליון שקל, עלייה של 7.6%, אולם הרווח התפעולי בברזיל רשם ירידה של 3.6% בגלל עליית חומר הגלם והתחרות המתגברת.
שיעור הרווח הגולמי של קבוצת שטראוס ירד ברבעון השני מ-31.9% ל-30.5%. הרווח התפעולי של הקבוצה הסתכם בסך של 151 מיליון שקל, ירידה של 10% ביחס לרבעון מקביל, ושיעורו מהמכירות 5.5%. הרווח הנקי של הקבוצה ברבעון הסתכם ב-83 מיליון שקל, ירידה של 2.4% ביחס לרבעון מקביל אשתקד. אילולא ירידה בתשלום מס של החברה, היה הרווח הנקי נמוך יותר.
הפעילות של שטראוס בישראל רשמה תוצאות טובות יותר מחו"ל, עם מכירות שעלו ב-6.3% מ-1.4 מיליארד ל-1.212 מיליארד שקל, בין השאר בגלל עליות מחירים שביצעה החברה. הרווח התפעולי עלה בכ-9% ל-99 מיליון שקל, אולם שיעור הרווח הגולמי בישראל ירד מ-35.6% מהמכירות ברבעון מקביל ל-27.4% ברבעון הנוכחי, ירידה של 4.8%, בעיקר בגין עלייה במחיר חומרי גלם ומימוש בהפסד של פוזיציות בחומרי גלם.
לתוצאות בישראל תרמו לטובה המחלבות שנהנו מעליית מחירים ממוצעת של 4.9% במוצרים מפוקחים ולא מפוקחים. הן רשמו עלייה של 3.8% בשיעור הרווח התפעולי, שהסתכם ב-8.2% מהמכירות לעומת 7.9% ברבעון מקביל.
גם מגזר הממתקים הראה שיפור ביחס לרבעון מקביל, שבו החלה שטראוס לחזור לשוק אחרי הריקול הגדול שלה במוצרי השוקולד ב-2022, שהעיב על תוצאות החברה. ברבעון האחרון מגזר הממתקים של שטראוס חזר כמעט לנתח השוק שהיה לפני הריקול.
ברקע, בין השאר, שי באב"ד, מנכ"ל הקבוצה, ממשיך בתהליכי התייעלות שכללו עד כה פיטורי למעלה מ-200 עובדים, בעיקר במטה, ניסיון למכור פעילויות שאינן בליבת העסקים והתייעלות תפעולית. באב"ד אמר: "הקבוצה ממשיכה להציג צמיחה במרבית הפעילויות, ומתקדמת ביישום התכנית האסטרטגית למיקוד בפעילויות הליבה, בהשקעות ובפיתוח מנועי צמיחה שיובילו את הקבוצה בשנים הקרובות. לצד צמיחה במכירות, הקבוצה ממשיכה להתמודד עם המשך מגמת העלייה במחירי חומרי הגלם, שמשפיעה על הרווחיות של הקבוצה. תעשיית המזון היא חלק משמעותי מכיפת הברזל האזרחית של מדינת ישראל. לקבוצת שטראוס מפעלים מהצפון ועד הדרום וביחד עם החקלאים שלנו, אנחנו מחויבים לשמור על ביטחון תזונתי ותעשייה ישראלית חזקה".