סערת "בן אנד ג'ריס": כך נראה היום שאחרי במפעל ובחנות
(צילום: אלי נדלבאום, בראל אפרים)
ההצהרה של חברת בן אנד ג'ריס העולמית אתמול (ב') שלא תמכור גלידות בהתנחלויות, הצליחה להוציא מהישראלים תגובות נזעמות והרשתות החברתיות התמלאו בתמונות וסרטונים של גולשים שמשליכים את הגלידה לפח. אולם בשטח עצמו, המצב מורכב בהרבה. מצד אחד היצרנית הבינלאומית ומהצד השני זכיין החברה, אבי זינגר, שלא היה מוכן להתיישר עם הקו הזה במשך שנים ועתיד לשלם על כך בהמשך ההתקשרות בעתיד עם החברה וביטול הזיכיון. לא בכדי, הקולות לכאן ולכאן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשלט הכניסה לחנות המפעל ביבנה כתוב "שלום, אהבה ובן אנד ג׳ריס". עובדי החנות, שנמצאת בתחנת הדלק ביציאה מיבנה למעלה מ-30 שנה, נערכו לעוד יום עבודה שגרתי. "ביקשו שלא נדבר עם התקשורת", סיפר אחד העובדים, "אבל מעניין איך יעבור היום שאחרי הרעש״.
7 צפייה בגלריה
מפעל הייצור של בן אנד ג'ריס ביבנה
מפעל הייצור של בן אנד ג'ריס ביבנה
לקוחות בחנות המפעל של בן אנד ג'ריס ביבנה
(צילום: יריב כץ)
כבר בשעה עשר בבוקר הגיעו לקוחות קבועים ליהנות מהגלידה שהם שומרים לה אמונים. לוי, שהגיע עם אמו לבן אנד ג׳ריס, אמר: "כישראלי בא לי להעניש את בן אנד ג׳ריס העולמית, שרוצים להטיל חרם על ההתנחלויות, אבל אז מה ייצא? שאני פוגע ומעניש דווקא את מנכ״ל החברה בארץ, שהחליט להרים ראש ולא להיכנע לדרישת החרם. אז החלטתי הבוקר להגיע לאכול אצלו גלידה ולחזק אותו".
"אני דווקא בצד השמאלי", הוסיף לוי, "אבל אין קשר בין גלידה לפוליטיקה. אני מאמין שזה בסוף לא ייצא אל הפועל. צריך לזכור, שדווקא הכלכלה יכולה להיות גשר לשלום ולא חרמות".
7 צפייה בגלריה
גלידת בן אנד ג'ריס
גלידת בן אנד ג'ריס
מפעל בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
(צילום: רויטרס)

"מישהו חיפש סיבה להעיף את הזכיין"

רותם, שמתגוררת קרוב לחנות המפעל, סיפרה"בגלל הסערה התקשורתית סביב החרם זה עשה לי חשק לבן אנד ג׳ריס והגעתי עם הבת שלי לאכול גלידה", אולם שיתפה בכך ש"אישית, אני יכולה להבין גופים שמתנגדים למכירה לשטחים כי אני באותה הדעה שלהם".
7 צפייה בגלריה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ביבנה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ביבנה
ביום שאחרי: באים לקנות גלידה ולתמוך
(צילום: בראל אפרים)
"לדעתי זה לא עניין של חרם על השטחים", אמר דובי מיכוביץ מראשון לציון. "כנראה מישהו בחברה העולמית רוצה להעיף את הזכיין בישראל וחיפש סיבה. אני בכל מקרה אמשיך לקנות ביבנה גלידות הביתה".
7 צפייה בגלריה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ביבנה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ביבנה
הכניסה לחנות המפעל
(צילום: בראל אפרים)
גם מוטי מיבנה, לקוח קבוע של הסניף, אמר כי הוא "חד משמעית תומך במנכ״ל החברה בארץ", והוסיף כי "אסור לעשות חרם. גם תושבי השטחים הם בדיוק כמו כל התושבים בארץ, ואסור לתת יד להחרמתם".
7 צפייה בגלריה
גלידה בן אנד ג'ריס
גלידה בן אנד ג'ריס
גלידת בן אנד ג'ריס: מהמפעל לחנויות ברחבי ישראל
(צילום: רויטרס)

"הגלידה היתה ותהיה אחרי הפוליטיקה"

היום בצהריים, בגלידריה "גלידנית" שברחוב ביאליק ברמת גן, ניצב מקרר ענק של בן אנד ג'ריס שקשה לפספס מחלון הראווה. הבעלים, דנית וגיא שוורץ, המחזיקים בסניף נוסף בתל אביב, לא מאמינים שהסערה תשפיע על המכירות.
"כשהנושא רק עלה לכותרות, היו לקוחות בסניף ברמת גן שזרקו קצת הערות בנושא, למרות שמלכתחילה לא הגיעו לקנות גלידות של בן אנד ג'ריס. בתל אביב פחות ייחסו לכך חשיבות", סיפרו. "ככל שהתמונה התבהרה והמנכ"ל התראיין והסביר את עצמו, הכעס ירד. אנחנו מעריכים שלא תהיה השפעה על המכירות. הבוקר אחד הלקוחות, שקרא את דברי המנכ"ל, אמר בצחוק שמבחינתו הוא היה קונה את כל המקפיא".
7 צפייה בגלריה
גלידה בן אנד ג'ריס
גלידה בן אנד ג'ריס
"אחד הלקוחות אמר בצחוק שמבחינתו הוא היה קונה את כל המקפיא"
(צילום: רויטרס)
לקוח שהיה בחנות והקשיב לשיחה, אמר: "אני בחיים לא אקנה את הגלידה הזאת. אותי לא מעניין המנכ"ל ולא אף אחד. מי שמחרים את העם שלי לא ייהנה מהכסף שלי גם בעקיפין. גם לפני שאני קונה פיסטוקים אני בודק שהם לא מיוצרים בטורקיה. הם חושבים שאנחנו כח קנייה קטן ושאפשר לדרוך עלינו, הם צריכים להבין שאנחנו גדולים מאוד".
לקוחה נוספת בחנות דווקא חשבה אחרת: "אני ממשיכה לקנות בן אנד ג'ריס. זאת לא החברה היחידה שעושה חרם, יש עוד הרבה שפשוט לא יוצאות בהצהרות כאלו. לי אישית זה לא מפריע, הגלידה היתה ותהיה אחרי הפוליטיקה. בדיוק כמו שאין לי בעיה עקרונית לקנות מוצרים שמיוצרים בהתנחלויות".
סערת בן אנד ג'ריס באולפן ynet
(צילום: משה מזרחי)

"חשבתי לזרוק לפח כי כעסתי"

גם מחוץ לסניף של רשת מזון גדולה, הדעות חלוקות. לקוחה בשם אנה אמרה: "אין לי בעיה לקנות בן אנד ג'ריס. יש פה הטעייה של הציבור עם כל עניין החרם, הסיפור יותר עמוק. מי שלא קונה - עושה טעות. חבל שלא מסבירים יותר טוב, שמדובר בזכיין ישראלי ולא עושים את ההפרדה בין החברה הבינלאומית לזכיין שקרא לא להחרים ובצדק. הוא נלחם על העקרונות שלו ואנחנו הצרכנים צריכים לסייע לו. אם לא היה זכיין ישראלי, הייתי מחרימה אותם בלי לחשוב פעמיים וברגע שהם יפסיקו איתו את החוזה אני אפסיק לקנות את הגלידות שלהם".
לקוח נוסף בשם אורן חושב אחרת. "במקרה יש לי במקפיא גלידה שלהם ואתמול חשבתי לזרוק אותה לפח כי כעסתי, אבל אוכל לא זורקים", הוא סיפר. "פשוט אפסיק לקנות להבא כי לא מגיע להם. ההצהרה שלהם עושה נזק אדיר למדינה ואני לא אקח בזה חלק. יש עוד גלידות טעימות, נסתדר בלעדיהם".
7 צפייה בגלריה
מכירה של גלידת בן אנד ג'ריס בירושלים
מכירה של גלידת בן אנד ג'ריס בירושלים
בן אנד ג'ריס: האם הסערה תשפיע על המכירות?
(צילום: AFP)

ביום שאחרי הסערה: גידול של כ-21% במכירות

חברת בן אנד ג'ריס ישראל דיווחה כי משעות הבוקר נרשם גידול של למעלה מ-21% במכירות הגלידה בישראל ביחס ליום רגיל. זאת, על רקע ההחלטה של אבי זינגר, הבעלים והמנכ"ל, שלא להיכנע ללחצי החברה העולמית ולהמשיך למכור את מוצרי החברה בכל רחבי ישראל, כולל ביהודה ושומרון.
לדברי זינגר, "הציבור מבין שצריך בשעה קשה זו לחבק את התעשייה הישראלית. על המדינה להפעיל לחץ באמצעות כל האמצעים הדרושים על תאגיד יוניליוור, בעלי בן אנד ג'ריס העולמית, בכדי להפוך את הקערה על פיה. אנו קוראים לכולם לעמוד איתן לצידנו ולצד מאות העובדים הישראלים שעלולים להיפגע מלחצי ה-BDS העולמיים. כמו שהיה אתמול, כך גם היום - נמשיך למכור בכל ישראל ולכל הישראלים".