בשקט יחסי ובצל הוויכוחים הגדולים בין שרי הממשלה לאוצר על אישור התקציב, מתוכנן במסגרת תקציב המדינה, צמצום של הטבת המס העתידית המתוכננת לפורשים לפנסיה. המשמעות היא שהחל משנת 2025 סכום הקצבה לפנסיונרים שיהיה פטור ממס יהיה נמוך בכמעט 1,400 שקל מכפי שהיה אמור להיות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לפי החוק, בשנת 2025 אמור לגדול הסכום החודשי של קצבת הפנסיה הפטור ממס מ-4,742 שקל ל-6,110 שקל. באוצר רוצים לעצור את הגידול הזה ולהותיר את חישוב הקצבה הפטורה ממס כפי שהוא היום (52% מתוך הקצבה המזכה שהם כאמור 4,742 שקלים כיום). באוצר מעריכים שבלימת הגידול בהטבה הזו תגדיל את הכנסות המדינה ממיסים ב-700 מיליון שקל בשנה החל משנת 2025 על חשבון הפורשים לפנסיה.
הטבת המס הזו נקבעה בעבר כחלק מהרצון של המדינה לעודד את הציבור לחסוך לפנסיה. הטבות המס ניתנות כבר בשלב ההפקדה לפנסיה. הסכום שהופרש לפנסיה ולא שולם עליו מס בעת ההפקדה נקרא קצבה מזכה - קרי יש לגבות עליו מס בעת משיכת הכספים בתקופת הפרישה. אלא, שכדי לעודד את החוסכים לפנסיה להותיר את הסכומים עד לפרישה, נקבע במסגרת החוק כי גם בעת משיכת הכספים לאחר הפרישה, יינתן פטור ממס על חלק מהקצבה המזכה.
לפני למעלה מעשור נקבעו מדרגות המגדילות את שיעור הפטור ממס: מ-43.5% מהקצבה המזכה בשנת 2012 ועד ל-52% כיום. כעת הקצבה המזכה עומדת על 9,120 שקלים. המשמעות היא ש-4,742 שקלים מתוך סכום זה פטורים ממס (52% מתוך 9,120 שקלים), ורק על שאר הסכום מתחיל להיגבות מס שולי, כאילו מדובר בשקל הראשון של ההכנסה. בשנת 2025 אמורה הייתה להתבצע קפיצת המדרגה המשמעותית ביותר בהטבה לרמה של 67% מהקצבה המזכה, כך שהסכום שיהיה פטור ממס יהיה 6,110 שקלים. אולם את הקפיצה הזו רוצה המדינה לבטל.
בדברי ההסבר להצעה נטען כי הגדלת ההטבה הזו תהיה רלוונטית לבעלי שכר גבוה בלבד. לדברי האוצר, כאשר לוקחים בחשבון גם את נקודות הזיכוי במס שלהם זכאים אזרחי המדינה וגם את קצבת הזיקנה מביטוח לאומי שאף היא פטורה במס, הרי שהגדלת ההטבה תביא לכך שסך ההכנסות לגברים ולנשים בפנסיה שלא ימוסו כלל יגיע ל-13.7 ול-14.9 אלף שקלים, בהתאמה. רק מעל הכנסה זו יופעלו מדרגות המס הרגילות המתחילות מ-10%. "פטור זה הוא רגרסיבי ומשרת למעשה רק את בעלי הקצבאות הגדולים", נטען בדברי ההסבר.
עוד טוענת המדינה כי אין כיום כמעט עמיתים בקרנות הפנסיה החדשות שמגיעים לקצבה מספיק גבוהה בכדי ליהנות מהגידול בפטור הזה, וכי מי שבעיקר ייהנה מכך הם פנסיונרים בעלי פנסיה תקציבית או עמיתים בקרנות הפנסיה הוותיקות, שממילא נהנים מתנאים עודפים לעומת העמיתים בקרנות הפנסיה החדשות, ושנתון זה צפוי להישאר כך לפחות בעשור הקרוב. ועדיין עולה השאלה האם ראוי שהמדינה תיסוג מהבטחתה להגדיל את ההטבה עליה התחייבה בחוק ומבלי שהוצגו נתונים מלאים על התפלגות הקצבאות הצפויות ואיזה חתך מהאוכלוסייה ייפגע מביטול הגדלת ההטבה שהייתה אמורה להיות.