במסגרת צעדי הבזק שנערכים בימים האחרונים לפני פיזורה הצפוי של הכנסת, אושרו היום תקנות הביטוח הלאומי למשרתים במילואים, בהם נקבע כי מילואימניק ששכרו עלה בלפחות 20%, יקבל את התגמול על ימי המילואים שביצע לפי השכר החדש ולא לפי ממוצע של שלושה חודשים, כפי שהיה נהוג עד היום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התקנות אושרו בוועדת העבודה והרווחה בכנסת, תוך שיתוף פעולה של שר הרווחה, ח"כ מאיר כהן, הביטוח הלאומי, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אפרת רייטן מרום ומשרד הביטחון. מטרת השינוי להוביל לכך שמילואימניקים יקבלו תגמול שיפצה אותם על בסיס השכר האמיתי, ערב יציאתם לשירות ולמנוע מצב של הפסד כספי על ימים אלו. אולם, לא ניתן להתעלם מההסתייגות שמחייבת עלייה בשכר של 20% לפחות. בביטוח הלאומי מסבירים כי מלכתחילה ביקשו את עדכון השכר החל מ-10%, אך בשל העלויות הגבוהות הוחלט לאחר משא ומתן על רף של 20%.
1 צפייה בגלריה
מי ששירת במילואים החל 1 בינואר השנה יקבל את התשלום לפי השינוי המדובר
מי ששירת במילואים החל 1 בינואר השנה יקבל את התשלום לפי השינוי המדובר
מי ששירת במילואים החל 1 בינואר השנה יקבל את התשלום לפי השינוי המדובר
(צילום: דובר צה"ל)
התיקון יחול גם רטרואקטיבית, ובעקבותיו מי ששירת במילואים החל 1 בינואר השנה יקבל את התשלום לפי השינוי המדובר. הביטוח הלאומי ציין והדגיש בוועדה, שמרגע שינוי התקנות יפעלו לפיתוח מחשובי שייקח מספר חודשים ויותאמו לכל משרתי המילואים בישראל באופן אוטומטי. יש לציין, כי התקנות רלוונטיות הן לשכירים והן לעצמאים.

כמה מגיע על יום מילואים?

מינימום התגמול עבור יום מילואים הוא 204.34 שקלים ועבור חודש מילואים - 6,130 שקלים (נכון לשנת 2022).
מקסימום התגמול עבור יום מילואים הוא 1,502.5 שקלים ועבור חודש מילואים - 45,075 שקלים (נכון לשנת 2022).
התגמול המשולם עבור שירות מילואים פעיל חצי יומי (שמ"פ חצי יומי) הוא מחצית מהתגמול המשולם עבור יום מילואים רגיל.
שיעור התגמול ליום יחושב באופן הבא:
לשכיר - שכר הברוטו החייב בדמי ביטוח בשלושת החודשים שקדמו ל–1 בחודש שבו החל שירות המילואים, מחולק ב-90, ובכל מקרה לא פחות מהמינימום ולא יותר מהמקסימום.
לעצמאי - ההכנסה החייבת בדמי ביטוח בשלושת החודשים שקדמו ל–1 בחודש שבו החל שירות המילואים, בתוספת 25%, מחולקת ב-90, ובכל מקרה לא פחות מהמינימום ולא יותר מהמקסימום.
לעובד שהוא גם עצמאי וגם שכיר - צירוף של שני החישובים (הכנסתו כעצמאי החייבת בדמי ביטוח בתוספת 25% + שכר הברוטו החייב בדמי ביטוח בשלושת החודשים שקדמו לשירות המילואים, מחולקים ב-90), ובכל מקרה לא פחות מהמינימום ולא יותר מהמקסימום.
"מדובר בתיקון מתבקש, חיילי המילואים נותנים מעצמם לטובת המדינה וביטחונה", אמר השר כהן. "התקנות האלה יעשו צדק עם אנשי המילואים שלא פעם נפגעו כלכלית דבר שהוא מעוות ובלתי מתקבל על הדעת".
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, הוסיף כי "העברנו היום תקנות שהן לא פחות מבשורה חברתית וסמל לערבות הדדית כלפי אוכלוסיית משרתי המילואים שעושים עבודת קודש במהלך עשרות שנות פעילות, והגיע הזמן לתת מענה לעוולה שפגעה בזכותם של המשרתים את ארצנו".
לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ אפרת רייטן מרום, "אני מכירה מקרוב את ההקרבה של החיילים ומשרתי המילואים שלנו ויש בי הערכה ענקית אליהם. אני שמחה שבקשתי נענתה בדיון והתשלומים ישולמו רטרואקטיבית מ-1 בינואר 2022. אני שמחה שהצלחנו להטיב איתם ולעשות עימם צדק ותיקון מתבקש".