חברות הטכנולוגיה שהובילו את המעבר לעבודה מרחוק בפרוץ המגפה, מתמודדות כעת עם אתגר חדש: כיצד, מתי ואפילו האם עליהן להחזיר את העובדים לעבודה במשרד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"חשבתי שהתקופה של העבודה מהבית תהיה המאתגרת ביותר בקריירה שלי, אבל היא לא", אומר ברנט היידר, מנהל כוח האדם הראשי של יצרנית התוכנה העסקית Salesforce, שלה כ-65 אלף עובדים ברחבי העולם. "לחזור למצב שהיה טרום המגפה מתברר כקשה עוד יותר".
2 צפייה בגלריה
גוגל ואמזון
גוגל ואמזון
גוגל ואמזון
(צילום: רויטרס, shutterstock)
החזרה המתוכננת למשרדים הסתבכה בעקבות התפרצות זן הדלתא של הקורונה, לאחר שחברות טכנולוגיה רבות כבר נערכו להחזרת העובדים ודחו אותה שוב. מיקרוסופט עדכנה את מועד חזרת העובדים למשרדים לאוקטובר, בעוד שאפל, פייסבוק, אמזון ורבות אחרות כבר החליטו שיחכו עם החזרה ל-2022. לאור ההשפעה הרבה של חברות הענק הטכנולוגיות על מדיניות העבודה מרחוק של שאר החברות ברחבי העולם, סביר להניח שאלו ינקטו בצעדים דומים.
לורה בודראו, פרופ' לכלכלה באוניברסיטת קולומביה אשר חוקרת את עולם העבודה, צופה כי ההתפתחויות הבאות בנוגע למדיניות עבודה מהבית עשויות להגדיר מחדש כיצד והיכן העובדים יכולים לבצע את עבודתם. "ככל שהמגפה נמשכת יותר זמן", אומרת בודראו, "כך יהיה קשה יותר להחזיר את העובדים לעבוד במשרד, במיוחד לחמישה ימים בשבוע".
2 צפייה בגלריה
כנס מיקרוסופט איגנייט 2019
כנס מיקרוסופט איגנייט 2019
מיקרוסופט
(צילום: מיקרוסופט)

"אי אפשר לטעון שאם נעבוד מרחוק החדשנות תיפסק"

משום שחברות הטכנולוגיה בדרך כלל עוסקות במוצרים דיגיטליים ומקוונים, רוב המשרות שהן מציעות מותאמות במיוחד לעבודה מרחוק. עם זאת, רוב חברות הענק מתעקשות שבתום המגפה העובדים יחזרו להגיע למשרדים ליומיים-שלושה בשבוע.
הסיבה לכך היא שהחברות טוענות כי הן מאמינות שעובדים שנמצאים יחד במרחב פיזי מחליפים רעיונות בצורה טובה יותר, וכך מולידים חידושים שכנראה לא היו מתרחשים בעבודה מרחוק. זו אחת הסיבות לכך שחברת הטכנולוגיה שפכו מיליארדי דולרים על קמפוסי עבודה היברידיים, שנועדו לפתות את העובדים לצאת מהמשרדים הפרטיים שלהם וליצור מפגשים ספונטניים שמובילים לסיעור מוחות.
אולם, יש מי שטוען שההנחה של החברות מוגזמת מעט. קריסטי לייק, מנהלת כוח האדם הראשית של יצרנית התוכנה Twilio, אומרת כי "אין נתונים שתומכים בכך שהרעיונות והחידושים תלויים במפגשים פיזיים של העובדים במקומות העבודה, ובכל זאת כולם מניחים שזה המצב". לדבריה, "אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור ולומר לעובדים שהם חייבים לחזור למשרד אחרת החדשנות של החברה תיפסק".
Twilio, שלה כ-6,300 עובדים, לא מתכננת להחזיר את רובם למשרדים עד לתחילת השנה הבאה, וצפויה לאפשר לרובם להחליט באיזו תדירות הם רוצים להגיע למשרדים.
גישה היברידית זו, המאפשרת לעובדים לעבוד חלק מהזמן מהמשרד וחלק מהזמן מרחוק, זכתה לאהדה גדולה בתעשיית הטכנולוגיה, במיוחד בקרב החברות הגדולות ביותר עם השכר הגבוה ביותר. כמעט שני שלישים ממעל ל-200 חברות שהשתתפו בסקר של "מועצת אזור המפרץ" מאמצע חודש יולי דיווחו כי הם מצפים מהעובדים לחזור למשרד ליומיים-שלושה בכל שבוע. לפני המגפה, 70% מהמעסיקים דרשו מהעובדים להגיע למשרד לפי אותו סקר.
אולם, חברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר, שהמגפה הפכה את מוצריהן להכרחיים עוד יותר עבור עובדים רבים ברחבי העולם, לא נותנות לעובדיהן הרבה ברירות בנושא. אפל, גוגל, אמזון ומיקרוסופט הבהירו שהן רוצות שרוב עובדיהן יחזרו לעבוד במשרד לפחות חלק מהשבוע, כדי לשמור על התרבות של החברה וקצב החדשנות שלה.

חלק מתגעגעים: "חייבת את ההפרדה בין הבית לעבודה"

המעבר לעבודה היברידית אידיאלי לאנשים כמו קלי סודרלונד, אם לשני ילדים העובדת במשרדים בסן פרנסיסקו ופאלו אלטו בקליפורניה, עבור חברת הטיולים TripActions, שלה כ-1,200 עובדים ברחבי העולם. סודרלונד חיכתה בקוצר רוח למועד שבו פתחה החברה את משרדיה מחדש בחודש יוני, בין היתר משום שהייתה צריכה את הנסיעה למקום העבודה כדי שתהווה הפרדה בין חייה האישיים למקצועיים.
"כשאין לי את הנסיעה לעבודה, אני מתעוררת בבוקר, מתחילה לעבוד, לוקחת את הילדים שלי לגנים או לבית הספר, חוזרת לעבוד, אוספת אותם ואז שוב חוזרת לעבוד. מצב שמרגיש כאילו אני עובדת כל היום", אומרת סודרלונד.
סודרלונד מאמינה שההווי בעבודה מוביל לשיתוף פעולה נוסף, אם כי גם היא למדה מהמגפה שהעובדים לא חייבים להיות בכל יום במשרד כדי שעבודת הצוות תתקיים בצורה טובה.
"ההווי והצורך בהפרדת העבודה מהבית הן הסיבות העיקריות לכך שעובדי Adobe מחכים לחזור למשרד", אומרת גלוריה חן, מנהלת כוח האדם באחת החברות הוותיקות בעמק הסיליקון. "העבודה מהבית כאן כדי להישאר, אבל במקביל אנחנו גם ממשיכים להעריך את העבודה המשותפת במשרד", אמרה.
בורדאו מאוניברסיטת קולומביה טוענת כי הטלטלה שחוללה המגפה אמורה לאפשר לחברות טכנולוגיה קטנות יותר לאמץ גם מדיניות גמישה יותר כלפי העבודה מהבית, שעשויה לסייע להן למשוך מהנדסים מהשורה הראשונה שעובדים כיום בחברות שמתעקשות להחזיר את העובדים למשרדים. "לעובדים יש היום יותר קלפי מיקוח ממה שהיה להם תקופה ארוכה, ועבודה מהבית היא חלק מהדרישות שלהם".
אנקור דהייה, שהשיק את המוצר של החברה שלו, RunX, בשנה שעברה, מאמין שהעבודה מרחוק עזרה לו לשכור עובדים. הוא שוכר משרד עבור שמונה עובדים בסן פרנסיסקו, כדי שיוכל להיפגש מדי פעם עם העובדים המתגוררים בקרבת מקום, אך לחברה שלו עובדים גם בקנדה, נבדה ואורגון. אלו טסים פעם בשלושה חודשים לפגישות "סופר-פרודקטיביות ולסיעור מוחות מוצלח", אומר דהייה, שעבד בעבר בפייסבוק ובטוויטר.
"בעשר השנים האחרונות עבדתי במשרדים, ואני חושב שזה יוצר בזבוז זמן גדול ביותר", טוען דהייה, בעוד שהוא נזכר בכל השיחות האקראיות, הפגישות הממושכות, השיטוטים ושיבושים אחרים שהפריעו לו לבצע את עבודתו.
לייק מ-Twilio מקווה שחוויית העבודה מרחוק תשנה את התנהגות העובדים גם במשרדים, ברגע שהם יחזרו לעבוד גם משם. היא מקווה שהניסיון של עבודה מרחוק תיתן לעובדים הזדמנות להבין טוב יותר כיצד הצוותים שלהם עובדים. "אני חושבת שיותר מכל זה יגרום לנו להפוך למכוונים יותר לגבי מתי, למה וכיצד אנחנו נפגשים", היא מסכמת.