בעקבות החרמת ישראל בתערוכת התעשיות הביטחוניות בצרפת, "יורוסאטורי", בהתאחדות התעשיינים הגישו אתמול (שני) עתירות לבית המשפט בצרפת. היום החליט בית המשפט בצרפת לבטל את ההחלטה ולהתיר לישראלים להגיע לתערוכה.
עתירה אחת שהוגשה על ידי התאחדות התעשיינים ביחד עם אנשי עסקים יהודים-צרפתיים לבית המשפט העליון בצרפת עותרת נגד החלטת הממשלה הצרפתית למנוע את ההשתתפות של הישראלים בתערוכה ופתיחה של ביתן ישראלי רשמי. ניהול ההליכים המשפטיים בעתירה זו צפוי לקחת חודשים רבים, ומשכך המשמעות של תוצאות העתירה יוכלו להיות רלוונטיות לתערוכות הבאות.
1 צפייה בגלריה
יורוסטורי צרפת פריז תערוכה תעשיות ביטחוניות ישראל דוכן ישראלי 2014
יורוסטורי צרפת פריז תערוכה תעשיות ביטחוניות ישראל דוכן ישראלי 2014
הדוכן הישראלי בשנים קודמות
(צילום: Bambax / Shutterstock)
במקביל הוגשה עתירה נוספת לבית המשפט לערעורים מנהליים בפריז, בשל ההחלטה של בית המשפט המקומי למנוע לחלוטין כניסה של ישראלים למתחם התערוכה - גם אם הם רק מבקרים במקום. לפי התאחדות התעשיינים, ההחלטה בעתירה זו צפויה להתקבל עד יום רביעי השבוע.
בהתאחדות התעשיינים ציינו כי לאורך היום הם מקבלים לא מעט דיווחים של תעשיינים ישראלים משטח מתחם התערוכה, שמספרים שלמרות שיש להם כרטיסי כניסה, שומרי המקום לא מאפשרים להם להיכנס. כמו כן, מנהלי התערוכה החליטו לנסות להסתיר ולכסות בבדים מוצרים ביטחוניים הכוללים טכנולוגיה ישראלית מתקדמת.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר: "ברגע ששמענו על ההחלטה הנוראית לבטל את ההשתתפות של ישראלים בתערוכת יורוסאטורי בפריז, היה לנו ברור כי אנחנו חייבים לפעול בכל האמצעים הציבוריים והמשפטיים שעומדים לרשותנו בכדי לעצור את ההחלטה. לא ייתכן כי בשנת 2024, יותר מ- 80 שנה אחרי תום מלחמת העולם השנייה, שבה הבטחנו לעצמנו כעם היהודי כי 'לעולם לא עוד', תתקבל החלטה אנטי ישראלית שמהווה כניעה בוטה של הממשל הצרפתי, מדינה שהייתה ועדיין ידידותית לישראל, לארגונים פרו-פלסטינים ומערערת עד היסוד את הערכים המערביים של זכויות הפרט, חופש התנועה וכבוד האדם. שנשמע דיווחים של ישראלים ויהודים בצרפת, שכוחות הביטחון של התערוכה מונעים מהם כניסה למתחם אך ורק כי הם ישראלים או מייצגים תעשיות ישראליות. שיכסו תוצרת ישראלית רק כי מישראל. זו התנהלות אנטי ישראלית שהופכת את הבטן לכל יהודי וישראלי, ומזכירה תקופות קשות מהעבר.
"גם אם ממשלת צרפת לא התכוונה להתדרדרות המצב שנגרם בעיקבות החלטת בית המשפט שם הרי ההחלטה המקורית הייתה שגויה וחבל שנעשתה והציתה את שרשרת האירועים. על כן אנו רואים בהגשת העתירות את קיום החובה המוסרית שלנו להיאבק במדיניות האנטי ישראלית. הדרך היחידה היא מאבק, משולב בשיח ומאמצים דיפלומטים עד שכל המגבלות על ישראלים בצרפת ובתערוכה בפרט, יבוטלו לחלוטין וגם יהיה ברור שצעד כזה אסור שיחזור".
עם ההחלטה של בית המשפט בצרפת לבטל את האיסור על ישראלים להשתתף בתערוכה, אמר תומר כי "זהו ניצחון ענק של התעשייה הישראלית ושל כל ישראלי באשר הוא וצדק הסברתי ומוסרי. הראינו לכל הארגונים הפרו-פלסטינים שחשבו שהם יוכלו להתעמר ולפגוע במדינת ישראל ובתעשייה הביטחונית הישראלית בפרט, שאנחנו לא ניתן להם לנצח. בית המשפט הבין כי ההחלטה למנוע מישראלים להשתתף בתערוכה הייתה לא תקינה, לא חוקית והיוותה פגיעה בעצם הערכים של השוויון והחופש שעליהם מתבססת הדמוקרטיה הצרפתית. אנו בהתאחדות התעשיינים נמשיך לפעול בכל מקום בו ינסו גורמים עוינים לפגוע באזרחי ישראל ובכלכלתה. כמו כן, כבר היום אנו פועלים בחזיתות רבות בפתרון בעיות פרטניות ופועלים בפרופיל גבוה יותר בפתרון משברים רוחביים כמו במקרה הצרפתי".
ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים וגילית רובינשטיין, מנכ"לית איגוד לשכות המסחר
( צילום: ליאור שרון, ירון ברנר)
פורסם לראשונה: 18:40, 17.06.24