אחרי הביקורת על כך שלא כל העסקים בצפון כלולים במתווה הפיצויים, ולאחר ששר האוצר הודיע על המתווה החדש, היום (ד') אישרה ועדת הכספים של הכנסת את תקנות מס רכוש קרן פיצויים החדשות עבור החודשים מאי-אוגוסט, המעניקות פיצוי מלא לכלל העסקים ביישובי הצפון בגין נזקים שנגרמו להם בעקבות המלחמה. מדובר בעסקים הממוקמים ביישובי קו העימות, גם אלה שלא פונו, יישובי רמת הגולן ויישובי הגליל העליון.
לדרישת הוועדה הוארכה תקופת הזכאות גם לחודשים יולי-אוגוסט, לאחר שבתקנות המקוריות שהביאה רשות המיסים נקבע כי הפיצוי יינתן בגין החודשים מאי-יוני בלבד. הארכה שאושרה לדרישת הוועדה תחול גם על יישובי קו העימות והישובים המפונים שכבר זכאים למסלול המחזורים.
1 צפייה בגלריה
תיעוד מזירות נפילת פריטי האמל"ח באצבע הגליל
תיעוד מזירות נפילת פריטי האמל"ח באצבע הגליל
שיגורים לצפון
בשבועות האחרונים הופעל לחץ גדול על האוצר להכליל גם עסקים שאינם עסקי תיירות ושאינם צמודי גדר במתווה הפיצויים המלא בצפון. זאת לאחר שעסקים כמו מסעדות למשל ביישובים שאינם סמוכים לגבול, לא זכו לפיצוי כלשהו, על אף שהם סובלים מירי בלתי פוסק לכיוונם ומהיעדר הכנסות בשל המצב הביטחוני העגום.
שי אהרונוביץ, מנהל רשות המיסים, מסר : "קרן הפיצויים ברשות המיסים בוחנת באופן תמידי את הצורך בפיצויים לעסקים באזורים ובענפים שנפגעו באופן מיוחד וממושך זאת לצד הטיפול האינטנסיבי במאות אלפי תביעות הפיצויים שהוגשו ע"י בעלי עסקים ועבורן שולמו עד כה כ-14.4 מיליארד שקל. בימים הקרובים, לאחר היערכות פנימית, נודיע לעסקים ברמת הגולן ובגליל העליון על האפשרות להגיש תביעות לחודשים מאי יוני".
בנוסף, בוועדת הכספים דרשו ממשרד האוצר לערוך בדיקה מחודשת לעניין הרחבת הפיצויים לאזורים אלה גם בגין חודשי עבר, וכן לבחון את המצב באזורים נוספים בצפון שאינם בקו האש לרוב, אך סובלים מפגיעה קשה בעסקיהם. כן ביקשה הוועדה מענה ממשרד האוצר לעניין הארכת מענק עידוד עבודה.
יוראי מצלווי, סמנכ"ל משרד האוצר: "המתווה החדש פותר מבחינתנו הרבה מאוד בעיות, הן בסוגיית הדרוזים שיכנסו כלל הישובים, הן בסוגיית המסעדות, בצפת וישובים נוספים, לאחר שעד כה הוגבלו חלק מהפיצויים רק לעסקי תיירות. זה נותן לכלל העסקים באזורים אלה מסלול מחזורים מלא".

ראש עיריית צפת: חייב להיות שיפוי על חודשים קודמים

לצד שביעות רצון מהרחבת מתווה הפיצויים, עלו במהלך הדיון עלו מספר טענות מצד חברי כנסת ואירגוני עסקים: קריאה לפצות בגין מסלול המחזורים גם לגבי החודשים הקודמים מאז תחילת השנה לעניין האזורים שהתווספו לזכאות, כאשר נטען כי אין שוני בפגיעה בעסקים באזורים אלה בחודשים אלה, וכי לאורך כל השנה הם חוו פגיעה גדולה וירידה משמעותית בפעילותם. כן הועלה עניינם של העסקים בענף הפקות האירועים וכן עניינם של אולמות האירועים, ענפי הפטם והעדרים. בנוסף טענו בוועדה כי יש לתת את הדעת גם על סיוע לאזורים נוספים בצפון שחווים ירידה חדה בעסקיהם נוכח הלחימה, דוגמת טבריה והישובים הסובבים את הכנרת, גם אם אין אלה אזורים המטווחים דרך קבע".
יוסי קקון, ראש עיריית צפת: "אין הבדל בין החודשים ינואר ופברואר ליולי, אני שמח שירדו מהדיון של הקילומטרים, אבל מתי היו יותר שריפות לא משנה את העובדה שלא היו תיירים בצפת והסביבה מ-7 לאוקטובר, לא בחודש הנוכחי וכנראה שגם בחודש הבא. חייב להיות גם שיפוי על החודשים הקודמים".
גם רועי כהן, ארגון לה"ב, הוסיף: "הצלחתם להרחיב את היריעה מקו העימות לכמעט 30 קילומטר, אבל למה לא לבוא ולתת לאנשים האלה פיצויים מינואר, אם מגיע להם על מאי מגיע להם גם אחורה. אנשים שם קורסים".
סמנכ"ל משרד האוצר: "עבדנו לבקשת הוועדה בלחץ זמנים בלתי אפשרי, להביא בשבוע וחצי טיוטת תקנות כפי שקרה פה עכשיו, זה במהירות האור. יש עוד סוגיות שצריך לבחון, אני לא יודע אם נוכל לתת מענה לכל מה שהוצף, אני מבטיח לעשות בחינה מעמיקה על הנקודות האלה ולראות מה ניתן לעשות".
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "אני מברך אתכם על התקנות, הן מחויבות המציאות, אני מקבל את עמדת חברי הוועדה שזה צריך להיות מינואר, אני מבקש בדיקה מחדש. יש מציאות של דוחות שרואים איך אנשים נפלו, אבקש מחברי הוועדה להצביע בעד, אסור להשאיר את זה עוד יום בלי שאנשים יקבלו את הכסף, אבל אבקש שתבחנו לאחור. לעניין מענק עידוד עבודה, זה מעמיד את משרד האוצר באור לא חיובי, זה שאתם אומרים שעדיין על כך, אני מבקש שתקבלו החלטה, אני מבקש גם מענה לטבריה ואזורים נוספים שעלו כאן שיש בהם פגיעה קשה, לא נרפה מהמצב הזה".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: "מדינת ישראל עומדת מאחורי תושבי הצפון ובעלי העסקים הנחושים והאמיצים. מתווה הפיצויים החדש שאושר הוא מקיף ומשמעותי ויסייע להם רבות. במקביל לפעולות לוחמינו שמגנים על הבית בחזית, תושבי הצפון ובעלי העסקים ממשיכים בנחישות בעורף ודואגים לחוסן הלאומי. לצד המחויבות הברורה שלנו לניצחון, אנחנו מחויבים לדאוג למעטפת הכלכלית המתאימה ואנחנו פועלים לשם כך ולשם הניצחון".