לראשונה מאז היציאה ממשבר הקורונה ניכרת ירידה משמעותית במספר המשרות הפנויות במשק, אם כי מספרן המשיך להיות גבוה גם בחודש אוקטובר והסתכם, בהתאם לנתונים שפרסמה היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ב-147,906 משרות לא מאוישות. זאת לעומת 150,882 משרות פנויות בחודש ספטמבר. מדובר בחודש הראשון מאז מרץ 2022 שמספר המשרות הפנויות יורד מתחת ל-150 אלף, לאחר עלייה הדרגתית בביקוש לעובדים מאז היציאה מהקורונה.
בענף ההייטק, שמצוי בהאטה מסוימת ואולי אף במשבר של ממש, שיעור המשרות הפנויות ירד באוקטובר משמעותית בהשוואה לחודש שעבר - ירידה של 6% במשרות הפנויות של מהנדסים, שמספרן עמד על 13,133, וירידה של 7% בביקוש למפתחי תוכנה, כאשר מספר המשרות הפנויות בתחום זה עמד על 8,730. שיעור המשרות הפנויות בענף ירד ל-6.03% לעומת 8.74% בחודש פברואר השנה, ירידה כמעט בשליש בביקוש לעובדים (ירידה של 31%).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
עובדי היי-טק
עובדי היי-טק
עובדי היי-טק
(צילום: Shutterstock)
שיעור המשרות הפנויות אמנם ירד כבר באופן הדרגתי ומצומצם בחודשים האחרונים, אולם עדיין קשה לקבוע כי מדובר במגמה שתימשך גם בחודשים הבאים. מהנתונים עולה, כי שיעור המשרות הפנויות באוקטובר הסתכם ב-4.72% לעומת 4.82% מהמשרות במשק בחודש ספטמבר. יחד עם זאת, מחודש פברואר מסתכמת הירידה במצטבר בשיעור של 5.6%, אז שיעור המשרות הפנויות במשק הגיע לשיא של 5%.
לירידה במספר המשרות הפנויות עשויות להיות מספר סיבות, והראשונה והמטרידה מביניהן היא שזו עשויה להיות רמז להאטה במשק ואולי אף חשש ממיתון עתידי. ההאטה התבטאה לאחרונה בפרסום נתוני הצמיחה לרבעון השלישי של השנה, שעמדו על קצת יותר מ-2% בלבד, שהם למעשה מבטאים ירידה בתמ"ג לנפש שכן האוכלוסייה צמחה מהר יותר מהתוצר.
בנוסף, אי הוודאות במשק והריבית שמקשה על נוטלי ההלוואות ייתכן ששולחות את הציבור לעבוד, לאחר תקופת היציאה מהקורונה שהתאפיינה בגרירת רגליים מצד חלק לא מבוטל מהעובדים שיצאו לחל"ת ולא הזדרזו לחזור לעבודה סדירה. ייתכן שמדובר בסוג של תיקון לאחר תקופה של ביקוש גבוה במיוחד לעובדים במשק מאז היציאה מהקורונה והשיא שנרשם בפברואר-מרץ השנה.

עוד ירידה משמעותית בביקוש למלצרים ומוזגים

מהנתונים שפורסמו היום עולה כי בענפי התעשייה הביקוש לעובדים הוא המגוון ביותר מבחינת משלחי היד השונים, כאשר כ-24% מהמשרות הפנויות בענפים אלו הם עבור עובדים במשלח יד אקדמי, 42% במשלחי יד בתחומי הרכבה והפעלה של מכונות ו-9% מהמשרות הן לטכנאים והנדסאים, כאשר מספר המשרות הפנויות בענפים אלו עודנו גבוה מאוד.
בענפי ההייטק - בשירותי מידע ותקשורת - כ-76% מהמשרות הפנויות הן במשלח יד אקדמי בעיקר בתחום טכנולוגיית המידע ובתחומי המדע וההנדסה. 10% מהשרות הלא מאוישות הן להנדסאים ולטכנאים.
74% מהמשרות הפנויות בענפי האירוח והאוכל הן בתחום משלח היד של עובדי מכירות ושירותים, שבהם מצויים המלצרים והטבחים. 15% מהמשרות הפנויות בענפי האירוח והאוכל הן של עובדים בלתי מקצועיים. 6% מהמשרות הפנויות הן לנהגים.
הירידה הגדולה ביותר בשיעור המשרת הפנויות בחודשים אוגוסט עד אוקטובר, לעומת יולי עד ספטמבר, נרשמה בבוני בתים, בנאים ומניחי בטון, בשיעור ירידה של 17% ובסך הכל חסרו במשק באוקטובר 1,787 עובדים בענף זה. ירידה של 5% נרשמה במשרות הפנויות של רצפים, סתתים, טייחים, מסגרם ועובדי שלד בתחום הבנייה ובסך הכל חסרו בענף זה 4,109 עובדים.
הירידה במשרות הפנויות בענף מלצרים ומוזגים היא בשיעור של 13% וחסרו במשק באוקטובר כבר לראשונה מזה זמן פחות מעשרת אלפים בתחום זה - 9,791 עובדים.
עליה גדולה במספר המשרות הפנויות בשיעור של 18% נרשמה בטנאי רשות ומערכות מחשבים ומספר העובדים החסרים בענף זה הסתכם ב-712.
עוד עולה מהנתונים כי חסרו במשק 12,322 עובדי מכירות (ירידה ב-1%) ו-4,085 נציגי מכירות טלפוניים (ירידה ב-2%).
6,390 עובדי מטבח וניקיון חסרו – ללא שינוי בחודשים אוגוסט עד אוקטובר. 5,360 טבחים חסרו וכאן מדובר בירידה של 10% במשרות הפנויות. כמו כן נרשמה ירידה של 1% במשרות הפנויות של מטפלים סיעודיים ובסך הכל חסרו עדיין 5,364 עובדים, בענף שבו מסתמכים בשיעור גבוה על עובדים זרים.
עוד חסרו במשק 5,065 נהגי משאיות ואוטובוסים (עלייה של 3% במשרות הפנויות), 5,014 מאבטחים (ירידה ב-6%) ו-2,754 פקידים (ירידה ב-8%).