מחיר הדלק צפוי לרדת עוד לפני ליל הסדר. ועדת הכספים של הכנסת תדון ביום רביעי הקרוב בתקנות להפחתת ההפרשה לקרן הפיצויים לשם מימון הוזלת הדלק. אם המימון יאושר יופחת מחיר הדלק על ליטר אוקטן 95 כנראה עוד לפני ליל הסדר במחצית השקל ל-6.94 שקל בשירות עצמי לעומת 7.44 שקל כיום.
שר האוצר שיגר בעניין זה מכתב ליו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר ובו ביקש ממנו לכנס את הוועדה ביום רביעי כדי לאשר את המימון להפחתת מחיר הדלק לשלושה חודשים. הוועדה תתבקש לאשר כי שיעור ההפרשה של הממשלה לקרן הפיצויים הממשלתית יעמוד השנה על אפס אחוזים ולא על 8.5% במקום 25% מגביית מס הרכישה על ידי הממשלה, כפי שהציע שר האוצר רק בשבוע שעבר.
1 צפייה בגלריה
מחיר הדלק צפוי לרדת עוד לפני ליל הסדר
מחיר הדלק צפוי לרדת עוד לפני ליל הסדר
מחיר הדלק צפוי לרדת עוד לפני ליל הסדר
(צילום: shutterstock)

קרן הפיצויים משמשת לפיצוי אזרחים בימי חירום ויש בה כיום 19 מיליארד שקל. אם תאשר הוועדה שהשנה לא יועברו עוד כספים לקרן, ייחסכו לממשלה 1.650 מיליארד שקל, הן להפחתת המיסים על הדלק והן "להתקנת תקנות אחרות", מעבר לעלות הפחתת המס על הדלק לשלושה חודשים, שתגיע ל-850 מיליון שקל.
ההכנסות החד פעמיות של הקרן בשנת 2021 היו חריגות בשל עסקאות הנדל"ן שהגיעו לשיא בכל הזמנים וההעברות לקרן הסתכמו אשתקד ב-3.2 מיליארד שקל, כפול לערך מהצפוי מדי שנה.
הגדלת הסכום שהממשלה תוכל להשתמש בו נועדה בין השאר לאפשרות להאריך מעבר לשלושה חודשים את הקיצוץ במס על הדלק למקרה שמחירי הנפט בעולם ימשיכו לעלות גם ברבעון הנוכחי.
בתוך כך, יומיים לפני ליל הסדר תתכנס ועדת הכספים לישיבת פגרה מיוחדת שבה תתבקש גם לאשר את הצעת חוק הגדלת נקודות הזיכוי להורים במס הכנסה והגדלת מענק עבודה (מס הכנסה שלילי), כדי לאשרם במליאה בהקדם האפשרי. מדובר בהענקת נקודות זיכוי להורים לילדים בני 6 עד 12 ולהגדלת המענק המיוחד הנוסף של מס הכנסה שלילי מ-800 ל-1,600 שקל השנה.