"היום כבר לא זול באירופה. באיטליה הפסטה יקרה יותר מישראל", כך הסביר איתן יוחננוף את בעיית המחירים המאמירים, הבוקר (שלישי) בכנס "ישראפוד אתגרים ופתרונות 2025-6 בענף הקמעונאות והמזון", שנערך על ידי קבוצת שטיר באקספו תל אביב.
לגבי כניסתה לתוקף של חובת הסדרנות ברשתות וסידור מוצרים במדף במקום סדרנים של הספקים הגדולים, נאמר בכנס שלפי נתוני המדינה 25% מהסדרנים ייצאו לפנסיה בעקבות המהלך, ו-25% ינסו למצוא מקום אחר. כך יחריף המחסור החריף ממילא בעובדים בענף.
2 צפייה בגלריה
תמונתו של איתן יוחננוף
תמונתו של איתן יוחננוף
איתן יוחננוף
(צילום: עמית שעל)
"יש פה פספוס לא קטן בהחלט", טוען יוחננוף. "היום הכל יעיל: אותה סדרנית של הספק הגדול מקבלת משכורת מלאה, עוברת ארבע חנויות ביום, כולל כאלה שאין להן יכולת להעסיק עוד עובדים. זה ישתנה מעכשיו וזה יחליש עוד יותר את החלשים שאין להם את היכולת לייצר את הסדרנות.
"לי זה טוב, אני שמח מאוד שזה קורה, כי זה יחזק אותי. אני יודע לשלם טוב לעובדים. בטווח הארוך אני אקח יותר עובדים אליי. אבל אם מסתכלים על המהלך הזה מבחינת יעילות - זה לא מהלך חכם. יכול להיות שהמהלך הזה צריך היה להיעשות, אבל לא בצורה הזאת. יש פה חוסר שימת לב למי אלה הסדרנים, רבים מהם אוכלוסייה בוגרת שתחליט לפרוש ולא תחזור לשוק העבודה. פספסת עובדים".
כשנשאל בפאנל שבו השתתף בכנס - מה יקרה בשוק מבחינת הצרכן? השיב: "אני חושב שבהחלט זה יגרום להתייקרות. אנחנו כבר חווים את זה עם העובדים - אנחנו משלמים יותר. זה יתגלגל למחירים. זאת בכלל תקופה לא פשוטה. צריך שהמדינה תוריד את הריבית ומהר".

"השינוי לא מטיב עם הצרכנים ולא מטיב עם היצרנים הגדולים"

רמי לוי השתתף גם הוא בכנס, ואמר בתגובה לדברי יוחננוף: "אצלנו המחירים לא יעלו בגלל הנושא הזה", אבל גם הוא מתנגד למהלך כפי שיצא לפועל. "לא נעלה מחירים בגלל זה. יש מחסור של עובדים אבל זה לא יביא אותנו לעליית מחירים".
ל-ynet אמר לוי: "זה לא מטיב עם הצרכנים וזה לא מטיב עם היצרנים הקטנים. כי כל יצרן גדול - גם משרת את היצרן הקטן בסידור. ליצרן הקטן (שמשלם לגדול על הסדרנות - מ.ק) יש את הגב של היצרן הגדול בסידור וזה גב חזק. הוא יודע שהגדול בוודאות יסדר את המוצרים שלו על המדף לפי הסיכום ביניהם. עכשיו אי אפשר לדעת לאיזה כיוון זה יילך. אנחנו בכל מקרה נסתדר וגם נקדים את סדרנות מוצרי החלב לפני 1 בינואר".
בראיון שנערך איתו ועם בתו יפית אטיאס מנכ"לית רמי לוי שיווק השקמה בכנס, לוי עקץ את שופרסל על שינוי שם המותג הפרטי שלה מ"שופרסל" למותגים שלא מזוהים עם הרשת: "לנו יש שקיפות, לא נקרא למותג הפרטי בשם אחר כדי להסתיר. האסטרטגיה במותג הפרטי היא להביא מוצר שלא יהיה פחות טוב במחירים נמוכים".
2 צפייה בגלריה
יפית לוי-אטיאס עם אביה רמי לוי
יפית לוי-אטיאס עם אביה רמי לוי
יפית לוי-אטיאס עם אביה רמי לוי
(צילום: אוראל כהן)
לוי גם אמר שהוא תומך בביטול סימון המחירים ומעבר לצגי מחיר אלקטרוניים: "הם יתנו שקיפות מלאה. העובדים לא פעם ולא פעמיים טועים (בסימון - מ.ק). הצג ייתן 100% מידע. ככה פועלים באירופה".

"הממשלה? בוכה ומייקרת"

גורמים עסקיים נוספים בענף הקמעונאות התייחסו בכנס ליוקר המחיה. נשיא איגוד לשכות המסחר שחר תורג'מן, אמר בכנס כי באירופה המע"מ על המזון הוא בין 0 ל-8% ובישראל הוא 18%. "זה כבר פער של 10%. גם הכשרות מייקרת את המוצרים. והממשלה? בוכה ומייקרת. המע"מ, החלב, הארנונה, מיסי הבריאות, הביטוח הלאומי ועוד ועוד. עושים כאן אקסלרציה ואז באה הממשלה מגלגלת את האחריות למגזר העסקי".
תורג'מן אמר שהוא מתנגד בחריפות לרפורמה בנושא הרווחים הכלואים, שתעשיר לטענתו את יועצי המס ושהורסת את שיטת המיסוי הדו שלבית שנהוגה בכל מדינות המערב. לטענתו יש חשיבות לכלוא את הרווחים בחברות עבור "רכישת ציוד ומכונות, כח אדם, שמירת מזומנים לשנים שחונות וקבלת אשראי מהבנקים".
עוד אמר כי "בכל מקום בעולם אנשי עסקים מקבלים מקום של כבוד והערכה, רק בישראל מייצרים להם תדמית שלילית. בעלי עסקים הם יזמים, בלי היזמות שלהם יהיה קשה לכלכלה הישראלית לשרוד, המגזר העסקי הוא המנוע האמיתי של המשק והגיע הזמן שגם יתייחסו אליו ככזה״.