על רקע הודעת נשיא טורקיה רג׳יפ טאיפ ארדואן על עצירת היבוא והיצוא בין טורקיה לישראל בשל המלחמה בעזה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ הודיע הערב (חמישי) על העלאת המכסים על היבוא מטורקיה לגובה 100% מכס. השר מסר כי יביא את ההחלטה לאישור הממשלה.
על פי ההחלטה, יבוטלו כל שיעורי המכס המופחתים החלים על סחורה המיובאת מטורקיה לישראל לפי הסכם לכינון אזור סחר חופשי בין מדינת ישראל לבין הרפובליקה של טורקיה. בנוסף, יוטל מכס על כל מוצר המיובא מטורקיה לישראל בשיעור של 100% מערך הסחורה בנוסף לשיעור המכס הקיים.
1 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ב פרלמנט ב אנקרה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ב פרלמנט ב אנקרה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
(צילום: Murat Cetinmuhurdar/PPO/Handout via REUTERS)
על פי נוסח ההחלטה שתובא לאישור הממשלה, מוצע שקביעה זו תהיה כהוראת שעה שתוקפה עד למועד תום תקופת כהונתו של נשיא טורקיה הנוכחי, שעומד מאחורי ההחלטות נגד ישראל וכלכלתה.
גורמים מענף המסחר והיבוא תקפו את ההחלטה. שחר תורג׳מן, נשיא איגוד לשכות המסחר, פרסם פנייה פומבית אל סמוטריץ': "אדוני שר האוצר, קיבלנו בתדהמה את הצעת ההחלטה שלך בעניין הטלת 100% מכס על מוצרים מטורקיה. לצערנו החלטה זו אשר מונעת מכעס ונקמה אינה משקפת את הלך הרוח במגזר העסקי. עם סיסמאות של כבוד לאומי לא הולכים למכולת ולא נלחמים ביוקר המחייה. מי שהצהיר בעבר שטובת הציבור והנטל שעל כיסו עומדים לנגד עיניו מוטב שיתנהל מאחורי הקלעים בדיסקרטיות ובאפקטיביות. לא כך מנהלים משברים ולא כך פותרים סיכסוכים. יש לנו מספיק חזיתות להילחם מולם, הנח לנו לנהל את המאבק בחזית העסקית".
ההחלטה תביא לביטול חלק גדול מחוזי היבוא מטורקיה לישראל שכן לא תהיה כדאיות לצרכנים בישראל לרכוש מוצרים מטורקיה מחיר מופרז. יחד עם זאת, מס כזה על חומרי גלם עלול לגרום לצורך לייבא חומרי גלם זהים יקרים יותר ממדינות אחרות.
היבוא הישראלי מטורקיה הסתכם בשנה האחרונה ב-5.7 מיליארד דולר אולם בשל האמברגו התחזיות היו שהיבוא ייחתך השנה לכ-3 מיליארד דולר. כעת ההערכות הראשונות הן שהיבוא יפחת לכ-1.5-2 מיליארד דולר, כאשר סחורות וחומרי גלם בכמיליארד דולר כבר יובאו בארבעת החודשים הראשונים.
(צילום: ליאור שרון)

בלשכת שר האוצר טוענים כי "נראה כי גם אם יתכנו שיבושים זמניים בטווח הקצר, הדבר יוביל לגיוון מקורות היבוא. גיוון מקורות האספקה על ידי יבוא ממדינות ומאזורים גאוגרפיים שונים עשוי לשפר את חוסן שרשראות האספקה של ישראל מפני הפרעות ושיבושים, בין אם מקורם באירועים גאו-פוליטיים, איומים על נתיבי התובלה והאספקה, שינויים בהיצע ובביקוש העולמיים, או בשינויי אקלים, ובכך עשוי לתרום לחיזוק חוסנה של התעשייה הישראלית ויכולתה להתחרות בשווקים גלובליים".
בין היתר מוצע בהחלטה להנחות את שר הכלכלה, שר החוץ ושר האוצר לנקוט בצעדים הנדרשים לחיזוק התעשייה הישראלית וסיוע לגיוון מקורות היבוא של ישראל בהתייחס למוצרים שמיובאים כיום מטורקיה לישראל, זאת בכדי ליצור חלופות ולהפחית את התלות של המשק הישראלי ביבוא מטורקיה.
על פי סקר התאחדות התעשיינים בישראל, וכן על פי ניתוח שבוצע לפי לשכת שר האוצר, המדינות שיכולות להוות חלופות רלוונטיות עבור היצרנים בישראל ביבוא הן סין, מזרח אירופה, יוון, גרמניה, קפריסין, טאיוואן ועוד.
שר האוצר סמוטריץ׳: "העלאת המכס על היבוא מטורקיה היא תשובה ציונית הולמת לארדואן. נשיא טורקיה ארדואן עומד בחזית ההגנה על מפלצות חמאס דעאש שביצעו את הטבח הנורא בשביעי באוקטובר ובהצהרותיו הפומביות מערער על זכותה של ישראל להגנה עצמית. הודעתו על עצירת היבוא לישראל מהווה הכרזת חרם כלכלי והפרה חמורה של הסכמי סחר בינלאומיים עליהם התחייבה טורקיה. יותר מידי שנים מדינת ישראל הבליגה מול האנטישמיות של ארדואן. לא במשמרת שלי. יש לנו כבוד לאומי וגאווה לאומית וכלכלה חזקה שלא צריכה טובות ובוודאי שלא לפרנס את מי שנלחם נגדה. אם בתום תקופת כהונתו של ארדואן אזרחי טורקיה יבחרו מנהיג שפוי ולא שונא ישראל ניתן היה להחזיר את מסלול הסחר עם טורקיה לדרך המלך".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, ד״ר רון תומר, מסר בתגובה: "הצעד הנו תגובה ישראלית הולמת לסולטן הטורקי שמסמנת לו ולכל העולם שישראל לא תעבור על פגיעה כלכלית בה ללא תגובה".
ד״ר תומר הוסיף כי מדינת ישראל היא מדינה ריבונית שעומדת בהסכמי הסחר שלה ומקיימת כלכלה פתוחה מול כל העולם. "ארדואן צריך להבין שלא ניתן לגחמותיו לנווט את יחסי הסחר ושיש מחיר לצעדים חד צדדיים. לכן כל עוד הוא מכתיב את המדיניות הכלכלית ניתן ורצוי לותר על התועלת שבשוק הטורקי. אני קורא לממשלת ישראל לאמץ את ההחלטה וליישמה באופן מיידי. התאחדות התעשיינים פועלת לסייע באיתור חלופות יבוא לתעשיינים ולהגביר את כושר היצור הישראלי".