מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר שיפורסם מחר (ג') בערב צפוי להיות נמוך, אולם למרות זאת הוא יעלה כנראה את שיעור האינפלציה השנתית, ולקרב אותה לרמה של 4% בשנה.
מדד חודש ספטמבר אשתקד, ממש לפני פרוץ המלחמה, היה נמוך במיוחד וירד בשיעור של 0.1%. המשמעות היא שכל מדד ממדד אפס ובוודאי מדד חיובי יגרמו לעליית שיעור האינפלציה השנתי מ-3.6% לשיעור גבוה יותר.
רוב כלכלני הבנקים ובתי ההשקעות מעריכים שמדד ספטמבר יהיה מדד אפס או שיעלה רק ב-0.1%. מדד אפס בספטמבר חוזים בין השאר בתי ההשקעות מיטב ולידר שוקי הון.
1 צפייה בגלריה
הסתערות על סופרים בראשון לציון
הסתערות על סופרים בראשון לציון
(צילום: אופיר שמיר)
עם זאת אותם כלכלנים חוזים חריגה מיעד הממשלה השנתי לאינפלציה בישראל – 1% עד 3% - במהלך רוב שנת 2025. בלידר שוקי הון צופים ל-12 חודשים קדימה אינפלציה של 3.3% בישראל. בבנק ישראל חוזים שהאינפלציה בראשית 2025 תהיה כבר גבוהה מ-4%.
רבים מהכלכלנים מסייגים את התחזיות שלהם בשל סעיף מרכזי במדד המחירים לצרכן שמהתל לאחרונה בחזאים – מחיר הנסיעות לחו"ל. בשל מיעוט של טיסות עלו המחירים באופן משמעותי והם השפיעו בחלק מהמדדים בשיעורים של 0.2%-0.3% על עליית המדד. חריגה במחירי הנסיעות לחו"ל בספטמבר, שבו הפסיקו חברות רבות לטוס לישראל והחברות הישראליות העלו מאוד את המחירים, עלולה להקפיץ את מדד המחירים לחודש החולף.

חשש: אינפלציה של 4.5% בראשית 2025

יצוין שהתחזיות הלא אופטימיות ביחס לאינפלציה בישראל בעת הקרובה נובעות בעיקר ממדדי המחירים לצרכן בחודשים הראשונים של המלחמה. אמנם מדד אוקטובר 2023 עלה בשיעור של 0.5% אולם גם השנה מדד אוקטובר, מדד ימי החגים, צפוי לעלות בשיעור דומה.
הבעיה של עליה בשיעור האינפלציה השנתי תהיה בשל המדדים הבאים: מדד נובמבר אשתקד ירד ב-0.3%, מדד דצמבר ירד ב-0.1% ומדד ינואר 2024 היה מדד אפס. השנה התחזית היא למדדים חיוביים של 0.1%-0.4% בחודשים הללו, מצב שעלול להעלות את האינפלציה השנתית בישראל בראשית 2025 אף לשיעור של כ-4.5%
בבנק מהגדולים באירופה, הדויטשה בנק, מעריכים כעת שהאינפלציה בישראל תעלה באופן ברור בחודשים הבאים, אולם בדוח על ישראל שפרסם הבנק הגרמני נאמר כי "הצהרת הוועדה המוניטרית והתיקונים בתחזיות משקפים גישה זהירה מצד בנק ישראל לעתיד. התוכנית היא לשמור על מדיניות מוניטרית הדוקה לאורך זמן, ולא לבצע העלאות ריבית, אפילו אם האינפלציה צפויה להמשיך לעלות ולהישאר ברמות גבוהות לפחות עד המחצית השנייה של 2025".
לדברי כלכלני הדויטשה בנק "זה תואם לתחזיות המעודכנות שלנו, בהן אנו מצפים שבנק ישראל ישמור על הריבית ללא שינוי עד לרבעון השלישי של השנה הבאה, לאור המתיחות הגיאופוליטית המתמשכת וההשלכות על הדינמיקה הפיסקלית ותחזית האינפלציה".