לאחרונה נדחה ערר שהגישה המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור נגד החלטה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז חיפה, שנתנה תוקף לתוכנית חדשה הנוגעת לתוספת מבני מגורים, מסחר, משרדים ושטחים ציבוריים ברחוב המעלה ביישוב.
ב-2017 התקבלה תוכנית מתאר כוללת שחלה על אחד המתחמים ההיסטוריים בפרדס חנה, שבו נמצא גם רחוב זה. נקבע בה כי היקף הצפיפות באזור יהיה שלוש יחידות דיור לדונם, והבנייה תהיה בהיקף של שתי קומות. עוד נקבע כי זכויות הבנייה שיאושרו יהיו עד 48%.
1 צפייה בגלריה
פרדס חנה-כרכור. ארכיון
פרדס חנה-כרכור. ארכיון
פרדס חנה-כרכור. ארכיון
(צילום: Hertzel Aviv )
במרץ האחרון התקבלה התוכנית שבמחלוקת: ביחס לאחד המגרשים ברחוב, ששטחו 1.8 דונם, נקבע בה כי יוקמו בו שני מבנים בני שבע קומות ו-30 יחידות דיור. בדברי ההסבר צוין כי מדובר באזור הסמוך למרכז המושבה, שמתאפיין בהתחדשות עירונית ועירוב שימושים.
בערר שהגישה המועצה המקומית לוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה נטען שמדובר בפריצה חריגה ולא סבירה של תוכנית המתאר הכוללנית. לטענתה, נקבעו מספר יחידות דיור לדונם וציפוף גבוהים מהמותר על פי תוכנית המתאר הכוללת, שאושרה רק ב-2017 ואמורה לחול עד שנת 2030. היא הדגישה שהמגרש גם לא עומד בקריטריונים של תוכנית להתחדשות עירונית כך שאין הצדקה להגדלת הציפוף.
מנגד טענו הוועדה המחוזית ובעלי הזכויות במקרקעין כי אין מניעה לסטות מהוראות התוכנית הכוללת על רקע שיקולים תכנוניים רלוונטיים. הם הדגישו שהתוספת נדרשת לאור הגידול הצפוי באוכלוסיית היישוב והצורך להימנע מפגיעה בשטחים ירוקים.
הוועדה הוסיפה שהשטח נמצא על ציר במרכז פרדס חנה-כרכור והמקום מהווה מוקד משיכה לתושבים. צוין שבצירים ראשיים שבהם עוברת תחבורה ציבורית, נדרשים עיבוי והגדלת צפיפות וכי ההחלטה לא חורגת מבינוי קודם שאושר בסביבה.
עו"ד גיא יקותיאלעו"ד גיא יקותיאל
ואכן, ועדת המשנה לעררים, בראשות עו"ד שולי אבני-שוהם, דחתה את הערר. היא הבהירה שתוכנית המתאר קובעת מדיניות תכנון כוללת, ולאחר אישורה יכולות הוועדות המקומיות לקבל את מלוא סמכויות התכנון, ולקדם ולאשר תוכניות מתאר מקומיות מתאימות.
אמנם הוועדה המקומית לא יכולה לאשר תוכנית מפורטת העומדת בסתירה לתוכנית הכוללנית, אך מבחינת סמכות הוועדה המחוזית אין מניעה על פי החוק שהיא תסטה מההוראות. עם זאת, יש לעשות שימוש בסמכות זו במשורה, במקרים הפרטניים המתאימים לכך.
במקרה זה קבעה הוועדה שאכן מדובר במגרש ייחודי שמאפייניו מאפשרים ציפוף משמעותי גבוה מזה שנקבע בתוכנית המתאר הכוללנית. זאת, לנוכח גודלו של המגרש, מיקומו על דרך ראשית בסמיכות לאזור מרכז העסקים של היישוב, כאשר התוכנית צפויה להביא למיצוי משאב הקרקע ולתועלות משמעותיות.
"מדובר בעיבוי מתבקש שהתועלת הציבורית שלו בהוספת יחידות דיור אינו מסתכם באי התאמה לתוכנית הכוללנית, אלא מעבר לכך, שכן העיבוי מתכנס לחריגה מאוזנת מהתוכנית הכוללנית במגרש אחד בלבד, באופן התואם למאפייני הבינוי במרחב עירוני", סיכמה הוועדה.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המועצה המקומית: עו"ד יניר גור ממשרד עורכי דין עפר שפיר ושות' • ב"כ הוועדה המחוזית: עו"ד ירון לנדאו • ב"כ בעלי הזכויות במגרש: משרד עוה"ד הררי, טויסטר ושות' • עו"ד גיא יקותיאל עוסק בתמ"א 38 • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין