"לרכוש דירה או בית למגורים זה עול ולא נכס. אני חושב שכולם זכאים לבית לגור בו, אבל החלום לבעלות על הבית שבו אתה גר הוא אשליה. למה? כי בית שבו אתה גר לא עושה כסף".
כתבות נוספות למנויי +ynet:
הדובר הוא גרנט קרדון, 63, יזם ואיש עסקים אמריקאי, מומחה למכירות, מנכ"ל קרן ההשקעות "קרדון קפיטל", ומרצה בכל העולם. קרדון פועל בשוק הנדל"ן האמריקאי וחתום על מספר מדריכים שהפכו לרבי-מכר בעולמות הניהול והמכירות (שלושה מהם תורגמו גם לעברית). הוא בעליהן של שבע חברות פרטיות ומחזיק פורטפוליו של נכסי נדל"ן בשווי של מעל שני מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
נכס נדל"ן
נכס נדל"ן
''אנשים מאוד עשירים לא מחזיקים את הבית שלהם בבעלותם''. נכס נדל''ן
(צילום: אלעד גרשגורן)
כמי שמנהל את כל האופרציה הזו, מסביר קרדון כי הגישה שלו מחייבת מבט אחר, פחות שבלוני, על השוק, שמתאים גם לשוק הנדל"ן הישראלי. "להיות הבעלים של הבית שאתה גר בו – זה לוקח ממך את אחד הדברים החשובים: את הגמישות לגבי מקום וסביבת המגורים שלך. אני תמיד אומר לאנשים ששואלים אותי האם לקנות בית גדול למגורים, שיותר כדאי לקחת את הכסף, לקנות איתו עשר דירות להשקעה, ולגור בשכירות. אני לא מאמין שנכון להיות תקוע במקום אחד לאורך שנים רבות.
"יש לי אישה, אלנה, ושתי בנות, ואנחנו שוכרים במקום שאנחנו רוצים להיות בו עכשיו. בינתיים זה מיאמי ביץ׳, פלורידה. אני מעדיף לקנות בתים ולהשכיר לאנשים אחרים. אנשים מאוד עשירים לא מחזיקים את הבית שלהם בבעלותם".
הקשר הישראלי של קרדון נוצר בעקבות חיבורו לרשת תיווך דירות בינלאומית, eXp, שנכנסה באחרונה לפעילות בישראל (ראו הרחבה בהמשך). קרדון מלווה את סוכני הרשת ומעניק להם הדרכה אונליין ובאמצעות נציגיו בתחום הנדל"ן והמכירות. כך יעשה גם בישראל.
מה אתה ממליץ למשקיע הישראלי בנדל"ן?
"ראשית - אסור לכם להתפשר על המיקום. הרבה חושבים תמיד שנכון לקנות בזול ולמכור ביוקר. אבל הדבר היותר חשוב הוא המיקום; אני קונה נכסים במיקום טוב גם אם לא מדובר בנכס הכי זול. בשיא מגיפת הקורונה, בנכסים שלי היו 98 אחוזי תפוסה, כי כולם במקומות טובים.
"יש עוד דרך לדעת האם העסקה טובה – כשקונים בהלוואה; אם המלווה לא מרוצה, גם אני לא מרוצה. נכסים טובים לא חוזרים לבנק והבנקים כבר לא עושים שטויות מאז 2008".
2 צפייה בגלריה
בדיקה של מסמכי תכנון הדירה
בדיקה של מסמכי תכנון הדירה
''נדל''ן זה מצוין, וזה יכול להיות נכס מכל סוג – העיקר שהוא קיים וממשי''
(צילום: Shutterstock)
עוד נקודה שמעלה קרדון קשורה גם לאוכלוסייה באזור הנכס ולהתפתחות המתחם: "תמיד כדאי לחפש אזור שנמצא בצמיחה. אנשים יכולים וגם רוצים לשלם כדי לגור שם. אזור בצמיחה מושך אנשים".
הוא טוען גם, בניגוד למגמה הרווחת בשוק הנדל"ן הישראלי שמאמין בשכירות ארוכת טווח, שבראייה של המשקיע הפרטי – שכירות קצרת טווח היא הנכונה יותר: "אני מעדיף שכירות של שנה. לא רוצה תקופות ארוכות של חמש עד עשר שנים. אני רוצה ליהנות משכר הדירה שיעלה".
"יש המון אנשים, שגרים בבתים שהם יכולים להרשות לעצמם, ועושים בדיוק מה שלימדו אותם: לעבוד קשה, לקנות בית, ואז לחסוך לפנסיה. ואלו עצות גרועות"
מההרצאות שלו ברחבי העולם הוא למד דבר או שניים על הרגליהם של בני אדם. רוב האנשים, הוא אומר, פשוט חיים כמו שלימדו אותם בבית, בתבנית קבועה שהפכה להיות הנורמה, ואחת המטרות שלו היא לגרום להם לחשוב אחרת: "אני חושב שרובנו לא חונכנו נכון. אנשים לא טיפשים או עצלנים; יש המון אנשים חכמים וטובים, שגרים בבתים שהם יכולים להרשות לעצמם. אבל הם עושים בדיוק מה שאומרים להם ומה שלימדו אותם כל השנים: לעבוד קשה, לקנות בית, ואז לחסוך שוב לפנסיה. אותה התבנית. וכל אלו הן עצות גרועות.
"קחו למשל את וול סטריט ושוק המניות, זה הרי כמו ללכת לקזינו. בפעם הראשונה שהייתי בלאס-וגאס אמא שלי אמרה לי: 'מה שהם מציעים שם - אל תיקח'. אותו דבר עם וול סטריט – למה להקשיב להם? בהרצאות שלי אני מנסה להסביר לאנשים שעד היום הם קיבלו עצות לא טובות; אני מנסה להעיר אותם שיחשבו קצת אחרת, ויתחילו להשקיע".
בישראל ידריך קרדון בשיטה שהוא מקדם את הסוכנים המקומיים של סוכנות התיווך eXp דרך נציגותו בישראל, "בי ריץ' מיינדסט". האם מקצוע המתווך דומה בישראל ובארה"ב? מתברר כי בארה"ב דמי התיווך הם עמלה מוסכמת ומקובלת, וכך גם תפיסת הקהל הרחב את המתווך ואת המקצוע, לעומת היחס המפוקפק שמפגינים בישראל למקצוע התיווך והתחושה שלא פעם השימוש במתווך לא חיוני.
"האם אני אוהב לשלם למתווך?" פותח קרדון, "התשובה היא לא. אני משלם לו כי אני רוצה את הנכס. יש הרבה קמצנים שלא רוצים לשלם, ולפעמים הם צודקים, כשהמתווך לא מקצועי ולא נותן את המענה. למה שאשלם למתווך אם הוא לא מקצועי? וזו המטרה שלי כאן. אם אתה מתווך מקצוען – ואתה מוכר בית – אתה צריך לדעת את כל הפרטים שהלקוח רוצה או צריך לדעת. ברגע שאני מאמן את הסוכנים, אני רוצה שיהיו הטובים ביותר. הם צריכים להיות בקיאים בפרטים, והם צריכים לדעת איך לדבר עם כל סוגי האנשים ואיך להתמודד עם השאלות והפחדים".
"גם אני לא אוהב לשלם למתווך. אני משלם לו כי אני רוצה את הנכס. יש הרבה קמצנים שלא רוצים לשלם, ולפעמים הם צודקים, כשהמתווך לא מקצועי"
מה הטיפ החשוב ביותר שאתה יכול לתת למשקיע המתחיל - בני זוג או הצעיר והצעירה, שנמצאים בתחילת דרכם בחיים?
קרדון מחלק את התשובה לשלושה חלקים: "ראשית צריך להשקיע בעצמך; ללמד את עצמך, לדאוג לחינוך, ולהיות מודעים לחשיבות של הידע. הדבר השני הוא להקים עסק ולהיות טובים בזה. אתה זה העסק שלך, ושיווק עצמי הוא הדבר הכי חשוב. הדבר השלישי הוא להשקיע במשהו מוחשי, בנכס אמיתי. נדל"ן זה מצוין, וזה יכול להיות נכס מכל סוג – העיקר שהוא קיים וממשי".
חברת eXp היא חברת תיווך נדל"ן בינלאומית הפעילה ב-17 מדינות עם למעלה מ-67 אלף סוכני נדל"ן בכל העולם, שנסחרת בנאסד"ק בשווי של למעלה מ-7 מיליארד דולר.
ל-eXp מודל פעילות שונה מסוכנויות הנדל"ן המוכרות לנו בארץ: אין לה סניפים פיזיים או זכיינים מקומיים, מלבד הנציגות המרכזית של החברה בכל מדינה. במקום זאת, היא מבוססת ענן, מה שמפחית את עלויות התפעול שלה ושל הסוכנים, ומעניק להם תמיכה בדמות מגוון של פתרונות וכלים דיגיטליים. eXp ייחודית גם בכך שהיא מתגמלת את הסוכנים במניות החברה, מה שלא מקובל בתחום הנדל"ן.
החברה החלה לאחרונה לפעול בארץ בהובלת מאיר גלוזברג, שעומד בראש התאחדות המתווכים הארצית "דרך ארץ", והיא נמצאת, נכון להיום, בשלב גיוס המתווכים.