צילום של 5 דקות רנדומליות בצומת אחד בתל אביב ביום שבת: 5 עבירות לפחות של שליחי וולט

רחובות הערים נהפכו כבר מזמן לזירת מלחמה בין כלי הרכב, רוכבי האופניים, הכלים החשמליים והולכי הרגל, בשל היעדר תשתיות מתאימות והעדפה כמעט תמידית לכלי הרכב הפרטי. בשנים האחרונות נסללו אמנם שבילי אופניים - בעיקר בתל אביב - אבל נראה כי המצב רק מחמיר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסיבה לכך נעוצה בין היתר בגידול עצום במספר השליחים שנמצאים בכבישים, שחלקם הגדול מצפצפים על חוקי התנועה, ומסכנים את עצמם ואת הולכי הרגל שסביבם כדי להגיע למשלוח הבא - בין אם מדובר בקטנוע, אופניים חשמליים או קורקינט.

"השליח סרב לתת פרטים מזהים, סרב לשלם על הנזק וברח מהמקום"

נועה, תושבת ת"א, חוותה את אותו מפגש כשנסעה על אופניה בשביל האופניים ברחוב אבן גבירול לכיוון דרום ממש מטרים ספורים מעיריית תל אביב. השביל נחשב למיושן ופחות בטיחותי מפני שהוא מסומן על המדרכה ללא הפרדה מתאימה, כשהוא אמור להיות חד סטרי בכל צד של הרחוב. עם זאת, בשל חוסר פיקוח, רוכבים רבים נוסעים בו נגד כיוון התנועה.
כשנועה רכבה באותו שביל יחד עם ילדיה שנסעו אחריה, טס מולה לדבריה שליח של וולט על אופניים חשמליים ופגע בה ישירות כשהוא נוסע נגד כיוון התנועה. "ראיתי שהוא לא סוטה מהשביל או מאט", היא מספרת. "הוא התנגש בי בעוצמה רבה וכל הגלגל הקדמי של אופניי התעקם ומה שהיה לי בסל הקדמי עף החוצה לרצפה. הילדים שהיו מאחורי נפלו לרצפה ובנס לא נפגעו".
2 צפייה בגלריה
וולט שליחים עבירות תנועה
וולט שליחים עבירות תנועה
נגד הכיוון באמצע הצומת. "אין עם מי לדבר"
אבל כאן רק החלה הסאגה שמדגימה בדיוק את חוסר האונים של האזרחים במדרכות ובשבילים מול השליחים - שבמקרה של וולט כלל לא מועסקים על ידה באופן ישיר, ובמקרה שמדובר באופניים חשמליים או קורקינט גם אינם מזוהים. "השליח סרב להתנצל, סרב לתת לי פרטים מזהים וסרב לשלם על הנזק שגרם", היא מספרת. "לבסוף הוא ברח מהמקום".
נועה, שנאלצה כמובן לשלם על תיקון האופניים, ניסתה להיעזר במשטרה ובחברה כדי לנסות ולקבל "פיצוי על הנזק וגם קצת צדק".
"הגשתי תלונה במשטרה וכתבתי לוולט שחזרו אלי בשיחת טלפון. הנציגה אמרה שהם רואים התנהגות כזו בחומרה רבה כי זו לא ההתנהגות שהם שואפים לה, אבל האחריות היחידה שהיא לקחה על המקרה הייתה לומר לי שאשיג לה צילומים, על מנת שידעו מי השליח ויוכלו לפטר אותו כי הם לא רוצים לעבוד עם אנשים כאלה.
"לאחר מכן פניתי לוולט עוד מספר פעמים בניסיון להשיג פיצוי לנזק שנגרם לי. הפנייה האחרונה הייתה לפני כשבועיים ועד כה לא קיבלתי מהם שום מענה לא במייל ולא בטלפון. גם אני הייתי לקוחה של וולט עד המקרה הזה אבל לא עוד. אני לא מוכנה לתמוך יותר במצב הזה שהשליחים של וולט ממשיכים לנסוע בדרכים באופן מסוכן ביותר, מבצעים עבירות תנועה רבות, מסכנים את עצמם ואת כל סביבתם, ואין עם מי לדבר".

"החלקתי עם הקטנוע ויותר עניין אותם מי ייקח את המשלוח במקומי"

כמובן שהנהיגה המסוכנת בכבישים ובמדרכות אינה נחלתם היחידה של שליחי וולט, שלהם צריכה להיות גם אחריות אישית ושיקול דעת, אך משיחות של אותם שליחים עם ynet עולה שמודל ההעסקה שלהם מתגמל על ריבוי משלוחים בכמה שפחות זמן - ולמרות שבחברה מצהירים שדורשים מהשליחים לנסוע בזהירות ובהתאם לכללי התנועה, הכסף "מדבר" והתגמול, הם אומרים, מכווין לנהוג אחרת.
תיעוד: שליחי וולט מצפצפים על חוקי התנועה
(קרדיט: אור ירוק)
בוולט מתאמצים לשמור על כך שלא יהיו יחסי עובד-מעביד בין החברה ובין שליחיה, בשונה ממודל העסקה של שליחי מסעדה או חברת משלוחים, והם יכולים לעבוד כעצמאים או תחת חברות קבלן שעובדות עם החברה, שעל סביב חלק מהן תלונות חמורות מצד עובדים, שפורסמו ב-ynet בשנה שעברה.
ד', שליח בחברה, מסביר כי על כל משלוח הוא מקבל 18 שקלים ומקבל גם בונוס על מרחק. לדבריו, הוא יכול לעבוד בשני אופניים - או לקחת משלוח לכתובת מסוימת, או לקחת "באנדל" - כמה משלוחים שכתובת המשלוח נמסרת לשליח רק לאחר שמסר את המשלוח הקודם, וכך להגדיל את סיכוייו למסור יותר משלוחים בתא שטח קטן יותר ולהשתכר ביותר כסף בכל שעה.
2 צפייה בגלריה
שליחי וולט מחוץ למסעדה בתל אביב
שליחי וולט מחוץ למסעדה בתל אביב
"לשכר ולגמישות יש מחיר". למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום: דנה קופל)
"אם אתה מקבל 18 שקל למשלוח, אתה יכול להספיק 4-6 משלוחים בשעה ויש לך גם בונוס על מרחק - אין בעיה להגיע גם ל-100 שקל לשעה", סיפר. המשמרות בוולט לדבריו לא מוגבלות בשעות ושליח שעובד 12 שעות ביום באופן גמיש יכול להגיע אפילו ל-20 אלף שקל בחודש, לפני ניכויים שמשלם העובד לרבות כלי התחבורה, דלק, מיסוי ועמלה של חברת כח אדם, אם הוא עובד דרכה.
כידוע, לשכר ולגמישות יש מחיר שבא לידי ביטוי בתנאים הסוציאליים של השליחים - גם במקרה של תאונת דרכים שהשליח עובר במהלך עבודתו.
בוולט מסבירים שביטחו את 9,000 השליחים בחברה בביטוח תאונות אישיות, אך ביטוח זה מעניק הגנה ופיצוי פחותים ביחס למה שמקבלים שכירים. גם הגמישות עומדת לרועץ - חלק מהשליחים מדווחים על עייפות ועל שעות עבודה רבות בכבישים כדי לעשות יותר כסף. למעשה חוקי המגן במשפט העבודה שנועדו להגביל את שעות העבודה, לבסס הפסקות, לתת הגנה סוציאלית לעובד - כל אלו נחלשים באופן משמעותי בהיעדר יחסי עובד מעסיק ותחת שעות העבודה ה"גמישות".
"במהלך עבודתי בוולט החלקתי עם הקטנוע ואין לך עם מי לדבר במצב כזה. אנחנו מתנהלים מול צ'אט באפליקציה אבל לא הגיע לי פיצוי וכל העלויות היו על חשבוני. יצאתי בריא ושלם אבל יש גם סיפורים מזעזעים שקרו לחברים שלי שנותרו ללא פיצוי. בצ'אט יותר עניין אותם ששליח אחר יתאם איתי את האיסוף של האוכל כדי שיגיע ללקוח בהקדם", סיפר ד'.
לדבריו, "בגלל שהשכר נוצר מתגמולים - הוולטרים משוגעים. תמיד אומרים לנו לשמור על חוקי התנועה, אבל אנשים רוצים לעשות יותר משלוחים בכל שעה, ואז נוסעים מהר ועוברים על החוק. לעשות יותר משלוחים גם מגדיל את הסיכוי לקבל טיפים, אז עולים על המדרכה, נוסעים מעל המהירות המותרת, גונבים רמזור אדום. אני מכיר שליחים שרק עברו לתל אביב וכבר לוקחים קורקינט שיתופי ועובדים עליו 12 שעות בלי קסדה".
בקבוצות השליחים ברשתות החברתיות עולות טענות דומות. כשאחד השליחים שאל אם כדאי לו לעבור מחברה מתחרה לוולט, המליץ לו שליח אחר: "לטווח הרחוק אין הרבה הבדל מבחינת כסף. אם אתה רוצה לעשות כסף לטווח הקצר זה אומר לקרוע את התחת ולשרוף אדומים ולסכן את עצמך יותר בדרכים אז זה וולט".

"לחברות המשלוחים יש אחריות ישירה לנהיגה של השליחים"

בוולט כאמור מדגישים שנעשות הכשרות לשליחים, הורחב ביטוח התאונות האישיות ונעשים מהלכים פנימיים כדי לטפל בבעיה, אבל בינתיים תיעודים רבים שבהם שליחי וולט מבצעים עבירות תנועה ומסכנים את עצמם ואחרים נערמים אצל עמותת אור ירוק. ארז קיטה, מנכ"ל העמותה, אמר כי "בשנה וחצי האחרונות, בשל וירוס הקורונה, ענף השליחים חווה עליה חדה מאוד בביקוש ובהתאמה גם במספר המועסקים. במקביל לכך אנחנו רואים גם עליה בעבירות התנועה שהשליחים מבצעים בדרכם למסירת המשלוח: מעבר באור אדום, רכיבה על גבי המדרכה, נגד הכיוון ועוד עבירות נוספות".
ארז קיטהארז קיטהצילום: אור ירוק
לדבריו, "מצד אחד השליחים מחוייבים להעביר את המשלוח במהירות הגבוהה ביותר כדי לרצות את הלקוח, את המעסיק וגם להספיק לבצע עוד משלוח ולהרוויח יותר כסף. מצד שני, בשל אופן העבודה שלהם, הם מבצעים עבירות תנועה אשר מסכנות בראש ובראשונה את חייהם שלהם וגם את חייהם של הולכי הרגל ושאר משתמשי הדרך. לחברות המשלוחים יש אחריות ישירה לנהיגת השליחים, הם מתפרנסים מכך ולכן עליהם לדרוש מהשליחים לנסוע על פי החוקים. עליהם לקיים הדרכות בטיחות תקופתיות לשליחים, לוודא שכולם רוכבים עם קסדה ובצורה בטוחה. ככל שבטיחות השליחים תהיה בראש סדר העדיפויות של חברות המשלוחים כך נוכל לצמצם את תאונות הדרכים ולאפשר לשליחים גם להתפרנס בכבוד וגם לשמור על חייהם".
תגובת חברת וולט: "אנו רואים בנהיגה בטוחה ערך עליון ופועלים באפס סובלנות מול שליחים המבצעים עבירות תנועה. אנחנו מדגישים לשליחים את החשיבות של נהיגה בטוחה משלב ההדרכה הראשונית, כולל העברת תכנים של עמותת אור ירוק, וכמובן במהלך תקופת ההתקשרות השוטפת - שוב ושוב.
"הכללת שליחי וולט כנהגים פרועים אינה הוגנת. כשמגיעה אלינו תלונה בנושא נהיגה של שליח, היא מטופלת מיידית על ידי מחלקה האחראית על התחום, המבררת מול המתלונן ומול השליח את פרטי המקרה. במידת הצורך, אנחנו מפעילים צעדים כלפי השליח כולל הפסקת התקשרות. בנוסף, התחלנו בחודשים האחרונים במהלך של מספור תיקי השליחים על מנת שניתן יהיה לזהותם גם על רכבים דו גלגליים ללא מספר רישוי. נמשיך את שיתוף הפעולה עם עמותת אור ירוק ואף נרחיב בקרוב את שיתוף הפעולה עם גופים משמעותיים נוספים לנושא הבטיחות בדרכים בישראל".