שמונה חודשים אחרי מבצע "שומר החומות" נזכרו ההסתדרות, משרד האוצר ונשיאות המגזר העסקי לחתום על הסכמים שמסדירים את תשלום השכר על ידי המעסיקים לעובדים שנעדרו מעבודתם בעקבות המבצע. עם זאת, גם כעת לא ברור לחותמים כמה כסף ההסכם יעלה למדינה והאם אכן כל מי שניזוקו בתשלומי השכר ב-12 ימי המבצע, בין ה-10 ל-21 במאי 2021, יזכו בפיצוי על היעדרותם מהעבודה. ההערכה היא שהפיצוי יינתן עבור עשרות אלפי עובדים, בעלות של עשרות מיליוני שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מיירטים של כיפת ברזל
מיירטים של כיפת ברזל
מיירטים של כיפת ברזל במהלך שומר החומות
(צילום: AFP)
ההיעדרויות אירעו בעבר ברוב המקרים בשל סמיכות לעוטף עזה, אולם הפעם הוחלט לשלם את הפיצוי לעובדים שנאלצו להיעדר מעבודתם, בין השאר בשל שמירה על ילדיהם או סגירת מקום העבודה לימי המבצע, עד למרחק של 80 ק"מ מרצועת עזה.
גורמים באוצר ובהסתדרות ציינו כי ההסכם הוא למעשה תקדים למקרים דומים שעלולים יהיו להתרחש בעתיד, כאשר לא יהיה צורך לדון עוד אם לפצות כמו בעבר עובדים במרחק של 7 ק"מ, 25 ק"מ, 40 ק"מ או 80 ק"מ מהמקום שבו התרישו האירועים המלחמתיים, כולל מרחק דומה גם מגבול לבנון, אם יתבצע משם ירי על ישובים ברחבי הארץ.
לפי ההסכם, תשלום השכר או זיכוי מכסת ימי החופשה בגין ימי העבודה שבהם נעדרו יועבר לעובדים במגזר הציבורי במשכורת חודש ינואר 2022 שמשולמת בתחילת פברואר, ולא יאוחר ממשכורת פברואר שמשולמת בתחילת חודש מרץ. כלומר, העובדים יקבלו את השכר על אותם ימי עבודה כמעט שנה אחרי המבצע.
במגזר הפרטי ישולם שכר עבודה יומי שהיה משולם אילו היה העובד עובד באופן רגיל ובכפוף לתקרה וכנגד כך, יקבלו המעסיקים שיפוי מהמדינה בהתאם לאמור בתקנות. תוקף ההסכם במגזר הפרטי מותנה בצו הרחבה, והתשלומים לפיו יבוצעו במועד תשלום משכורת החודש העוקב לחודש שבו יוצא צו הרחבה להסכם זה.
בדומה למנגנון הפיצוי של מבצע "צוק איתן", ההסכם שנחתם כולל גם סעיף שעוסק בזכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. כל עובד שהוא הורה או אפוטרופוס לאדם עם מוגבלות יהיה זכאי לפיצוי במידה שנעדר מעבודתו לצורך ההשגחה על הילד, גם במקרים שהילד הוא מעל גיל 14.
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "ההסכמים יסייעו לכל אלה שנאלצו לעצור את שגרת חייהם ועיסוקם, והם מעניקים להם פיצוי על הימים הקשים כשישראל הייתה נתונה למתקפת טילים קשה".
יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי: "שמח שהצלחנו בשותפות ובהבנה להביא את המדינה להכרה באחריותה על מארג יחסי העבודה ולוודא חובת שיפוי מעסיקים בגין הוצאות הנגרמות להם, בשל המצב הביטחוני והחלטות המדינה".