חברת שיתוף המשרדים WeWork צפויה לשוב לפעילות רגילה, זאת אחרי ששופט בניו ג'רזי אישר את הסכם היציאה שלה מהליך פשיטת רגל, שנכנס לתוקפו בשבוע שעבר. החברה תגיח שוב לעולם כשהיא קלה ב-4 מיליארד דולר, אחרי שבמסגרת הליך הארגון מחדש חוסלו רוב חובותיה. כעת, כל שנותר לה לעשות הוא להוכיח כי בליבת פעילותה מודל חפץ חיים, ולא רק הבטחות גדולות.
WeWork, אשר לרגע אחד ב-2019 היתה הסטארט-אפ היקר בעולם, עם שווי שוק של 47 מיליארד דולר, הגישה בקשה להגנה מפני נושים באוקטובר. החברה שנוסדה בניו יורק על ידי אדם נוימן ומיגל מקלבי, נאלצה לפנות לארגון מחדש אחרי שכרעה תחת נטל החובות ועלויות השכירות התופחות. מההסכם שגיבשה עם הבעלים החדשים, אננט יארדי, עולה שהחברה חוזרת להיות פרטית, גייסה 450 מיליון דולר (מרביתם מיארדי), סגרה כ-160 מיקומים ברחבי העולם מתוך 760, והשיגה חוזי שכירות חדשים בעלויות נמוכות יותר. המהלכים הללו צפויים לייצר לה חיסכון של כ-12 מיליארד דולר נוספים, כך לפי החברה. באפריל יועצי WeWork העריכו את החברה לפי שווי של 750 מיליון דולר וחזו כי הכנסותיה השנתיות יעמדו על כ-2.5 מיליארד דולר עד 2028.
1 צפייה בגלריה
 חללי wework
 חללי wework
חללי wework
( Фото: Vered Barequet/Shutterstock)
"אף על פי שהרבה השתנה, אנחנו נשארים מחויבים למרכיבי הליבה שהופכים את WeWork למיוחדת כל כך", מסר יארדי. אלה כוללים, לדבריו, את "הקהילה המדהימה שלנו, החללים המעוצבים והיפים שלנו, הטכנולוגיה החדשנית, קנה המידה הגלובלי ורוח היזמות שלנו". יארדי גבר בהצעת הרכישה על המייסד נוימן, שניסה בשנה האחרונה לרכוש חזרה את החברה. נוימן פנה כמה פעמים ל-WeWork במאמץ לחזור לחברה עוד לפני שהגישה בקשה לפשיטת רגל. לפי נוימן, החברה לא הסכימה לשתף פעולה, והוא נסוג ממאמציו רק אחרי שהשופט ג'ון שרווד, שאחראי על תיק פשיטת הרגל, קבע כי הצעתו לא רלבנטית משום שאיננה נותנת מענה לחוב. הצעתו הראשונית כללה הזרמה של 200 מיליון דולר, שלאחריה הגיש הצעה חדשה בהיקף מוערך של 550 מיליון דולר.

"תוכנית לא מציאותית"

"ניסינו לעבוד בצורה בונה עם WeWork כדי ליצור אסטרטגיה שתאפשר לה לשגשג", אמר נוימן ל"ניו יורק טיימס" אחרי שפרש מהמרוץ. "במקום זאת, נראה שהחברה יוצאת מפשיטת רגל עם תוכנית שנראית לא מציאותית וספק אם תצליח". השופט שרווד אמר עם אישור הארגון מחדש כי הוא יאפשר ל-WeWork להיות "חברה בת־קיימא ומצליחה".
לפי הודעת החברה, את המנכ"ל הנוכחי דיוויד טולי יחליף ג'ון סנטורה מחברת הנדל"ן קושמן אנד ווייקפילד. סנטורה יהיה המנכ"ל הרביעי של WeWork בחמש השנים האחרונות, מאז נדחק ממנה נוימן בעקבות ניסיון הנפקה כושל וביקורת ציבורית נוקבת סביב הממשל התאגידי הבעייתי שלה ועסקאות בעלי עניין שרקם נוימן לטובתו. "אני מאמין שמודל עבודה גמיש הוא הרבה יותר מאופציה", אמר סנטורה. "זהו ציווי אסטרטגי לחברות שרוצות למקסם את יעילות טביעת הרגל הנדל"נית ואת כוח העבודה הדינמי שלהן".
WeWork השלימה הנפקה בבורסת ניו יורק ב-2021 באמצעות מיזוג ספאק. העסקה העניקה לה שווי של 9 מיליארד דולר, ממנו צנחה בחדות עד שנסחרה באוגוסט האחרון ב-270 מיליון דולר בלבד ונאלצה להכריז על פשיטת רגל. בין לבין היא פיטרה אלפי עובדים וקטעה חוזי שכירות רבים בניסיון לשרוד.

סופטבנק תיוצג בדירקטוריון

במסגרת הארגון מחדש יוחלף דירקטוריון החברה, כאשר ארבעה מבין השבעה יגיעו מחברת התוכנה יארדי סיסטמס, שהפכה לבעלת המניות העיקרית באמצעות החברה-הבת שלה Cupar Grimmond. כיסא אחד בדירקטוריון שמור לנציגת ענקית ההשקעות היפנית סופטבנק, המשקיעה הגדולה ביותר של WeWork לאורך השנים, שהזרימה לה כ־18 מיליארד דולר בהון ובחוב. סופטבנק גם הזרימה חלק מההון הנוכחי והיא היום בעלת מניות מיעוט.
יארדי סיסטמס היא חברת תוכנת ניהול נדל"ן פרטית שהקים אננט יארדי עם אשתו איילין ב-1982. הכנסותיה השנתיות עומדות לפי דיווחים על 3 מיליארד דולר. העניין של יארדי ב-WeWork החל לפני שנתיים, אז הזרים לה 175 מיליון דולר בחוב ו-40 מיליון דולר תמורת מניות באמצעות Cupar Grimmond, אז הישות האנונימית.
אף ש-WeWork רשמה רווח נקי אחד בלבד מאז הקמתה לפני 14 שנה, ב-2012, ואף ששוק המשרדים נמצא בדעיכה, החברה ובעליה החדשים מאמינים שמודל חללי העבודה המשותפים הוא עסק בר־קיימא. בשנים האחרונות שוק השכרת המשרדים נחלש משמעותית, בשלב ראשון בגלל התפרצות הקורונה והמעבר לעבודה מהבית, ולאחר מכן עם הופעתם של מודלי עבודה היברידיים. נכון לסוף 2023, שטחי המשרדים הריקים בארצות הברית עומדים על 19.6%, השיעור הגבוה ביותר מאז 1979, לעומת כ־12% לפני 2020. המשבר שפקד את השוק והחיש את קריסת WeWork הוא גם זה שאיפשר לה לנהל משא ומתן מחודש על חוזי השכירות, שיהוו כשני שלישים מעלויות התפעול. כעת מקווים בחברה כי עם חוזים רזים יותר ויציאה מאזורי פעילות לא רווחיים, היא תוכל להניב רווח, לראשונה זה יותר מעשור.