צפו: ריאיון עם בצלאל סמוטריץ', שר האוצר
(צילום: ניצן דרור, ירון ברנר)
למרות שלפי נתוני האוצר, הגירעון השנתי גדל באפריל ל-0.3% מהתוצר (שהם 4.9 מיליארד שקל), שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טען בריאיון לאולפן ynet כי "אנחנו לא בגירעון, אנחנו בעודף. נכון לעכשיו מתחילת השנה אנחנו בעודף של 17 וחצי מיליארד שקל, סיימנו את אפריל בעודף של 3.3 מיליארד".
לפי נתוני האוצר, אם מסתכלים על הנתונים מתחילת שנת 2023 אכן מדובר בעודף, אולם הנתון הרלוונטי לצורך ההשוואה לשנים קודמות ולהבנה של המצב התקציבי בישראל הוא הנתון השנתי, שכולל את 12 החודשים האחרונים, ולפיו הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על 4.9 מיליארד שקל שהם 0.3% מהתוצר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בהתייחס לגל העלאות המחירים אמר השר סמוטריץ', כי "העלאת המחירים הזאת היא חזירית, היא חצופה ואני אומר שהחברות האלה יצטערו עליה. אני לא חושב שהדרך להיאבק ביוקר המחיה היא להכניס מוצרים לפיקוח, זה בדרך כלל מביא לתוצאה ההפוכה, אנחנו לא חוזרים אחורה בעניין הזה, אנחנו כממשלת ימין שהיא גם ימין כלכלי דוגלת בשוק חופשי".
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' בהצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
סמוטריץ' בהצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדבריו, "מה שצריך לעשות כדי להוריד את יוקר המחיה הוא לפרק את המונופולים ואת הריכוזיות הענקית בשוק המזון וגם בסקטורים אחרים. אנחנו נפרק את המונופולים האלה, נייצר סביבה של שוק חופשי תחרותי אמיתי, נפתח ייבוא מקביל, נסיר חסמים ורגולציה. במקביל, נמשיך לתמוך ולעודד את הסקטור של ההייטק שהוא מנוע צמיחה חשוב, אבל לא רק בו".

"קרן המטבע? שיבחה את כלכלת ישראל"

על דוח קרן המטבע שפורסם אתמול וקבע בין היתר "המהפכה המשפטית יצרה אי-ודאות" וכי "הצמיחה בישראל תדעך", אמר סמוטריץ': "מדובר בדוח מצוין שמשבח את האיתנות הכלכלית של מדינת ישראל ואת הצעדים הכלכליים שאנחנו נוקטים. יש בו, כמו בכל דוח כלכלי, גם הצבעה על סיכונים, יש סיכונים גיאו-פוליטיים, אנחנו רואים אותם בימים האלה, יש סיכונים גלובליים של האטה עולמית כלכלית, אגב בכל העולם התחזיות מתעדכנות למטה הרבה יותר ממדינת ישראל".
שר האוצר הוסיף בעניין דוח קרן המטבע, כי "ראיתי איזה כותרת שמעדכנים את התחזית ללמטה בגלל הרפורמה. לא היה, לא נברא ולא מה שהיה". עוד אמר: "הרפורמה תימשך, זה מה שאומר ראש הממשלה, זה מה שאומרים כל ראשי הקואליציה הזאת. אנחנו מחויבים לה. יכול להיות שהדברים יקרו קצת אחרת, ובקצב קצת אחר ואנחנו כמובן מתחשבים גם במחאות וזה בסדר, זו מהותה של דמוקרטיה. התיקון במערכת המשפט יבוצע, נקודה. את הדבר הזה אי אפשר להחזיר אחורה".
נזכיר, כי בדוח נכתב בין היתר כי "בהיעדר פתרון פוליטי עקבי ובר קיימא שברור ומובן הן בארץ והן בחו"ל, אי-הוודאות המתמשכת עלולה להעלות משמעותית את הסיכון של המשק הישראלי, להחמיר את הלחצים הפיננסיים ולבלום השקעות וצריכה, תוך השלכות שליליות גם על הצמיחה בטווח הארוך", הזהירו. "כדי להנמיך את חוסר הוודאות, נדרש פתרון פוליטי משמעותי שיושג בהתקשרות ברורה ומובנת היטב בבית ומחוץ. חוסר ודאות מתמשך סביב הרפורמה המשפטית מציב סיכון שלילי לצמיחה".
על מדיניות העלאות הריבית של בנק ישראל והנגיד אמר סמוטריץ': "אני סבור שנכון לרגע זה צריך להמתין עם המשך העלאות הריבית, כרגע צריך לתת למשק לנשום, צריך לראות את ההשפעות של העלאות הריבית המאוד גדולות שקרו בתקופה האחרונה".
בהתייחס לפיצויים לבעלי העסקים שנפגעו כתוצאה מהמתיחות הביטחונית מול עזה בימים האחרונים הבהיר שר האוצר, כי "העסקים יפוצו עד השקל האחרון והכי מהר שאפשר. אנחנו על זה".