למרות ההתנגדויות - הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום אישרה היום (ג') למתן תוקף תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במזרח דימונה הכוללת כמעט 8,000 דירות חדשות. מדובר בשכונת רותם, המשתרעת על שטח של כ-8,790 דונם וכוללת שימושי מגורים, מסחר, תעשייה ותעסוקה.
התוכנית, שהוגשה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) וקודמה על ידי העירייה, כוללת כ-7,920 יחידות דיור שיוקמו במבני מגורים בני 4 עד 10 קומות, ובבנייה צמודת קרקע. מכלל יחידות הדיור, 2,765 יוקצו לטובת דירות קטנות. בנוסף, התוכנית מציעה כ-300 יחידות דיור לדיור מוגן וכ-300 חדרי מלון.
2 צפייה בגלריה
הדמיה של שכונת רותם בדימונה
הדמיה של שכונת רותם בדימונה
הדמיה של שכונת רותם בדימונה
(הדמיה: משרד האדריכלים עמוס ברנדייס)
בסמוך לכניסה הדרומית לעיר מקצה התוכנית, שכאמור אושרה כעת באופן סופי, מתחם של כ-600 דונם לתעסוקה ולתעשייה, יחד עם תחנת רכבת עתידית שתחבר את השכונה החדשה למערכת התחבורה הארצית.
עוד כוללת התוכנית, שנערכה על ידי משרד האדריכלים עמוס ברנדייס, מוסדות ציבור, גנים ציבוריים, פארק מרכזי שיתחבר לשטחים הפתוחים הסמוכים, אצטדיון, ארנה עירונית ואפשרות להקמת מוסדות אקדמיים, מעונות סטודנטים ומרכזים רפואיים.
בחברה להגנת הטבע אמרו היום כי "החברה להגנת הטבע, ביחד עם 43 מתושבי דימונה, הציגו אתמול בפני הוועדה את התנגדותם לתוכנית דימונה מזרח – שכונת רותם. מדובר בתוכנית בעלת השפעה ניכרת על הסביבה, ולכן היא טעונה תסקיר השפעה על הסביבה שבודק חלופות, ולא ניתן על פי החוק ופסיקת בתי המשפט להסתפק במקרה זה במסמך סביבתי בלבד".
עוד אמרו שם כי "התוכנית שאושרה סותרת את תוכנית המתאר של דימונה, שייעדה את השטח לשטח מדברי פתוח והיא חורגת מהשטח המיועד לבינוי, לפי תוכנית המתאר. קיים מלאי תכנוני לדימונה לעשרות השנים הבאות, ולכן אין כל צורך תכנוני בטווח הקרוב, בטח שלא באופן מיידי ובהול, בהליך המזורז שהתקיים בתוכנית, ללא הליך של שיתוף הציבור ומבלי לבחון חלופות, כפי שנדרש על פי החוק. ברגע שהחברה להגנת הטבע תקבל את ההחלטה הרשמית היא תשקול את המשך הצעדים העומדים לרשותה".
יו"ר הוועדה, עודד פלוס, אמר כי "שכונת רותם היא צעד חשוב בפיתוח האזור כולו, ומספקת מענה משמעותי לצורך הלאומי בהוספת יחידות דיור. מדובר בתוכנית שתסייע להרחיב את ההיצע עבור תושבי האזור, ותתרום ליצירת הזדמנויות חדשות לדיור, תעסוקה ושירותים ציבוריים, תוך חיזוק מעמדה של דימונה כעיר מתפתחת ומרכזית בנגב".
מתכננת מחוז דרום במינהל התכנון, מיכל מריל, הוסיפה כי "מדובר בתוכנית משמעותית שתקדם את ההתפתחות של דימונה בשנים הקרובות. היא מציעה שילוב מאוזן בין מגורים, תעסוקה ושטחים ציבוריים, תוך מתן דגש על תחבורה ציבורית יעילה. בזכות מיקומה הייחודי, היא מחברת בין העיר לסביבתה הטבעית ומשתלבת בה, תוך שמירה על ערוצי הנחלים והמערכות האקולוגיות שבאזור".
מתכנן מרחב דרום ברמ"י, חגי סלע, ציין כי "אישור תכנית זו מהווה עוד שלב נוסף בפיתוח העיר דימונה והנגב המזרחי בכללותו שכן, התכנית כוללת גם אזור תעסוקה בנוסף לשכונת המגורים, שומרת על השטחים הפתוחים ומשתלבת בנוף המקומי".

חדרה: 700 דירות במתחם המשטרה

בתוך כך, אתמול אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה ב"מתחם המשטרה" בחדרה. התוכנית, שקודמה על ידי רמ"י ונערכה על ידי משרד פרחי-צפריר אדריכלים, כוללת 710 יחידות דיור, שטחי תעסוקה ומסחר, מבני ציבור, היכל תרבות חדש ושימור מבנה טיגארט מהתקופה הבריטית.
התוכנית משתרעת על שטח כולל של 67 דונם וממוקמת על ציר עירוני ראשי. היא מחברת את מרכז העיר חדרה לדרכים ארציות ראשיות (כביש 4 וכביש 2 ממערב) ולכיוון תחנת רכבת חדרה מערב. במסגרתה יוקמו 4 מגדלים בני 30 קומות שישלבו שתי קומות תעסוקה וחזית מסחרית. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-140 יוקצו לטובת דירות קטנות (עד 75 מ"ר) וכ-36 יוקצו לטובת דירות קטנות מאוד (עד 50 מ"ר).
2 צפייה בגלריה
מתחם המשטרה חדרה
מתחם המשטרה חדרה
מתחם המשטרה חדרה
(צילום: פרחי-צפריר אדריכלים)
בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית מקצה שטחים לשימושים עירוניים, בין היתר היכל תרבות, בתי ספר וכיכר עירונית בה חורשת עצים לשימור. בנוסף, כאמור, היא כוללת הוראות שימור של מבנה הטיגארט (אחת ממצודת משטרה שהוקמו בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי) לטובת שימושים ציבוריים.
יו"ר הוועדה, רות שורץ, מסרה: "מעבר לתועלות הציבוריות המשמעותיות לחדרה, התוכנית מציעה היקף יחידות דיור משמעותי לשיווק של המדינה שיהיו זמינות לביצוע בטווח הקצר".
מתכנן מחוז חיפה במינהל התכנון, רונן סגל, הוסיף כי "מדובר באחת התוכניות החשובות בעיר, היוצרת מרחב עירוני ייחודי במרכזה, שכן היא מציעה מגוון של יחידות דיור על קרקע מדינה, לצד שטחי ציבור עירוניים ושטח להקמת היכל תרבות עירוני. התוכנית נותנת מענה תכנוני למשטרת ישראל, בכך שהיא מגדירה מתחם שיאפשר הקמת תחנת משטרה חדשה. לצד הפיתוח החדש המוצע, התוכנית שומרת מקום מרכזי למבנה טיגארט הנמצא במרכזה, קובעת כללים לשימורו והשימושים בו וכן מגדירה כיכר עירונית בחזית של המבנה".
מתכנן מחוז חיפה ברמ"י, ניר בן סימון, ציין כי "התוכנית נמצאת במקום מרכזי בעיר חדרה ומציעה התחדשות מבנה משטרה ושימור מבנה הטיגארט ההיסטורי. בנוסף מציעה כיכר עירונית והיכל תרבות אשר ישמשו לרווחת תושבי העיר וכן כ-710 יחידות דיור ותעסוקה, תוך מתן מענה להקיף נרחב של צרכי ציבור".